• Anonym (aj!)

Ont och svullen mage alltid på eftermiddagen

Ååååh, jag blir så trött på magen :( 
    Alltid samma varje dag: från morgon fram till lunch är allt ok sedan någon timme efter lunch börjar det... Magen blir större och större känns det som, ibland måste jag knäppa upp byxorna. Det bubblar och lever om och det gör ont och molvärker under revbenet liksom på höger sida.  Lägger jag handen på det onda så känns det som små bubblor där inne (svårt att förklara)
    Jag är inte konstig i magen för övrigt, mer än värken och att jag blir som en ballong Rynkar på näsan

Det blir lika oavsett vad jag äter om det är husmanskost eller sallad, nu har jag tagit bort bröd och saker med jäst och det brukar hjälpa ibland. 
    Är det någon som har tips innan jag blir galen, inget kul att förvandlas till elefant varenda eftermiddag och dessutom ha ont! 

• Svar på tråden Ont och svullen mage alltid på eftermiddagen
  • Erki

Har du tighta byxor?
    Jag får svullen mage och ont efter några timmar om byxorna sitter för tight i midjan

• Anonym (aj!)

nej, det blir samma även om jag har löst sittande kläder Rynkar på näsan

• Anonym

IBS kallas det.. Har precis samma problem som du..=( Tyvärr har jag inga bra råd att ge för jag försöker själv komma på hur jag ska kunna leva med det.. Det är inget farligt men väldigt jobbigt och obehagligt.. Googla IBS så får du veta mer.// Mvh

• Anonym (aj!)

ja det verkar ju vara IBS, precis allt stämmer in Rynkar på näsan Ska man behöva ha det så här jämt alltså Gråter
    Jag har ibland tagit bort mjölprodukter och sådant med jäst och det har faktiskt hjälpt en del har jag märkt. 
    Skit också... 

• miie

Du kanske ska kolla gluten först. Glutenfri kost verkar ju hjälpa dig en aning...

• Anonym

Jag har tagit bort ganska mkt mjöl och mjölk från min mat. Ibland äter jag ju så klart det men inte lika mkt som tidigare.. Plus socker. Försöker undvika socker så mkt det går och använder bara låglaktosprodukter i matlagningen. Och än så länge känns det bra...=)

• miie

Jag tänker bara som så att om det är gluten du inte tål så blir du ju aldrig bra om du inte utesluter all gluten och det finns ju i de mest underliga varianter av sånt man stoppar i sig. Fast om du ska testa så måste du käka gluten rätt länge och inte undvika annars ger provet inte utslag. Det är annars ett blodprov .

• Anonym

Håller med,prata med en doktor så dom får utreda dig ordentligt först.
     Kan ju vara antingen gluten lr laktos oxå...

• Anonym (aj!)
    Anonym skrev 2012-11-15 17:56:21 följande:
    Håller med,prata med en doktor så dom får utreda dig ordentligt först.
     Kan ju vara antingen gluten lr laktos oxå...
    Men kan man bli gluten/laktos-känslig bara så där i vuxen ålder? Jag är 42 och det här har väl pågått i perioder i ett par år. Det sista året känner jag dock att det blivit mycket mycket värre, innan var det mest bara besvärligt då och då. Jag var mest orolig att det var något gallproblem kanske.
    Har inte haft en tanke på IBS men när jag läste symptomen så stämmer dom in precis. Sprängande huvudvärk har jag börjat få det senaste året någon gång i veckan, illamående och sug efter något, fast jag känner mig helt uppblåst och orolig i magen. Värken sitter alltid till höger under revbenet (därför jag trodde det var gallan)
    Det blir avsevärt bättre om jag äter kolhydratfattigt liknande GI, skaldjur har jag märkt att det däremot gör det mycket värre. Undviker socker, vetebröd och alkohol mer än någon gång ibland. Om jag så bara tar ett par glas vin så blir det mycket värre, pest eller kolera liksom...Antingen dricka vatten och må bra eller unna sig ett par glas vin och må skit Rynkar på näsan
  • Anonym

Laktosintolerant kan man ju bli ett tag efter ex en magsjuka men det brukar ge med sig men eftersom du nu haft det ett par år liksom jag och att du märker skillnad när du lägger om kosten så låter det ju som IBS och som du säger i tidigare inlägg att symtomen stämmer så bra så....
    Finns viss hjälp att få som kan underlätta i livet.. ex Probi mage men för min del var jag tvungen att sluta med det för mina symtom förvärrades konstigt nog.
     Nu efter jag slutat med dom har jag inte samma problem lika ofta... Tyvärr strular ju magen men jag fick Inolaxol av doktorn. Ett bulkmedel som är ofarligt för magen.
    Sen är det bara att prova sig fram. Dricker heller ingen alkohol.. Försöker motionera mkt för det hjälper magen att hålla igång...
    Sen verkar det gå i skov har jag märkt. Ibland är det bättre för att ibland bli fullkomligt kaos i magen. Inte kul att se höggravid ut och sen inte vara det...=(
    Sen märker jag att även om jag inte druckit speciellt mkt under dagen får springa och pinka som om jag druckit flera liter...Men när det är lugnt i magen så gör jag det inte..
    Ett djävulens påhitt är IBS.. Inte roligt alls..=(

• miie

Gluten kan komma när som helst i livet. Många går länge med problem och vet inte vad det är. Symptomen är ju lika för dessa åkommor (IBS, gluten, laktos). Bra att ta reda på vad det är innan man börjar med annan kost, medicin eller vad det nu kan vara

• Anonym
    miie skrev 2012-11-18 13:13:04 följande:
    Gluten kan komma när som helst i livet. Många går länge med problem och vet inte vad det är. Symptomen är ju lika för dessa åkommor (IBS, gluten, laktos). Bra att ta reda på vad det är innan man börjar med annan kost, medicin eller vad det nu kan vara
Svar på tråden Ont och svullen mage alltid på eftermiddagen