Inlägg från: Callan |Visa alla inlägg
  • Callan

    Lämplig läsuppgift i första klass?

    Hej föräldrar och gärna lärare.

    Jag var med min dotter i skolan idag för att se hur de har det då det varit stökigt i klassen tidigare och de efter höstlovet bytt till 3 klasser isf 2! Jättebra att de gjorde så men det innebär ju ny fröken och nya kompisar i klassen så jag var med en halvdag idag.

    Första timmen hade de svenska och fick då en rätt avancerad läsuppgift känner jag.
    Det stod en text, med små bokstäver, med fakta om älgar.
    "Älgen kan bli si och så stor. En älg kan väga 500kg. Älgtjuren har horn, Älgar äter blad och kvistar." 
    Det var någon mer mening i detta, minns inte allt.
    Sedan skulle de svara på 4 frågor som de också skulle läsa.

    Hur mycket väger en älg?
    Vilken älg har horn?
    Vad äter älgen?
    Har du sett en älg någon gång?

    Så då skulle man alltså läsa frågan och gå igenom texten och hitta svaret.

    Ju mer jag tänker på denna uppgift desto svårare tycker jag att den är.
    Visst läste fröken igenom texten en gång först, men utna att förklara frågorna först så de lyssnade inte efter svaren då. Medan jag var där så var jag rätt fokuserad på att hjälpa min dotter och hennes kompisar igenom uppgiften, för hjälp behövde de! Fröken hjälpte såklart också till men det behövdes fler vuxna.

    Nu känner jag lite att vad hände med "Far är rar", och andra liknande som man lärde sig läsa med när jag var barn.
    Är det tänkt att de ska KUNNA läsa detta efter 2mån i första klass?
    Många satt ju och ljudade alla ord och fick ingen förståelse, många hade behövt versaler.
    Självklart kan en del läsa så bra, vissa knäckte ju läskoden i förskoleklass redan, men långt ifrån alla.

    När jag kom hem pratade jag med maken om detta och han som haft svårt i skolan och han sa att detta leder ju till att A) de som inte klarar detta ledsnar och springer runt och stör de andra i klassen-vilket också hände.
    B) De som inte fixar detta tycker att det känns hopplöst, skiter i det och hamnar ÄNNU mer efter!

    Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Borde man ta upp det med fröken och fråga hur hon tänker?
    Skita i det och sköta sig själv? Stöket i klassen går ju ut över dottern.

    Men viktigast av allt: ÄR detta en lämplig uppgift eller är den för svår?
    Tack för alla synpunkter. 

  • Svar på tråden Lämplig läsuppgift i första klass?
  • Callan

    Tack för alla svar!

    Ni som pratar om metoder är ni lärare?

    Detta var under svenskalektionen, inte NO.
    Och det var inte en läxa där man kunde sitta med och hjälpa barnet. 
    Nu läser vi en hel del hemma och hon har under hösten knäckt läskoden rätt bra, men det är ändå en rätt saftig läsuppgift känner jag.
    I förskoleklass sa de på utvecklingssamtal att de ska klara av att känna igen bokstäverna och deras ljud.
    I ettan började de med bokstäverna igen för att se hur klassen låg till vilket jag tyckte kändes som lite låg nivå och sedan plötsligt efter en dryg vecka med ny fröken händer detta.

    Jaja, jag ska följa hur det går lite grann.
    Märkte att det var stor spridning i matten också de timmar jag var i klassen.
    På lektionen skulle man göra uppgifter på sidan 60-64 och då låg några så långt bak som 38 och en del gjorde klart 60-64 innan andra ens hade börjat med några tal alls.
    Det är väl så, gissar jag, att alla lär sig olika.
    Hoppas fröken klarar att möta alla barn på de olika nivåerna så alla får den stimulans de behöver. Lagom svårt liksom.

     

  • Callan
    ToK skrev 2012-11-15 20:53:36 följande:
    Ja, jag är lärare. Tvivlar starkt på att någon som uttrycker sig så fyrkantigt som "caliningrad" är lärare, i så fall en väldigt gammal och enkelspårig en.

    Den syntetiska metoden som caliningrad förespråkar i tråden har fått mycket kritik för att hämma läslusten eftersom den är så himla teknisk och rent utav tråkig. Men visst, orkar barnen sitta och traggla lär de sig läsa av den såklart.
    Den analytiska metoden jag skrev om ovan som också kallas för ordbilder är den metoden barn lär sig på egen hand när de lär sig läsa och barn som lär sig läsa tidigt använder ofta den metoden. Den har också fått viss kritik eftersom barn kan försöka gissa sig till vad som står, men å andra sidan har metoden hyllats för att vara så lustfylld och har så stor potensial att ge fler elever en stor läslust och fler elever lär sig läsa bättre, tidigare.

    Dock borde en kombination av dessa metoder vara det bästa tycker jag, med tanke på att alla barn är olika och alla barn lär sig på olika sätt. Man kan inte stoppa in barn i en mall och säga att "alla barn lär sig läsa genom den här metoden", för det är långt ifrån sant.    
    Tack för svar

    Jag inser att det är tidigt för fröken att ha koll på hela klassen och vilken nivå de läser på efter ca 10 dagar.
    Jag upplevde mest att de blev ikastade i vattnet och tillsagda att simma... 
  • Callan
    MartinaE skrev 2012-11-15 21:24:54 följande:
     Är det på storvretaskolan? Tycker att det låter som en bra uppgift =) Jag är svensklärare själv.
    Skulle det kunna vara Cool
    Började din dotter i julas??  
Svar på tråden Lämplig läsuppgift i första klass?