• Sannami

Min valp biter i ben och fötter, hur få honom att sluta?

Min valp biter alla, det spelar ingen roll om det är mig, min sambo eller någon han nyss träffat, i byxben och på fötterna när han är uppe i varv. Jag har provat en simpel dutt på nosen, (som mamman gör på sina valpar) tillsammans med ett nej, försökt få honom att fokusera på en leksak istället, nu när han lystrar bättre på nej enbart det, stannat och stått still för att vara tråkig och inte röra mig förrän han har slutat samt vänt runt honom på rygg, även det som mamman gör. Ingenting har hjälpt mer än knappt 10 sekunder och jag har slut på idéer. Han är 9 veckor och vi tränar på att gå i koppel så går mycket promenader, om än inte jättelånga förstås. Vi tränar även kommandon som sitt, ligg, hit och rulla runt. Han lär sig extremt fort mot vad mina andra valpar har gjort men jag vill ändå inte träna för mycket hjärna för att trötta ut honom då han fortfarande är så liten. Vill bara avsluta med att säga att jag vet att han är valp och valpar biter i det mesta och han kommer växa ifrån det, men jag vill inte att han biter i oss!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-17 06:01
    Ursäkta den kompakta texten, skrev från min telefon och familjeliv godtog tydligen inte de radbytena.

• Svar på tråden Min valp biter i ben och fötter, hur få honom att sluta?
  • Dexter dot com
    Fridiz86 skrev 2012-11-17 12:43:38 följande:
    Man ska nu inte dra så det gör ont på hunden.
    Om du inte tar i nackskinnet så det gör ont, vad exakt är det då som får hunden att inte bitas mer? Har svårt att tro att hunden slutar bara för du tar lite försiktigt i nacken...
  • Fridiz86
    Dexter dot com skrev 2012-11-18 15:15:26 följande:
    Om du inte tar i nackskinnet så det gör ont, vad exakt är det då som får hunden att inte bitas mer? Har svårt att tro att hunden slutar bara för du tar lite försiktigt i nacken...
    man tar i nackskinnet och säger till ordentligt fyy
  • Winterfell
    Joico skrev 2012-11-17 10:57:03 följande:
    Det låter som en fullt normal valp. Jag blir otroligt ledsen av att läsa om era försök att få honom att sluta. Och jag blir FRUKTANSVÄRT ledsen av att höra Fridiz metoder. Fyfan, rent ut sagt!!

Valpar biter för att det dels kliar i tänderna och för att dom undersöker med munnen, för att dom leker så, för att dom är övertrötta (en överlagshandling) osv osv osv. Valpar bits, det bara är så. Det är inte ett dugg jävla fel på hunden. Ni kan inte straffa den för att den gör så. Då kommer ni att få en rädd och osäker hund.

Så fort hunden biter, säg högt och med ljuuus röst AJ. Ni ska inte låta arg!!! Utan snarare förvånade och ledsna och med pipig röst. När hunden slutar så berömmer ni och belönar med t.ex en leksak som hunden får bita i. Gärna en kampknut som ni busar med. Eller vad nu hunden tycker är roligt. Om hunden börjar bitas igen så prova att gälla AJ igen. Och så glöm inte att belöna. för sjutton gubbar. 
    Korrigering och straff ger ingen inlärning, det är t.o.m bevisat! 

Om valpen ännu en gång bits så prova att gå ifrån den. Göm er en stund på toaletten. Stäng dörren om er. Säg ingenting till valpen utan gå därifrån bara. Ni ska inte ta bort valpen, det ger fel signaler. Ni ska visa valpen att om den bits så försvinner det roliga (dvs. ni). Så gå bara därifrån och stäng dörren om er. Men bara några sekunder, det är en liten valp och ni ska inte göra den orolig och förtvivlad.

Glöm inte bort att valpen måste få bitas, undersöka och tänderna kliar. Se till att den har leksaker som den får bita i. Kanske kan ni doppa en hårt knuten handduk i vatten och lägga i frysen, det kyler skönt. 
  • Winterfell
    Fridiz86 skrev 2012-11-18 15:17:04 följande:
    Så du skrämmer dina hundar till lydnad? Ingen bra metod om du frågar mig. 
  • Fridiz86
    Winterfell skrev 2012-11-18 15:18:33 följande:
    Så du skrämmer dina hundar till lydnad? Ingen bra metod om du frågar mig. 
    att få en hund sluta bita är fan inte lydnad.
    man skrämmer heller inte en hund om man är bestämd.

• Winterfell
    Fridiz86 skrev 2012-11-18 15:20:44 följande:
    att få en hund sluta bita är fan inte lydnad.
    man skrämmer heller inte en hund om man är bestämd.

Om du får en valp att sluta bitas genom att ta tag i nackskinnet och säga fy 2-3 ggr så vill jag nog påstå att du har skrämt den till lydnad. Och alla normala hundägare vet att det är fullt normalt att en valp bits och det är ett betéende som ska avledas, inte skrämmas bort. 

En bra hundägare kan uppfostra sin hund utan att ta till fysiska metoder eller ge utlopp för ilska.  
  • Fridiz86
    Winterfell skrev 2012-11-18 15:23:27 följande:
    Om du får en valp att sluta bitas genom att ta tag i nackskinnet och säga fy 2-3 ggr så vill jag nog påstå att du har skrämt den till lydnad. Och alla normala hundägare vet att det är fullt normalt att en valp bits och det är ett betéende som ska avledas, inte skrämmas bort. 

En bra hundägare kan uppfostra sin hund utan att ta till fysiska metoder eller ge utlopp för ilska.  
    ingen av mina hundar har skrämts, samt när man säger till så avleder man den med en leksak som den får bita i.
    lydnad för mig är något jag tränar på e brukshundsklubb.
    hade inte jag varit bestämd hade hunden bitit på mina barn och sånt kan man inte dalta med och låta den ta flera veckor. men bara för man är bestämd behöver man inte skrämma en hund för det, hundar lär sig snabbt.
  • Kiiwii

Mina valpar har också haft en period då de varit mycket små då de gärna bitits. Jag har bara sagt AJ, tittat med stränga ögon på min valp eventuellt motat bort honom om han varit mycket på. Har aldrig tagit i min hund, ryckt  i valpen eller smällt valpen på nosen osv. Beteendet har ganska snabbt försvunnit, de växer ifrån det. Helt normalt beteende för en liten valp :) De biter ju för de mesta om de är uppspelta...det är så de leker! 

• Winterfell
    Fridiz86 skrev 2012-11-18 15:27:47 följande:
    ingen av mina hundar har skrämts, samt när man säger till så avleder man den med en leksak som den får bita i.
    lydnad för mig är något jag tränar på e brukshundsklubb.
    hade inte jag varit bestämd hade hunden bitit på mina barn och sånt kan man inte dalta med och låta den ta flera veckor. men bara för man är bestämd behöver man inte skrämma en hund för det, hundar lär sig snabbt.
    Som sagt, jag föredrar positiva metoder, det är dessutom bevisat att det ger varaktig inlärning och harmoniska hundar. Bestraffning och korrigering är som någon nämnde däremot bevisat ineffektivt. 
    Vad gäller barn så har jag barn själv, och de är uppväxta med hundar och vet hur man beter sig kring dem och de vet också vad som är normalt valpbetéende. Tom de kan avleda våra 20 kg:s valp själva utan att någon ska behöva rycka tag, fya eller ha sig.
    Ja, hundar lär sig snabbt, jag förstår då verkligen inte varför man väljer att använda bestraffning som inlärningsmetod. 
  • Fridiz86
    Winterfell skrev 2012-11-18 15:37:25 följande:
    Som sagt, jag föredrar positiva metoder, det är dessutom bevisat att det ger varaktig inlärning och harmoniska hundar. Bestraffning och korrigering är som någon nämnde däremot bevisat ineffektivt. 
    Vad gäller barn så har jag barn själv, och de är uppväxta med hundar och vet hur man beter sig kring dem och de vet också vad som är normalt valpbetéende. Tom de kan avleda våra 20 kg:s valp själva utan att någon ska behöva rycka tag, fya eller ha sig.
    Ja, hundar lär sig snabbt, jag förstår då verkligen inte varför man väljer att använda bestraffning som inlärningsmetod. 
    det är fel att bit. min 2åring vet inte riktigt vad han ska gör med en valp som hoppar och börjar bita ha så han får ont. jo då får hunden ett fy och jag föser undan. inte alltid jag tar i nacken tror det är flera år sen jag gjorde det.

mina egna hundar är gamla nu, så pratar om min mammas valpar.
  • Winterfell
    Fridiz86 skrev 2012-11-18 15:41:38 följande:
    det är fel att bit. min 2åring vet inte riktigt vad han ska gör med en valp som hoppar och börjar bita ha så han får ont. jo då får hunden ett fy och jag föser undan. inte alltid jag tar i nacken tror det är flera år sen jag gjorde det.

mina egna hundar är gamla nu, så pratar om min mammas valpar.
    Nej, när det gäller valpar är det inte ett dugg fel att bita, men de, liksom småbarn, vet inte vad som är lämpligt att bita på, och därför avleder man. Du kan inte skylla på barnen, om man har barn som är för små för att hantera det själv så får man vara i närheten och avleda eller ta valpen ur en situation den inte kan hantera. 
    Som sagt, bestraffning är inte en hållbar uppfostringsteknik. Det du lär den är inte att inte bita, utan du lär den att inte bita när du är i närheten.  
  • Fridiz86
    Winterfell skrev 2012-11-18 15:49:12 följande:
    Nej, när det gäller valpar är det inte ett dugg fel att bita, men de, liksom småbarn, vet inte vad som är lämpligt att bita på, och därför avleder man. Du kan inte skylla på barnen, om man har barn som är för små för att hantera det själv så får man vara i närheten och avleda eller ta valpen ur en situation den inte kan hantera. 
    Som sagt, bestraffning är inte en hållbar uppfostringsteknik. Det du lär den är inte att inte bita, utan du lär den att inte bita när du är i närheten.  
    man är med barnen men som jag vet är valpar snabbt framme och biter, och ibland måste man ha bestraffning på hundar, kanske att avleda en valp men oxå säga fy för de ska förstå att man inte får.
  • Winterfell
    Fridiz86 skrev 2012-11-18 15:56:01 följande:
    man är med barnen men som jag vet är valpar snabbt framme och biter, och ibland måste man ha bestraffning på hundar, kanske att avleda en valp men oxå säga fy för de ska förstå att man inte får.
    Varför tror du att man måste bestraffa en hund?

• Dexter dot com
    Fridiz86 skrev 2012-11-18 15:17:04 följande:
    Så med andra ord är det fyyet valpen reagerar på och inte taget i nackskinnet?! Då tycker jag du ska förtydliga dina uppfostringsmetoder för det är väldigt lätt att tro att du förespråkar att ta i nackskinnet så det gör ont istället för det du egentligen menar- att använda rösten.
    Det är otroligt lätt att missförstå Flört  och det ju vara så att folk tror att smärtsamma korrigeringar är bra metoder att uppfostra valpar med.
  • Fridiz86
    Dexter dot com skrev 2012-11-18 16:18:49 följande:
    Så med andra ord är det fyyet valpen reagerar på och inte taget i nackskinnet?! Då tycker jag du ska förtydliga dina uppfostringsmetoder för det är väldigt lätt att tro att du förespråkar att ta i nackskinnet så det gör ont istället för det du egentligen menar- att använda rösten.
    Det är otroligt lätt att missförstå Flört  och det ju vara så att folk tror att smärtsamma korrigeringar är bra metoder att uppfostra valpar med.
    som jag har skrivit innan att man ska inte ta å det gör ont.
    och när det kommer till andras valpar skulle jag bara säga fy
  • hundpuss
    Fridiz86 skrev 2012-11-18 16:23:44 följande:
    som jag har skrivit innan att man ska inte ta å det gör ont.
    och när det kommer till andras valpar skulle jag bara säga fy
    Det är ju förövrigt helt poänglöst att säga "fy" till en valp om valpen inte förstår innebörden av ordet. 
  • bonaqua2012

roligt att läsa att många säger man absolut inte skall dra den i nackskinnet, det är fel, utan man skall avleda.
     sen sätter de punkt där.

Men då kan ni stället säga nej, så gör man inte, utan såhär och förklara så hon/han förstår, är det så svårt att fatta?

håller med, man skall inte ta den i nackskinnet, utan avleda
    vi gör såhär.
    Biter hunden oss och vi sitter i soffan och den är uppe med oss, så säger vi nej, och tar ner den på golvet. så får han vara där en stund sen tar vi upp han igen, är han lugn så får han stanna, är han fortfarande hysterisk så tar vi ner han igen.

Ibland så leker vi lite med han så han får busa av sig, då har vi en tennisboll.

Det där  med promenad och koppel, valpen är 9 veckor. han skall bara ut och göra sina behov sen in igen, inget gå fot eller stanna eller något. för liten för att tränas med promenader.
    han måste först känna sig hemma och sina platser runt om kring.

vägleda när han biter tex ha en leksak alltid i hands, ge han den så får han bita, biter han igen på dina fingrar eller fötter, gå någonstans där han kan se dig men inte komma åt dig, han kommer säkert pipa, men låt han gnälla lite, sen går nu ner igen,  fortsätter han bita, upp igen. de tar mycket tid, som ett barn, tålamod krävs det.

lycka till

Är detta framtiden? -----> www.citypant.se
  • Noura

Det finns en bra video på youtube. valpar biter för att du håller på att få tänder och då ska du ge de någonting som de ska tugga på, men de också biter för att de lekar med dig och därför när det biter hård ska du lämna de och inte leka med de för att då kommer de att förstå om jag biter hård min lek kompis kommer han att sluta leka med mig!Flört

kolla på denna video för mer info. 

">

Svar på tråden Min valp biter i ben och fötter, hur få honom att sluta?