• Anonym (Hjälp)

Akut hjälp, 3 åring som inte vill bada eller duscha!!!

Har ett ganska stort problem gällande min treåring. Hon skriker som om vi torterade henne, när hon ska bada eller duscha. Det går INTE att få in henne i duschen eller i badet utan våld (låter värre än vad det är). Jag skulle uppskatta om någon vill ge mig och min man lite tips på hur vi ska göra utan att det blir skrik och panik vid badningen. Vill inte att hon ska se bad och dusch som något negativt. Snälla hjälp!!

• Svar på tråden Akut hjälp, 3 åring som inte vill bada eller duscha!!!
  • Anonym

Jag skulle ju tror att hon redan förknippar det med något negatvt då ni har tvingat in henne i duschen. Låt det varaen period och tvätta av henne istället bara, avdramatisera det, och sen låta henne ta det i sin egen takt, hålla upp badvattnet själv, köpa eget badskum eller duschcreme som hon kan använda, fina handdukar mm. 

• Anonym

Så hade v idet med.... Vi duschade med hen, då gick det lite bättre, sjöng och lekte i duschen, Hade en speciell sång för tvål och en för schampo.  Nu är det inge dimmers=)

• Piff

Hur funkar det om ni är på ett badhus? Kanske kan vara en ide sålänge att ha en badhusdag i veckan då man måste tvätta av sig och få bort kloret, då får hon en ordentlig rengöring och så kan ni kanske som någon föreslog tvätta av henne ändå andra dagar. Försök göra duschandet roligt! Kanske sitta själv på golvet och hålla i duschen? Badleksaker, badmössa, vad som nu är spännande och lockande.. :) och försök få henne att trivas och ha kul när hon badar hemma! Inte stressa igenom för att få det snabbt avklarat.

• Stålmamma

Har ni provat att bada/duscha med henne? Som någon sa ta med leksaker? Kanske har hon en baddräckt hon gillar att ha på sig? Skriker hon helatiden eller är det bara just innan hon kommit i duschen/badet? Har ingen egen erfarenhet av detta då mina barn alltid älskat att duscha/bada men jag själv skrek som en syren när jag var barn då det var dags för duschen. jag var rädd för att få vatten över ansiktet och det hjälpte lite när mamma istället använde en mugg eller liknande att skölja håret med istället för duschslangen

• Anonym (Hjälp)

Tack för alla tips. Ska jag vara helt ärlig har jag aldrig varit på badhuset med mina två barn. Lite av bacillskräck från min sida, däremot så har vi badat i havet. Hon älskade att bada innan, detta började för ca 2 månader sedan. Hon skriker hysteriskt såfort jag nämner bad eller dusch. Innan duschade vi alltid alla tre tillsammans, men nu får hon panik även när jag och lillan går in i duschen. Jag kan faktiskt inte minnas hur det började, skräcken för vatten, men hon har alltid varit lite rädd för att få vatten i ögonen.

• Kiwinna

Kanske kan testa att "gå tillbaka" till badbaljan igen, som man badar bäbisar i. 
    Tillsammans kan ni väl bada hennes docka eller gosedjur i den och leka lite, ta små steg.
    Sen kanske dockan vill ha sällskap i baljan, som känner sig ensam i badet. Kanske går hon med på att kliva i, då hon är "den stora" i sammanhanget. (jämfört med dockan)Glad. När hon sen (förhoppningsvis) kommer i vattnet kanske hon kommit över "spärren" av obehag hon antagligen känner för att bada idag. Men viktigast är nog att HON får bestämmer takten liksom.

Lycka till

Svar på tråden Akut hjälp, 3 åring som inte vill bada eller duscha!!!