• Aniko

Krävs läkarintyg?

Jag var sjuk hela förra veckan, alltså 5 dagar. Om jag varit fortsatt sjuk i måndags skulle jag ha behövt ordna läkarintyg eftersom då hade det varit den 8:ende kalenderdagen. Men jag gick till jobbet i måndags eftersom jag trodde att jag var på bättringsvägen. Tyvärr blev jag sämre när jag kom hem och nu har jag varit sjuk igen sedan i tisdags.

Det dras inte någon ny karensdag men måste jag ordna med läkarintyg till arbetsgivaren? Hon har inte nämnt något när vi pratat... 

• Svar på tråden Krävs läkarintyg?
  • Frontline

I sjuklönelagen finns en återinsjuknanderegel. Den innebär att om den anställda börjat arbeta igen efter sin sjukskrivning och insjuknar på nytt inom fem kalenderdagar, räknas den nya sjukperioden som en fortsättning på den tidigare. Den anställda ska då inte heller få en ny karensdag. Om den anställda återinsjuknar på en ledig dag fortsätter inte sjuklöneperioden att löpa förrän den första dagen som den anställda skulle ha arbetat om han eller hon inte hade blivit sjuk igen.

Om den anställde inte arbetat under minst en hel dag sedan du senast betalade ut en hel sjuklöneperiod, behöver du inte  på nytt betala sjuklön. Den anställde ansöker då om sjukpenning från Försäkringskassan från och med dag 2 i den nya sjukperioden.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Aniko

Tack för svar men jag undrade om läkaeintyget? Måste jag ordna ett sånt?
    Eller är det först den 8:ende dagen fr o m i tisdags?

• Aniko

Jag mailar min chef och får se vad hon svarar, hoppas hon har bra koll

• Frontline

Tyckte det var klart och tydligt...

Påbörjar du en ny sjukskrivning inom fem kalenderdagar så går du på din gamla sjukskrivning och slipper karensdagen med andra ord innebär det ju att du efter den sjunde sjukskrivningsdagen måste ha läkarintyg..

• Stormorsan

FK skriver angående läkarintyg vid återinsjuknande:

Läkarintyg vid återinsjuknande

När en anställd blir sjuk igen inom fem dagar ska den anställda visa läkarintyg från den åttonde dagen i den nya sjukperioden. Den nya sjukperioden ses inte som en fortsättning på den föregående när det gäller kravet på att visa läkarintyg.

www.forsakringskassan.se/arbetsgivare/sjukfranvaro/om_lakarintyg

Alltså sjukintyg från åttonde dagen i den nya sjukperioden. 

• Frontline
    Stormorsan skrev 2012-11-15 20:38:56 följande:
    FK skriver angående läkarintyg vid återinsjuknande:

Läkarintyg vid återinsjuknande

När en anställd blir sjuk igen inom fem dagar ska den anställda visa läkarintyg från den åttonde dagen i den nya sjukperioden. Den nya sjukperioden ses inte som en fortsättning på den föregående när det gäller kravet på att visa läkarintyg.

www.forsakringskassan.se/arbetsgivare/sjukfra...

Alltså sjukintyg från åttonde dagen i den nya sjukperioden. 

Se där då fattade jag det fel...
Svar på tråden Krävs läkarintyg?