• Anonym (Akassa)

Ang A-kassa och uppsägning, krångligt

Min man har jobbat på samma företag i nästan 20 år men har av olika skäl mått dåligt de senaste åren.

Han bad om att få bli uppsagd och blev till slut det och nu när han ska ansöka om A-kassa så krånglar de.
    Min man har ett uppsägningspapper där han blivit uppsagd pga arbetsbrist men med en månads uppsägningstid.

A-kassan menar att han har längre uppsägningstid pga att han jobbat i så många år men kan de stänga av honom från ersättning i 45 dagar , är det deras uppgift att lägga sig i hans uppsägningstid? Jag trodde han skulle få 7 dagars karens pga att han blev uppsagd och har ett papper på detta men nu verkar det krångla, jag tänkte att om arbetsgivare och fack är överens är saken biff....

Vet någon?

• Svar på tråden Ang A-kassa och uppsägning, krångligt
  • nilla78

När min chef ville säga upp mig med för kort u-tid sa facket (ungefär) att om jag går med på det kommer a-kassan tolka det som att jag frivilligt tackar nej till x månaders lön dvs säger upp mig själv och då kommer den långa karensen...

Lycka till!! Det är en skitjobbig sits...

• Anonym

Han får lön under uppsägningstiden. Inte förrän han slutar få lön kan han få a-kassa.

• Anonym (Akassa)
    Anonym skrev 2012-11-16 17:33:10 följande:
    Han får lön under uppsägningstiden. Inte förrän han slutar få lön kan han få a-kassa.

Ja men hans uppsägningstid gick ut 31/10 enl uppsägningen och sedan 1/11 är han anmäld hos AF som arbetssökande, han har ingen lön eller annat från företaget
  • Anonym

Det är många som fuskar med reglerna och det är därför som a-kassan reagerar som de gör nu. Kan ni förklara för dem varför han har så kort uppsägningstid?

• nilla78

Om a-kassan menar att han har en uppsägningstid på tre månader enligt LAS kommer de inte ge a-kassa förrän efter de tre månaderna.

• Anonym
    Anonym (Akassa) skrev 2012-11-16 17:39:24 följande:

Ja men hans uppsägningstid gick ut 31/10 enl uppsägningen och sedan 1/11 är han anmäld hos AF som arbetssökande, han har ingen lön eller annat från företaget
    Han kan behöva lämna in intyg från arbetsgivaren om det.
  • Anonym (Akassa)
    Anonym skrev 2012-11-16 17:44:01 följande:
    Det är många som fuskar med reglerna och det är därför som a-kassan reagerar som de gör nu. Kan ni förklara för dem varför han har så kort uppsägningstid?

Nej, hur ska man förklara den liksom, en uppsägningstid är väl vad den är. Det känns ju som att det kvittar vad man säger så kommer det att bli ifrågasatt.

Detta var ett sätt för oss att hålla ihop familjen, att slippa se honom må dåligt av sitt jobb. Sen om det är fusk eller ej det är inte mitt jobb att bedöma, jag trodde bara att inte A-kassan var den som la sig i ett beslut om uppsägningstid som både arbetsgivare, anställd och fackförbund är överens om men då hade jag fel
  • Anonym (Akassa)
    Anonym skrev 2012-11-16 17:46:42 följande:
    Han kan behöva lämna in intyg från arbetsgivaren om det.

Arbetsgivarintyg är redan inskickat och därför ifrågasätter de.
  • Anonym (D)
    Anonym (Akassa) skrev 2012-11-16 17:51:50 följande:

Nej, hur ska man förklara den liksom, en uppsägningstid är väl vad den är. Det känns ju som att det kvittar vad man säger så kommer det att bli ifrågasatt.

Detta var ett sätt för oss att hålla ihop familjen, att slippa se honom må dåligt av sitt jobb. Sen om det är fusk eller ej det är inte mitt jobb att bedöma, jag trodde bara att inte A-kassan var den som la sig i ett beslut om uppsägningstid som både arbetsgivare, anställd och fackförbund är överens om men då hade jag fel
    De får inte lägga sig i så till vida att de inte kan förbjuda din man att sluta jobba inom en månad. Men om han helt frivilligt går med på en kortare uppsägningstid än vad han har rätt till så är det väl självklart att de inte betalar ut pengar tidigare än vad de hade gjort om han sagt upp sig själv?

A-kassan är ju först och främst till för dem som ofrivilligt förlorat jobbet.

Samtidigt kan jag känna sympati med din man. Det är inte kul att inte må bra på sitt jobb, och inte är det lätt att bli sjukskriven heller. Jag har själv varit i en liknande sits. Jag sade upp mig från ett helvetesjobb och fick i tre månader leva på besparingar och snälla föräldrar.
  • Anonym
    Anonym (Akassa) skrev 2012-11-16 17:51:50 följande:

Klart det är fusk att be om att få bli uppsagd i stället för att säga upp sig själva. Han gjorde det ju för att han vet att han inte får A-kassa om han säger upp sig.

Det jag menar med att förklara är ju att han måste kunna förklara varför han har kortare uppsägningstid än vad han egentligen hade rätt till. A-kassan har ju inget att vinna på att betala ut pengar till honom som han egenligen borde få från sin arbetsgivare under uppsägningstiden.

Uppsägningstiden man har regleras i avtal och är inget som fack och arbetsgivare kan sitta och ändra på lokalt.
Svar på tråden Ang A-kassa och uppsägning, krångligt