• ekofriend

Är det mer ok att döda en fluga än en spindel, och mer ok att döda en spindel än en kanin?

På jobbet idag diskuterade vi djurrätt, och hur olika vi värderar olika liv. Många kan tänka sig att slå ihjäl flugor, medan flera drar sig för att ha ihjäl en spindel, och få skulle döda en kanin. Men vad är egentligen skillnaden? Hur ser ni på detta? Är det mer "rätt" att smälla en fluga eller spindel än att döda ett större djur? Varför?

• Svar på tråden Är det mer ok att döda en fluga än en spindel, och mer ok att döda en spindel än en kanin?
  • Singoallaa

Varför döda överhuvudtaget?

• ekofriend
    Singoallaa skrev 2012-11-15 23:40:32 följande:
    Varför döda överhuvudtaget?
    Det kan man ju fråga sig, men många gör det ju ändå, och det verkar som om det är storleken på djuret som avgör. Lite konstigt
  • Lilia

Jag värdesätter däggdjur högre. Alltså tycker jag att det är mer okej att döda en fluga än en kanin. Men jag har aldrig ihjäl ett djur om jag inte måste, spindlar och dylika djur släpper jag alltid ut.

• Frontline

Jag är jägare så jag kan ha ihjäl vilket djur som helst antingen med flugsmälla, hoprullad tidning, kniv eller studsare...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • vitruviandude

Därför att flugor är skadedjur som sprider smittoämnen, spindlar å andra sidan är ganska harmlösa.

• ekofriend
    vitruviandude skrev 2012-11-15 23:43:49 följande:
    Därför att flugor är skadedjur som sprider smittoämnen, spindlar å andra sidan är ganska harmlösa.

Men kaniner kan ju också vara skadedjur
  • Themis

För att vi människor har satt diverse lite lagom godtyckliga och irrationella värden på olika djur.

Personligen tycker jag hästbiff är gott, en del anser det närapå vara kannibalism. Vilket jag tycker är fånigt för ska man gå på intelligens är det grisar vi borde skämmas över att äta.

Går man på forskningen om djurs smärtkänsla, minne och förmåga att känna dödsångest kommer också en del andra värderingar i spel. Men för det mesta är naturen grymmare än vi.

Om Trött var en pensionär skulle jag slå den, /Themis trötta chef
  • ekofriend
    Themis skrev 2012-11-15 23:51:37 följande:
    För att vi människor har satt diverse lite lagom godtyckliga och irrationella värden på olika djur.

Personligen tycker jag hästbiff är gott, en del anser det närapå vara kannibalism. Vilket jag tycker är fånigt för ska man gå på intelligens är det grisar vi borde skämmas över att äta.

Går man på forskningen om djurs smärtkänsla, minne och förmåga att känna dödsångest kommer också en del andra värderingar i spel. Men för det mesta är naturen grymmare än vi.
    Sant
  • vitruviandude
    ekofriend skrev 2012-11-15 23:47:57 följande:

Men kaniner kan ju också vara skadedjur
    Knappast i samma utsträckning. Tänk bara på den enorma mängd barn i vissa utvecklingsländer som drabbas av Trakom varje år på grund av flugor.
  • Apopan

Försöker ha i åtanke att alla djur känner smärta, och sedan så värderar jag dem utefter antagen intelligens, alltså hur mycket de kan reflektera över sin smärta, rädsla, stress osv... Och nej, äter inga djur, förutom enstaka insekt som slinker med i maten. Mmmm

Svar på tråden Är det mer ok att döda en fluga än en spindel, och mer ok att döda en spindel än en kanin?