• Anonym (tvätt-trött)

    Kissar på sig

    Min son har börjat kissa på sig efter att ha varit torr i ett halvår. Fastän han mycket väl vet att han ska gå på pottan och kan hålla sig så kissar han nu i overallen när vi är ute, på golvet när han sitter och leker, i sängen och i soffan. Jag upplever att han gör det med flit. Han säger att han tycker det känns skönt att kissa på sig när jag frågar varför.

    Han är 3 år och 8 månader. Han har nyligen fått utökad tid på förskola då det har varit jobbigt med lillebror här hemma och han själv uttryckt önskemål om att få vara mer på förskolan. Jag försöker ge honom så mycket tid och gos jag kan och orkar när han är hemma, men det kan ju inte hjälpas att han måste dela mig med lillebror, tvätt, städning och matlagning. Han har ofta extremt jobbiga utbrott när vi går hem från förskolan då han först inte vill klä sig och gå hem och sen när vi efter många om och men kommer in så vill han bara ha mig ifred och slår mot lillebror för att få sin vilja fram. Lillebror blir rädd och gråter (1 år) och jag måste då ha båda två i famnen vilket inte är populärt. Jag upplever att han ofta är väldigt trött när jag hämtar honom. Tidigare trodde jag det var hunger, men nu äter han mellis på förskolan innan jag hämtar honom. Han får inte lika stora utbrott på helgen när vi alla är hemma. Om det var svartsjuka så borde det väl vara problem då också?

    Hur ska jag hantera kissandet? Ignorera eller uppmärksamma?  Är det en fas eller hör det ihop med de övriga utbrotten/trotsigheten?

  • Svar på tråden Kissar på sig
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Först och främst ska du inte moralisera över hans kissande eller ens tänka att det är avsiktligt. Att kissa på sig när man har varit torr är ett tecken på att barnet är upptaget av både sin inre utveckling och kanske stimulerad av yttre saker i högre grad än det klarar av. Men det är varken avsiktligt eller medvetet och barnet kan själv inte förklara varför det blir så. Det du ska göra är att hjälpa honom att byta, utan att tjata, införa regelbundna toalettvanor och hjälpa barnet så att skadan inte blir så stor. Försök att inte bli irriterad utan se det som en periodisk reaktion som går över med tiden.
    Din son har ju både fått syskon och är inne i en mycket motoriskt aktiv period samtidigt som han ska förhålla sig till kompisar på förskolan och till att relationen till dig har blivit ändrad.
    Skapa så mycket lugn du kan omkring er. Låt honom göra lite storebrorssaker bara med dig och låt pappa ta hand om lillebror så kommer han snart in i nya banor.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Kissar på sig