• Mitt val

Sjukskriven pga enorm trötthet?!

Är gravid i v 24. Har två barn och jobbar heltid. Har sedan v 17 haft huvudvärk från och till och känt mig oerhört trött. Kollade järnvärdet i v 19 som då låg på 113. Helt ok enl BM. Nu har jag de senaste två veckorna blivit tröttare och tröttare. Har huvudvärk flera gånger i veckan. Käkar järn. Ska snart på läkarbesök och undrar om ni kan ge mig tips på vad jag ska säga. Situationen känns ohållbar

• Svar på tråden Sjukskriven pga enorm trötthet?!
  • Vinterankan

Jag tror du och pappan får samordna er så att han får ta ansvaret för hem och barn. När jag var grvid med första barnet så sov jag hela tiden jag inte jobbade vilket inte funkade så bra med andra barnet. Men då så la jag mig i sängen direkt som pappan kom hem från jobbet (var sjukskriven 50% pga konstanta kräkningar)  och hade det äldre barnet bredvid mig så fick hon pyssla eller kolla på film medan jag låg och halvsov så hade vi ändå tid tillsammans. Somnade runt kl 19 och så fick pappan ta hand om nattningen. Han tog även hand om all städning och matlagning.

• Mitt val
    Vinterankan skrev 2012-11-15 09:40:47 följande:
    Jag tror du och pappan får samordna er så att han får ta ansvaret för hem och barn. När jag var grvid med första barnet så sov jag hela tiden jag inte jobbade vilket inte funkade så bra med andra barnet. Men då så la jag mig i sängen direkt som pappan kom hem från jobbet (var sjukskriven 50% pga konstanta kräkningar)  och hade det äldre barnet bredvid mig så fick hon pyssla eller kolla på film medan jag låg och halvsov så hade vi ändå tid tillsammans. Somnade runt kl 19 och så fick pappan ta hand om nattningen. Han tog även hand om all städning och matlagning.

Pappan avlastar så mycket det går. Det är inte det som är problemet.
  • The Fugly

Be läkaren ta sköldkörtelprover, en underproduktion kan orsaka extrem trötthet.

• Mitt val
    The Fugly skrev 2012-11-15 10:03:20 följande:
    Be läkaren ta sköldkörtelprover, en underproduktion kan orsaka extrem trötthet.

Tack!
  • BängtRagnhild

Be läkaren kolla dina järndepå-värden! HB ger bara indikation på järnet. Jag har bra järnvärde på 126 men min transferrin-mättnad och mitt ferretin-värde är jättelågt. Dvs min depåer i de inre organen är tömda.

Med statistiken på sin sida, kan man rimligtvis anta...
  • Mitt val
    BängtRagnhild skrev 2012-11-15 10:12:36 följande:
    Be läkaren kolla dina järndepå-värden! HB ger bara indikation på järnet. Jag har bra järnvärde på 126 men min transferrin-mättnad och mitt ferretin-värde är jättelågt. Dvs min depåer i de inre organen är tömda.
    Med statistiken på sin sida, kan man rimligtvis anta...

Tack!
  • Metalmom

Tror det gäller att träffa rätt läkare. Säg som det är. Sanningen är bäst, men bre på lite extra. Annars får man ingen hjälp. Ditt jobb har även vissa skyldigheter att hjälpa dig med andra ev arbetsuppgifter som ska underlätta. Om det gäller i ett så tidigt skede i graviditeten vet jag inte, och om det inte är tungt fysiskt.

The reason I swear so much, is because fuck you
  • Mitt val
    Metalmom skrev 2012-11-15 10:34:28 följande:
    Tror det gäller att träffa rätt läkare. Säg som det är. Sanningen är bäst, men bre på lite extra. Annars får man ingen hjälp. Ditt jobb har även vissa skyldigheter att hjälpa dig med andra ev arbetsuppgifter som ska underlätta. Om det gäller i ett så tidigt skede i graviditeten vet jag inte, och om det inte är tungt fysiskt.
    The reason I swear so much, is because fuck you

Sitter på kontor, inget tungt arbete alltså. Men att koncentrera sig när jag är så här trött...
Svar på tråden Sjukskriven pga enorm trötthet?!