I förhållande, attraherad av annan man
Jag är tillsammans med en fantastisk man, vi har varit ihop i över sex år och planerar bröllop till våren. Han är intellektuell och klok, rolig, snygg och jag vet att han älskar mig. Vi har ett bra förhållande där vi är öppna och pratar om i princip allt. Vi har ett fungerande sexliv och pratar om att skaffa barn om inte alltför länge. Jag tror att vi i våra vänners ögon är det där stabila paret som har koll på sina grejer, helt enkelt.
För ett par, tre år sedan utvecklades känslor mellan mig och en man på mitt jobb. Jag stretade emot det bästa jag kunde, men likväl lyckades han "nästla sig in" i min hjärna och jag tänkte väldigt mycket på honom under en period. Under en personalfest drack jag två glas vin för mycket och gav honom en kyss, vilket jag skämdes otroligt mycket över, och i och med den var hela saken överspelad – jag behövde på något sätt få ur det ur mitt system.
Dock tycker jag att jag hanterade det bra; jag pratade med min sambo om saken redan från början och var hela tiden väldigt öppen med vad jag kände – att jag utvecklat känslor och kände viss attraktion till en annan, men att jag visste att det var min sambo jag ville leva med, och att vi helt enkelt skulle rida ut det. Jag berättade om kyssen (även om jag nog fick det att låta som om det var han som kysst mig), och min sambo förstod. Trots allt tror jag inte på att man, när man är i en relation med någon man älskar, stänger in sitt hjärta i en låda och aldrig mer attraheras av någon annan. Jag tror att det är skillnad på kärlek och passion, och att det är mänskligt att tänka på andra ibland. Och mycket riktigt försvann känslorna för mannen på jobbet rätt omgående.
Nu har det dock börjat pirra i kroppen igen. En annan man, också han från jobbet, vägrar lämna mina tankar. Jag känner en ganska påtaglig attraktion, och jag tror att den är besvarad. Det handlar i nuläget bara om blickar från min sida, och någon gång har han gett mig en komplimang. Dock är det en julfest med jobbet på ingång, och jag vet ärligt talat inte om jag litar på mig själv i den situationen, med tanke på att jag faktiskt kysst en annan man en gång. Jag vill dock hemskt gärna gå på festen av andra skäl.
Jag har inte berättat om dessa tankar för min sambo. Dels för att jag inte vill oroa honom i onödan, men kanske också för att jag faktiskt tycker om det här pirret som väcks av mannen på jobbet. Detta ger mig helt otroligt dåligt samvete – vi ska ju för tusan gifta oss snart. Och jag VILL ju det. Jag vill verkligen leva med min sambo, då han är den bästa människan jag vet i världen. Men hur kan jag då känna mig så ambivalent inför den här mannen på jobbet? När jag ser honom vill jag bara hångla upp honom, jag blir alldeles nervös av hans närvaro, det känns nästan elektriskt.
Vad ska jag göra? Borde jag berätta? Säga upp mig från jobbet (men är det någon garanti för att dessa känslor aldrig dyker upp igen?)? Ge mig lite kloka råd är ni snälla, jag blir knäpp av dessa tankar.