• Anonym
    Äldre 16 Nov 14:57
    7883 visningar
    4 svar
    4
    7883

    Hjälpa barn i sin bearbetning av ett förlorat syskon

    Jag studerar och fördjupar mig nu i barnböcker som behandlar döden. Istället för att börja förklara hur allting hänger ihop, och på det sätter skapa en förståelse hos barnen, vet jag att många vänder sig till fantasifyllda böcker som de läser för barnen. Ett exempel som jag själv fick läsa för mig är "Min syster är en ängel", som jag tycker är en väldigt fin bok om ett förlorat syskon. 

    Medveten om känsligheten i detta ämne vänder jag mig nu till er med erfarenhet av barn som bearbetar sorgen av ett förlorat syskon. Har ni använt er av barnböcker? Finns det något ni önskar skulle finnas i en barnbok som ni då skulle kunna läsa för barnen i fråga?

    Stora ödmjuka tack på förhand 

  • Svar på tråden Hjälpa barn i sin bearbetning av ett förlorat syskon
  • Anonym (Ina)
    Äldre 16 Nov 15:43
    #1

    Min vän som förlorade sitt tredje barn läste "sommarlandet" av Eivind Skeie med kvarvarande syskon (5 och 7 år). Han är en norsk präst som som skrev boken när hans bäste väns lilla dotter avled i en olyckshändelse. De pratade sedan ofta om att deras lilla syskon "var i sommarlandet hos han som alltid väntar" (det är många år sedan nu).

  • Äldre 19 Nov 10:33
    #2

    Jag har läst åtskilliga barnböcker om sorg för både barn och vuxna eftersom jag arbetar som borgerlig officiant och leder borgerliga begravningar. Jag samtalar alltså människor i sorg, ger råd och skriver deras minnestal.


     Min absoluta favoritbok heter ”Det bor en tiger i mina händer” av Jeanette Milde.


    Den är en massagesaga. Det innebär att samtidigt som du läser boken masserar du ditt barn utifrån bilder på hur du ska göra. Du kan också variera med att kan du läsa boken, den har färgglada bilder. Boken är full med diskreta symboler, i bakgrunden syns en vissen blomma, som står i full blom på sista sidan.


    Kombinationen med massage gör att barnet är helt avslappnat och får budskapet om hur man bearbetar sorg i trygg miljö av sin förälder. Boken handlar om sorgen efter en katt, på vägen möter flickan en rad hinder, balansera på en trädstock över ett djup och slutligen klättrar hon upp på ett berg. Dvs hon möter sorgen, fastän den är svår. Barnet blir stärkt i sin självkänsla att våga.


    Oj, nu låter det som att jag är köpt av författaren, men jag har inte ens träffat henne. Bara en varm rekommendation. Jag har fler boktips på min hemsida. www.jordiska.se


     Bröderna Lejonhjärta, Pippi överallt finns döden med i barnlitteraturen. Men det handlar om högläsning, att läsa tillsammans. Då kommer barnets frågor naturligt och du finns där. Lycka till! /Sara Pellving

  • Äldre 22 Oct 10:58
    #3

    Det finns en barnbok som lyfter det här ämnet på ett fint sätt. "hon tänder stjärnorna nu " som ges ut av Idus förlag. Den hjälpte oss jättemycket.

  • Äldre 24 Mar 22:50
    #4

    Min lillebror dog i en bilolycka när jag var 7 år. Jag kommer ihåg att jag själv tittade i boken "sommarlandet" och mina föräldrar läste den med för oss men senare. Jag bestämde mig väldigt snart efter olyckan att gud inte finns så för min del hjälpte inte den boken. Jag föredrog alltid när man pratade om min bror i mer konkret. Jag behövde få prata om det som faktiskt hade hänt och mer exakt om vad som skulle hända, fysiskt med hans kropp, med begravning och allt sådant. Döden är svår för ett barn att förstå som det är och jag tror inte att man gör barnet en tjänst när man pratar om den som ett annat liv. Det kan man göra senare i livet men först måste de kvarvarande barnen få förstå och sörja att syskonet aldrig kommer tillbaka. Sommarlandet är nog till större tröst för en vuxen som förstår att skilja på "ett liv i döden" och ett liv på jorden. 

Svar på tråden Hjälpa barn i sin bearbetning av ett förlorat syskon