• Lindus

    tvåring som aldrig härmar

    Min som blir två år om en månad och har inte direkt något tal. Visst han kan säga mamma, pappa, Mimmi (lillasyster som heter Noomi), tutte, mer, min, aj, nä, oj. Ja basicorden om man säger så. Han är väldigt otydlig och säger aldrig hela ord.
    Han har aldrig någonsin härmat oss utan det kommer när han leker. Vill han något så skriker, gråter han istället.
    Alla barn jag träffat härmar sina föräldrar och andra barn.

  • Svar på tråden tvåring som aldrig härmar
  • Fråga logopeden
    Hej,

    För att över huvud taget lära sig ord härmar barn, men de kan härma på olika sätt. Vissa barn har perioder då de är som papegojor och härmar lite vad som helst, utan att för den delen förstå det de säger. Det är mer som en övning i att uttala. Andra barn försöker plocka upp ord de behöver eller är intresserade av. Sedan finns det de barn som är mer eller mindre tysta och tar in språket för att sedan börja prata på en oväntat hög nivå. Det allra viktigaste är därför förståelsen i den här åldern. Verkar din son förstå er? Hur leker han? Vad är han intresserad av? Är det något han behöver ord för som han inte har ord för? Använder han andra ord, som är svåra att tyda? 

    Generellt går det inte att svara på om din son är sen eller inte eftersom barn har olika sätt att lära sig på. Det enda man kan vara sen med (förutsatt att man har ord, som din son har) är att förstå. Hur fungerar han tillsammans med andra barn? Det kan ge en god vägledning om hur mycket han förstår och vilket språk han behöver just nu. 

    Med vänliga hälsningar,

    Linnea 
  • Lindus

    Hej!
    Han förstår allt vi säger. Bara någon enstaka gång har jag sett honom lite frågande. Han har ord för det allra viktigaste och leker väldigt fint med andra barn. Han är väldigt framåt och inte blyg för fem öre. Trampar rakt in i ett rum med främlingar. Jag har sett nu de sista dagarna att han mer än gärna härmar sin lillasysters alla ljud.

Svar på tråden tvåring som aldrig härmar