• Nape

Börjat med Concerta- speedad istället för koncentrerad! Hjälp!

Vår 15-åring har börjat med Concerta. Han har haft svårt att hålla fokus i skolan, svårt att koncentrera sig och väldigt impulsiv. Han har börjat med Concerta.

Man trappar ju upp medicinen, så vi har inte märkt någonting förrän idag- första dagen han tar tre småtabletter (tror de är på 18 mg styck?). Det är även första gången på flera år jag fick i honom frukost.

Han ringde mig nyss från skolan och pratade _snabbt_. Tydligen kände han inte att det var viktigt att följa med klassen och få gymnasieinformation, så han kom på den brighta idén att ringa mig och försöka få mig att ge tillstånd att han slipper och får gå hem. Han babblade på om saker han kunde göra istället, allt har med fritidsaktiviteter att göra.

Jag riktigt hörde hur speedad han lät och sa till honom att jag hör att han har mer energi nu- den ska han använda till skolarbetet. Det är ju därför han fått medicin!

Ska man bli sådär av Concerta? Har han någon slags kick? Går det över, och han lär sig att han numera har den energin och lär sig handskas med den (och orkar koncentrera sig på skolan)?

Det känns INTE bra nu.

• Svar på tråden Börjat med Concerta- speedad istället för koncentrerad! Hjälp!
  • Clotilda

Det är ju svårt för oss som sitter på ett forum att uttala oss om din sons medicinering, men jag tycker nog att du ska kontakta hans läkare. Finns en risk för att han blivit feldiagnostricerad och nu kanske reagerar som en människa utan ADHD skulle reagera på amfetaminliknande preparat.

• Mitjka

Hur länge har han ätit medicinen?
    Man ska veta att det är en lång Intrappning.
    Kanske är hans nuvarande dos för hög för honom och han då blir speedad?

Jag själv åt mediciner som denna förr, men vart aldrig speedad. Bara lugn och koncentrerad. Men har bekanta som blivit speedade vid för hög dos.

Jag tycker du ska prata med läkaren som skrivit ut tabletterna.
    Berätta gärna hur det gått! Lycka till!

• Nape

Det här är tredje veckan med medicin, så vi har trappat upp långsamt. Första veckan 18 mg, andra gången två 18 mg tabletter och nu idag började han ta tre 18 mg tabletter. Det här är det första vi märker av Concertan, innan denna dos har vi inte märkt av någonting.

Ska se i vilket skick sonen är om någon timme, efter lunch ringer jag nog bup och rådfrågar. Nu har jag ju inte sett sonen på hela dagen, bara hört honom i telefon.

• Nape
    Clotilda skrev 2012-11-15 11:52:33 följande:
    Det är ju svårt för oss som sitter på ett forum att uttala oss om din sons medicinering, men jag tycker nog att du ska kontakta hans läkare. Finns en risk för att han blivit feldiagnostricerad och nu kanske reagerar som en människa utan ADHD skulle reagera på amfetaminliknande preparat.
    Intressant. Jag har själv nämligen tyckt att han har väldigt många "drag av aspergers", men det tyckte inte läkaren och psykologen.
  • Philippa

Han ska inte bli speedad av concerta, precis tvärtom ska han reagera....ring BUP.

• användarnamn1

Är det inte meningen att han ska ta dem utspritt under dagen då? Alternativt: concerta är ju depåtabletter, jag vet inte, men tänker att tre stycken 18 mg kanske ger högre dos "på en gång", än vad en 54mg hade gett. Bäst att ringa och fråga hursom.

• cosinus

Känner en vuxen person med adhd som medicinerar och han säger att rätt dos får honom att kunna fokusera men en högre dos speedar honom. Har för mig om att han pratar om två tabletter som rätt dos för honom medans tre ger speedkänsla. Dock vet jag inte vilken styrks han har på sina tabletter.

• plastkotte

Det är jättesvårt att säga något här, eftersom man inte vet något mer om din sons tillstånd osv. Generellt fungerar det iallafall så att de som har adhd eller liknande blir väldigt lugna och koncentrerade av concerta, detsamma gäller om de tex skulle använda amfetamin. Medans en vanlig person som inte har någon sån problematik blir väldigt speedad av det. Så det låter som att din son inte fått rätt medicin. Kontakta hans läkare som skrev ut det!

Svar på tråden Börjat med Concerta- speedad istället för koncentrerad! Hjälp!