• Isis

Tvättbalsam utan sveda för 2-åring?

Tvättar min dotters hår med balsam, men det har blivit så jobbigt för henne med dusch och bad när det svider i ögonen. Jag har använt Coop X-tras balsam för tvätt, samt Oliv hårvård från Åhléns som återfuktande balsam. Testade Änglamarks schampo, men det sved också.

Någon med tips? Känner mig som en misshandlare när jag måste tvinga henne genom plågan...

• Svar på tråden Tvättbalsam utan sveda för 2-åring?
  • stingrocka

Men varför använder du inte "barnbalsam"? Det brukar stå på dom att de inte svider, typ no tears. Annars tycker jag att spraybalsam för barn är jättebra mellan hårtvättningarna!

• Isis
    stingrocka skrev 2012-11-16 14:06:29 följande:
    Men varför använder du inte "barnbalsam"? Det brukar stå på dom att de inte svider, typ no tears. Annars tycker jag att spraybalsam för barn är jättebra mellan hårtvättningarna!
    Vill gärna använda produkter utan skadliga ämnen, som är No Poo-godkända, eller förenliga med balsammetoden. Därför har jag inte köpt några sådana produkter. Men hittar jag inga bra alternativ så får det bli ett sådant ändå.

• mrsStatham

Jag tycker att Lush fasta balsam Jungle är superbra att tvätta håret med. Vet dock inte hur det känns att få i ögonen, men det är näst intill omöjligt att få eftersom det inte är rinnigt.
    Jag brukar massera hårbotten med kakan och sedan "borsta ner" balsamet.

Tycker hon inte om lukten (den luktar skog och grönt) har dem precis lanserat en till balsamkaka som luktar citron, BIG heter den, men de har inte riktigt fått till den än då den är lite geggig och inte lika fast som Jungle. 

Bara två saker är oändliga
  • Venne

Finns ju en hel uppsjö med balsam som passar som tvättbalsam. Men egentligen är nog huvudsaken att du hittar ett sätt att undvika att få det i ögonen. Min dotter tyckte att det sved att få sådana där no tears saker i ögonen med. Jag sköljde t.ex alltid med en bringare när hon var liten, för med duschen kom det alltid i ögonen. 

• mrsStatham
    stingrocka skrev 2012-11-16 14:06:29 följande:
    Barnbalsam är typ det värsta man kan ha i håret. I alla fall om man har principen att ingenting som inte går att äta kommer i närheten av håret.
    Varför vill man ha någon på kroppen som är otänkbart att ha i kroppen? 
  • Isis
    mrsStatham skrev 2012-11-16 14:17:21 följande:
    Jag tycker att Lush fasta balsam Jungle är superbra att tvätta håret med. Vet dock inte hur det känns att få i ögonen, men det är näst intill omöjligt att få eftersom det inte är rinnigt.
    Jag brukar massera hårbotten med kakan och sedan "borsta ner" balsamet.

Tycker hon inte om lukten (den luktar skog och grönt) har dem precis lanserat en till balsamkaka som luktar citron, BIG heter den, men de har inte riktigt fått till den än då den är lite geggig och inte lika fast som Jungle. 
    Ok, berätta gärna mer om det. Hur "borstar man ner" det? Får man bort det helt?
  • Isis
    stingrocka skrev 2012-11-16 14:17:45 följande:

Bamse balsam är godkänt enligt balsammetoden!

Har du varit inne och kollat på lockig.se ? Där finns massor bra tips.

Ah! Är det tårfritt? Det var länge sen jag var inne, finns det bra tips för just barn där? kanske värt att plöja igenom igen i så fall.
  • Isis
    Venne skrev 2012-11-16 14:18:05 följande:
    Finns ju en hel uppsjö med balsam som passar som tvättbalsam. Men egentligen är nog huvudsaken att du hittar ett sätt att undvika att få det i ögonen. Min dotter tyckte att det sved att få sådana där no tears saker i ögonen med. Jag sköljde t.ex alltid med en bringare när hon var liten, för med duschen kom det alltid i ögonen. 
    Har kört med tillbringare, men nej. Hon får i princip panik, rör på sig massor och det är omöjligt att inte få det att komma i ögonen Rynkar på näsan.

har sett special-tillbringare som är formade så att det är e kant för pannan. Kanske funkar bättre. Eller en sån där "krans", någon som vet om det funkar?
  • mrsStatham
    Isis skrev 2012-11-16 14:20:29 följande:
    Ok, berätta gärna mer om det. Hur "borstar man ner" det? Får man bort det helt?
    Man gör precis som det låter, borstar ner det
    Jag brukar antingen bara använda fingrarna, eller en tangle teezer. Vanlig borste funkar ju också nästan precis lika bra.
    Ja, jag får bort det helt. Men då har jag ett ganska torrt och frissigt hår. Tror att det är ett relativt tungt tvättbalsam så om man har tunnt, rakt och fint hår är det nog lite för mycket. 
  • stingrocka
    Isis skrev 2012-11-16 14:21:56 följande:
    Ah! Är det tårfritt? Det var länge sen jag var inne, finns det bra tips för just barn där? kanske värt att plöja igenom igen i så fall.
    Vi kör med den, har inte haft några gråtande barn iaf. Dessutom kan du ju göra balsamspray av det balsamet också, bara blanda själv. 
  • Fia 28
    Isis skrev 2012-11-16 14:23:46 följande:
    Har kört med tillbringare, men nej. Hon får i princip panik, rör på sig massor och det är omöjligt att inte få det att komma i ögonen Rynkar på näsan.

har sett special-tillbringare som är formade så att det är e kant för pannan. Kanske funkar bättre. Eller en sån där "krans", någon som vet om det funkar?
    När syrrans unge var som mest besvärlig med hårtvättandet så körde de med simglasögon.
  • Isis
    mrsStatham skrev 2012-11-16 14:26:49 följande:
    Man gör precis som det låter, borstar ner det
    Jag brukar antingen bara använda fingrarna, eller en tangle teezer. Vanlig borste funkar ju också nästan precis lika bra.
    Ja, jag får bort det helt. Men då har jag ett ganska torrt och frissigt hår. Tror att det är ett relativt tungt tvättbalsam så om man har tunnt, rakt och fint hår är det nog lite för mycket. 
    Låter minst sagt mysko, men ska kolla upp det! Tack för tipset. :)
    stingrocka skrev 2012-11-16 14:27:48 följande:
    Vi kör med den, har inte haft några gråtande barn iaf. Dessutom kan du ju göra balsamspray av det balsamet också, bara blanda själv. 
    Låter super, du använder det som tvättbalsam antar jag (och balsamspray)? Blir nog det jag testar först då.

• Isis
    Fia 28 skrev 2012-11-16 14:31:09 följande:
    När syrrans unge var som mest besvärlig med hårtvättandet så körde de med simglasögon.
    Smart! :O
    Varför har jag inte tänkt på det?
  • Ellan92
    Isis skrev 2012-11-16 14:31:28 följande:
    Låter minst sagt mysko, men ska kolla upp det! Tack för tipset. :)

Låter super, du använder det som tvättbalsam antar jag (och balsamspray)? Blir nog det jag testar först då.

jag använde bamseschampoo när jag körde med balsammetoden Solig
    fick det i ögonen några ggr ,sved inte
  • jodå

Lär henne att luta huvudet bakåt ordentligt. Hon kan t.ex. sitta på en pall när du sköljer så blir det lättare att inte tippa bakåt. Och håll en hand vid hårfästet i pannan samtidigt som du sköljer. Min dotter har fått schampo i ögonen totalt en gång under ca 3 års hårtvättande med den "metoden"...och det var för att hon började stöka (vilket hon inte gör om tror jag:)).

• The Doctor

Jag använder urtekrams balsam (och schampoo någon gång ibland) som inte svider. Du har inte funderat på att använda äppelcidervinäger istället? Det känns ju nästan som att man använt balsam när man kör efterskölj med ÄCV.

Svar på tråden Tvättbalsam utan sveda för 2-åring?