Inlägg från: IceJossan |Visa alla inlägg
  • IceJossan

Blir tokig på min katt!

Börja med en STRÄNG regel: INGEN mat när hon jamar. Kan du ge henne på exakta tider varje dag så gör det då och bara då. Beroende på vilket foder du har så kan hon vara vrålhungrig mest jämt eftersom vissa foder inte mättar, eller att hon inte tycker om det.

• IceJossan

Jag vet en katt som var extremt matfixerad. Fast den skulle stjäla mat till varje pris så fort de höll i nåt/åt nåt. På den katten funkade det med att de skar upp äppelbitar och satte sig med och katten var ju uppe direkt och skulle sno, men den insåg då att inte allt var gott, och matfixeringen upphörde omgående!

Det är ju inte samma sits med din katt, men värt att prova? Låt henne lukta på det du plockar med och mat du tar fram, men bara sånt som hon inte tycker om. Skriker hon ändå så ta nåt annat och visa henne, som hon inte heller tycker om.

• IceJossan
    Madwig skrev 2012-11-24 08:37:26 följande:
    Jag kan överhuvud taget inte röra mig i lägenheten utan att alla 4 katter rusar ut i köket och ställer sig framför skåpet där maten finns. Har ingen betydelse om jag ska på toa eller bara lägger benen i kors när jag sitter i soffan. Rör sig mina ben far dom iväg på en gång. 

De får torrfoder på fasta tider tre gånger om dagen och blötmat en gång varje helg. Har provat med att ha fri tillgång till torrisar vid flera tillfällen men de slutar liksom inte äta då utan äter tills allt är slut oavsett hur mycket foder det finns. Vilket givetvis slutar med att de spyr upp allt.

På tal om Orijen... Frågade i min djuraffär efter det och fick då veta att det inte va ett foder man ville befatta sig med. Men i många kattforum hörs positiva röster om det så jag blir lite förvirrad. 

Jag är nyfiken på varför man inte ska befatta sig med Orijen?

Svar på tråden Blir tokig på min katt!