• Kiwi13

Erfarenhet av Mälarsjukhuset Eskilstuna?

Hej!

Jag söker de som fött på Mälarsjukhuset och även legat på deras bb. Erfarenheter?

Jag måste föda där denna gång och har ingen bra känsla alls av varken bemötande under graviditet, förlossning eller bb. Allt känns så oseriöst och daterat.
    Jag jämför iofs med fantastiska mamamia och bb Stockholm där jag fick min första dotter vilket var helt fantastiskt!

Vill verkligen ha lite feedback så jag vet lite vad som väntar.

• Svar på tråden Erfarenhet av Mälarsjukhuset Eskilstuna?
  • solskina

Vad då måste? Man får väl föda där man vill?

Jag har fött alla tre där. Jag har ju inget att jämföra med. 

Svårt att få sal på bb var det , men mina är födda på våren.

Jag är igång satt alla gånger. Personalen tyckte jag var trevlig.
    Kommer bara ihåg att en barnmorska sa åt mig att vara tyst, när jag skrek. Men det är ju självklart att man ska använda den kraften inåt och inte låta den gå till spillo.

Man är ju så inne i sig själv så jag tror inte personalen är det viktigaste, känslan dok att man är under trygg miljö.

Man är ju där på förlossningen typ ett dygn och på bb i max 3 så om det är fina gardiner eller inte rör inte mig. 

• Kiwi13

Det var inte gardinerna jag syftade på. Och vad gäller att jag måste så får vi räkna med att jag inte hinner till ett annat bb pga av extremt snabb första förlossning.

• 2små2stora

Jag har fött 3 av fyra barn där och har bara blivit bra bemött med komplicerade graviditeter och snabba förlossningar. 

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • MaryCaroline

Har inget att jämföra med då jag bara har ett barn. Jag födde mitt barn där för 6 veckor sedan och fan vad nöjd jag är!!! :) Jag hade världens bästa barnmorska som stöttade ända från början och var suverän genom förlossningen. Hon var hur trevlig som helst och hon visste vad hon gjorde. Efter förlossningen bjuds både mamma och pappa på fika. Mat får mamman äta, den är okej men jag skulle föredra annan mat... Ca 6 timmar efter förlossningen fick jag komma upp till BB. Tyvärr är BB väldigt fullbelagt så det är inte alls säkert att man får en plats överhuvudtaget, man måste ha tur. Jag fick dela rum med en annan tjej... Hade den sängen inte blivit ledig hade jag fått stanna kvar i förlossningsrummet... Men om det hade blivit så och det hade kommit in många till förlossningen för att föda har jag ingen aning om hur de gör, om det blir fullt både på förlossningen och på BB menar jag... På BB är det helt okej också... Varma rum, det finns blöjor att ta av till bebisen... På toaletterna finns det duschmunstycken att tvätta av sig med och nättrosor och jättebindor att ta av... Fika och frukost och mat finns ute i det gemensamma utrymmet att ta av... Personalen är trevlig, men man får bara hjälp och råd och sådant när man själv ber om det... I alla fall när jag var där var det ingen som kom och frågade hur det var annat än när jag nyss kommit och när det var skiftbyte... Men jag är otroligt nöjd med Mälarsjukhuset i Eskilstuna :)

• Kiwi13

Tack det var detta jag var ute efter! Lite positiv feedback :). Jag hoppas slippa bb helt eftersom jag har planer på en komplikationsfri förlossning och hemgång efter 6 h :)

• MaryCaroline
    Kiwi13 skrev 2012-11-17 13:14:07 följande:
    Tack det var detta jag var ute efter! Lite positiv feedback :). Jag hoppas slippa bb helt eftersom jag har planer på en komplikationsfri förlossning och hemgång efter 6 h :)
    Jag hoppas du får samma barnmorska jag hade, hon är toppen :) Och hoppas du slipper komplikationer och att barnläkaren har tid med undersökningen samma dag så du kommer hem. Lycka till! :)
  • FinaElina

Jag har också bara positiva minnen av förlossningen på mälarsjukhuset. Födde vår son förra sommaren. Dock var det många vikarier från andra landsting, men jag tycker att vi inte kunde bli bättre bemötta. Bra barnmorskor som förklarar, tar en på allvar och gör det man ber om.
    Fick Inte komma till bb förrän 11 timmar efter förlossningen. En sak som var lite dålig.. Kom på nu. Fick ingen mat på hela dagen (förutom mackorna precis efter). Dom glömde bort oss. Kanske lite vårt fel också då vi inte sa till!
    Men om ni ändå tänker åka hem efter 6 timmar så spelar det kanske ingen roll :) personalen på bb visade inte sej så mycket. Det tyckte jag var skönt. Ville vara ifred! Självklart kom dom och visade upp sej vid personalbyte och när vi ringde på klockan kom dom väldigt fort.

Kanske en osammanhängande text. Hoppas det ger dej nåt!

• iny

Personalen är trevliga och kunniga. Men gäller verkligen att veta hur man vill ha det. Och säga till om det ordentligt och i tid.

BB var även fullt när jag födde sonen februari 2010, efter 12 timmar fick vi komma till bb och då till ett litet mini rum som låg långt bort ifrån alla andra rummen. Vet även många fler som har blivit tvungna att vänta länge.

Någon som har varit med om att förlossningen varit full??

• melonpuss

iny, jag vet inte om förlossningen var full men jag fick ligga en timme i ett sånt där väntrum innan en bm ens kom och tittade på mig. Vi ringde på bm 2 gånger, hann ej få epidural och hade ingen tillgång till lustgas. Helt värdelöst.
    Missnöjd med båda förlossningarna på mälarsjukhuset.  

• Svampp

Jag födde i Eskilstuna 2010 i augusti. Är supernöjd och kommer att föda där vid eventuell nästa gång också trots att jag egentligen hör till Västerås. All persononal både på förlossningen och bb var helt underbara utom en (och nån som inte är i form kan man kanske räkna med finns överallt). Hade inga problem med att få rum på bb och min man fick stanna också båda dygnen vi var där. Jag hade ganska många krav i mitt förlossningsbrev och upplevde att de lyssnade på alla, till och med påminde om några saker jag glömde bort under förlossningen. Hoppas du får en lika fin upplevelse som jag!

• Mickaann

Ja födde mitt första barn på mälarsjukhuset i Eskilstuna då det inte fanns plats i Stockholm. Har bara positiva minnen ifrån tiden på förlossning och BB. Personalen var trevliga, tillmötesgående och hjälpsamma. Vi fick ett stort rum där både jag och min sambo kunde bo kvar i. Vi stannade 1 vecka pga att sonen fick gulsot.

Födde mitt andra barn på Karolinska sjukhuset i Solna.

• Kiwi13

Kul att folk fortfarande svarar :)

Själv är jag klar nu. Det blev en tjej för 7 veckor sen efter mindre än 10 min på fl och ingen tid på bb. Hade magsjuka så jag fick inte komma till bb. Hade världens bästa bm så jag är nöjd :)

• Svampp
    Kiwi13 skrev 2013-02-01 06:57:24 följande:
    Kul att folk fortfarande svarar :)
    Själv är jag klar nu. Det blev en tjej för 7 veckor sen efter mindre än 10 min på fl och ingen tid på bb. Hade magsjuka så jag fick inte komma till bb. Hade världens bästa bm så jag är nöjd :)
    Grattis! Snacka om att du verkar ha snabba förlossningar ;) Roligt att du fick en så fin barnmorska! Magsjuka och förlossning låter tufft, men du verkar ju nöjd ändå så det är huvudsaken!
  • Kiwi13

Ja magsjuka rekommenderas inte men det var ju tur man är snabb eftersom energin inte låg på topp :). Höll nästan på att föda i entrén för där kom krystvärkarna. Hann med 3 utanför förlossningen som jag gjorde mitt bästa att andas igenom och knipa sen 2 på rummet som jag krystade så var det klart :). Bm tyckte jag var en bra kund för hon behövde bara öppna dörren och sen ta emot bebis haha ;)

Svar på tråden Erfarenhet av Mälarsjukhuset Eskilstuna?