• Anonym
    Äldre 16 Nov 14:57
    7883 visningar
    4 svar
    4
    7883

    Hjälpa barn i sin bearbetning av ett förlorat syskon

    Jag studerar och fördjupar mig nu i barnböcker som behandlar döden. Istället för att börja förklara hur allting hänger ihop, och på det sätter skapa en förståelse hos barnen, vet jag att många vänder sig till fantasifyllda böcker som de läser för barnen. Ett exempel som jag själv fick läsa för mig är "Min syster är en ängel", som jag tycker är en väldigt fin bok om ett förlorat syskon. 

    Medveten om känsligheten i detta ämne vänder jag mig nu till er med erfarenhet av barn som bearbetar sorgen av ett förlorat syskon. Har ni använt er av barnböcker? Finns det något ni önskar skulle finnas i en barnbok som ni då skulle kunna läsa för barnen i fråga?

    Stora ödmjuka tack på förhand 

  • Svar på tråden Hjälpa barn i sin bearbetning av ett förlorat syskon
  • Anonym (Ina)
    Äldre 16 Nov 15:43
    #1

    Min vän som förlorade sitt tredje barn läste "sommarlandet" av Eivind Skeie med kvarvarande syskon (5 och 7 år). Han är en norsk präst som som skrev boken när hans bäste väns lilla dotter avled i en olyckshändelse. De pratade sedan ofta om att deras lilla syskon "var i sommarlandet hos han som alltid väntar" (det är många år sedan nu).

  • Äldre 19 Nov 10:33
    #2

    Jag har läst åtskilliga barnböcker om sorg för både barn och vuxna eftersom jag arbetar som borgerlig officiant och leder borgerliga begravningar. Jag samtalar alltså människor i sorg, ger råd och skriver deras minnestal.


     Min absoluta favoritbok heter ”Det bor en tiger i mina händer” av Jeanette Milde.


    Den är en massagesaga. Det innebär att samtidigt som du läser boken masserar du ditt barn utifrån bilder på hur du ska göra. Du kan också variera med att kan du läsa boken, den har färgglada bilder. Boken är full med diskreta symboler, i bakgrunden syns en vissen blomma, som står i full blom på sista sidan.