• bruuden

får banken lämna ut mitt namn till privatperson?

om jag tex ger en privatperson mitt kontonummer för att denna ska sätta in pengar,
    får då banken säga vilket namn det står på kontot?

en jag lämnat kontot till säger att han nu vet mitt namn o ska besöka mig?
    vet har verkligen det?    

• Svar på tråden får banken lämna ut mitt namn till privatperson?
  • annah01

nej banken får INTE lämna ut namn om någon ringer och säger tex ett kontonr och undrar om det tillhör "kalle pettersson" däremot kanske de kan svara att ja det är ett riktigt kontonr så finns till en fysisk person med absolut inte namnge

• Erki

Dom får inte men om han jobbar på banken eller har en nära vän som gör och är villig att bryta mot sekretessen så är det inte omöjligt att han fått reda på det.

• morminmor

När man skriver lappen om insättning ska man ju skriva kontohavarens namn på den

• bruuden
    morminmor skrev 2012-11-16 19:48:26 följande:
    När man skriver lappen om insättning ska man ju skriva kontohavarens namn på den

och om man ej vet namet till vem kontot tillhör ger då bnken ut namnet?
  • morminmor

Jag skulle tro att banken skriver dit det o då kan ju insättaren se det

• k ek84

Banksekretessen är stenhård på att du aldrig får uppge information om kontoinnehavares namn/ information till någon annan än kontoinnehavaren själv.
    Du kan om du själv vet vems konto det är fylla i det på blanketten, men annars räcker det med att personen som sätter in pengarna fyller i sina egna uppgifter. Banktjänstemannen fyller aldrig i sådana uppgifter på blanketten.
    Du ska inte ens kunna ringa till en bank och fråga om de har ett konto i banken!
    Det är klart att någon kan ha brutit mot sekretessen men då måste personen gått till din bank och fått den informationen. Alla banker har olika system och pga banksekretessen så ser de inte vem som äger kontot i en annan bank.

Svar på tråden får banken lämna ut mitt namn till privatperson?