• Sannami

Min valp biter i ben och fötter, hur få honom att sluta?

Min valp biter alla, det spelar ingen roll om det är mig, min sambo eller någon han nyss träffat, i byxben och på fötterna när han är uppe i varv. Jag har provat en simpel dutt på nosen, (som mamman gör på sina valpar) tillsammans med ett nej, försökt få honom att fokusera på en leksak istället, nu när han lystrar bättre på nej enbart det, stannat och stått still för att vara tråkig och inte röra mig förrän han har slutat samt vänt runt honom på rygg, även det som mamman gör. Ingenting har hjälpt mer än knappt 10 sekunder och jag har slut på idéer. Han är 9 veckor och vi tränar på att gå i koppel så går mycket promenader, om än inte jättelånga förstås. Vi tränar även kommandon som sitt, ligg, hit och rulla runt. Han lär sig extremt fort mot vad mina andra valpar har gjort men jag vill ändå inte träna för mycket hjärna för att trötta ut honom då han fortfarande är så liten. Vill bara avsluta med att säga att jag vet att han är valp och valpar biter i det mesta och han kommer växa ifrån det, men jag vill inte att han biter i oss!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-17 06:01
    Ursäkta den kompakta texten, skrev från min telefon och familjeliv godtog tydligen inte de radbytena.

• Svar på tråden Min valp biter i ben och fötter, hur få honom att sluta?
  • Fridiz86

så gjorde min hund oxå, men drog jag tag i nackaskinnet och kanske fick göra det ca 2-3gånger sen bet han inte mer

• Joico

Det låter som en fullt normal valp. Jag blir otroligt ledsen av att läsa om era försök att få honom att sluta. Och jag blir FRUKTANSVÄRT ledsen av att höra Fridiz metoder. Fyfan, rent ut sagt!!

Valpar biter för att det dels kliar i tänderna och för att dom undersöker med munnen, för att dom leker så, för att dom är övertrötta (en överlagshandling) osv osv osv. Valpar bits, det bara är så. Det är inte ett dugg jävla fel på hunden. Ni kan inte straffa den för att den gör så. Då kommer ni att få en rädd och osäker hund.

Så fort hunden biter, säg högt och med ljuuus röst AJ. Ni ska inte låta arg!!! Utan snarare förvånade och ledsna och med pipig röst. När hunden slutar så berömmer ni och belönar med t.ex en leksak som hunden får bita i. Gärna en kampknut som ni busar med. Eller vad nu hunden tycker är roligt. Om hunden börjar bitas igen så prova att gälla AJ igen. Och så glöm inte att belöna. för sjutton gubbar. 
    Korrigering och straff ger ingen inlärning, det är t.o.m bevisat! 

Om valpen ännu en gång bits så prova att gå ifrån den. Göm er en stund på toaletten. Stäng dörren om er. Säg ingenting till valpen utan gå därifrån bara. Ni ska inte ta bort valpen, det ger fel signaler. Ni ska visa valpen att om den bits så försvinner det roliga (dvs. ni). Så gå bara därifrån och stäng dörren om er. Men bara några sekunder, det är en liten valp och ni ska inte göra den orolig och förtvivlad.

Glöm inte bort att valpen måste få bitas, undersöka och tänderna kliar. Se till att den har leksaker som den får bita i. Kanske kan ni doppa en hårt knuten handduk i vatten och lägga i frysen, det kyler skönt. 

• Dexter dot com
    Joico skrev 2012-11-17 10:57:03 följande:
    Det låter som en fullt normal valp. Jag blir otroligt ledsen av att läsa om era försök att få honom att sluta. Och jag blir FRUKTANSVÄRT ledsen av att höra Fridiz metoder. Fyfan, rent ut sagt!!

Valpar biter för att det dels kliar i tänderna och för att dom undersöker med munnen, för att dom leker så, för att dom är övertrötta (en överlagshandling) osv osv osv. Valpar bits, det bara är så. Det är inte ett dugg jävla fel på hunden. Ni kan inte straffa den för att den gör så. Då kommer ni att få en rädd och osäker hund.

Så fort hunden biter, säg högt och med ljuuus röst AJ. Ni ska inte låta arg!!! Utan snarare förvånade och ledsna och med pipig röst. När hunden slutar så berömmer ni och belönar med t.ex en leksak som hunden får bita i. Gärna en kampknut som ni busar med. Eller vad nu hunden tycker är roligt. Om hunden börjar bitas igen så prova att gälla AJ igen. Och så glöm inte att belöna. för sjutton gubbar. 

Om valpen ännu en gång bits så prova att gå ifrån den. Göm er en stund på toaletten. Stäng dörren om er. Säg ingenting till valpen utan gå därifrån bara. Ni ska inte ta bort valpen, det ger fel signaler. Ni ska visa valpen att om den bits så försvinner det roliga (dvs. ni). Så gå bara därifrån och stäng dörren om er. Men bara några sekunder, det är en liten valp och ni ska inte göra den orolig och förtvivlad.

Glöm inte bort att valpen måste få bitas, undersöka och tänderna kliar. Se till att den har leksaker som den får bita i. Kanske kan ni doppa en hårt knuten handduk i vatten och lägga i frysen, det kyler skönt. 
    Mycket klokt inlägg!
  • Parcae

Det hör ju till åldern. Det tar ett tag innan de lärt sig vad man får och inte får tugga på.
    Välj en metod som valpen tycks svara på, helst en lite snällare metod, och kör med den i ett tag så ska du se att valpen slutar bitas om ett par veckor.

• Joico
    Fridiz86 skrev 2012-11-17 12:43:38 följande:
    Man ska nu inte dra så det gör ont på hunden.
    Mig veterligen har varken du eller jag skrivit att det handlar om att göra illa hunden.
  • Fridiz86
    Joico skrev 2012-11-17 23:34:36 följande:
    Mig veterligen har varken du eller jag skrivit att det handlar om att göra illa hunden.
    nej men man skrev att min metod va fruktansvärt eller gjorde en fruktansvärt ledsen.
    men jag gör så hunden slutar utan att hunden får ont, sen brukar jag har en tuggleksak och försöker vinkla att hunden ska använda den.
    för det ska aldrig vara ok att hunden biter i kläder,eller annat.
  • Joico
    Fridiz86 skrev 2012-11-17 23:38:24 följande:
    nej men man skrev att min metod va fruktansvärt eller gjorde en fruktansvärt ledsen.
    men jag gör så hunden slutar utan att hunden får ont, sen brukar jag har en tuggleksak och försöker vinkla att hunden ska använda den.
    för det ska aldrig vara ok att hunden biter i kläder,eller annat.
    Japp, så är det. JAG tycker inte att det är en schysst metod. Det handlar inte om att man gör hunden illa. Det är många som tycker att vattensprutor är otroligt fiffigt - det gör inte heller hunden fysiskt illa. Men jag tycker det är en hemsk metod!

Nu handlar det ju om en valp. Valpar bits.  Till viss del anser jag att man får tolerera det. 
  • Fridiz86
    Joico skrev 2012-11-17 23:50:23 följande:
    Japp, så är det. JAG tycker inte att det är en schysst metod. Det handlar inte om att man gör hunden illa. Det är många som tycker att vattensprutor är otroligt fiffigt - det gör inte heller hunden fysiskt illa. Men jag tycker det är en hemsk metod!

Nu handlar det ju om en valp. Valpar bits.  Till viss del anser jag att man får tolerera det. 
    ja man tolererar det upp till en viss ålder men sen inte, jag börjar fostra mina hundar redan i v9-10 med olika saker inte att det ska vara hårt nu med tex lydnad utan andra roliga saker samt då att de inte ska bita i saker och såklart kissa ute.
  • Allvetaren
    Joico skrev 2012-11-17 10:57:03 följande:

Svar på tråden Min valp biter i ben och fötter, hur få honom att sluta?