• Genau

Alla tips du har för att söva en bebis

Vill höra alla sätt som funkat för att få din bebis att sova. Både på dagen och på natten. Är inte intresserad av debatt huruvida bebisar får sova på mage, om Anna W är god eller ond, om man ska samsova o.s.v. Vill bara få en lång rad med tips att prova på sonen, 3,5 månad. Vet att det egentligen inte är något att hoppas på, har helt enkelt ett barn som sover illa, men det går ju inte att sluta jaga bra tips och (vaken)drömma om att få sova lite mer. Du som vill skriva "så ÄR det att ha småbarn" eller trycka till mig på annat sätt är välkommen att inte skriva här. Så, vad funkar för er?

• Svar på tråden Alla tips du har för att söva en bebis
  • Millan83

Vagnen på dagen! Hon vägrar att sova annanstans än i den eller i famnen. Har vagnen på altanen och hoppas på en mild vinter. Somnar i famn, gungandes på kvällen om vi inte har tur och hon somnar till kvällsflaskan. Hon är lika gammal som din. Vägrar somna utan "hjälp" eller i spjälsängen.

• Marren38

Sätt i babyn i bärsjalen och ut och promenera eller sätt dig och studsa på en pilatesboll. Vyssan lull tassar på sängen. Swaddla babyn, dvs linda den så att den inte flaxar sig vaken. Köp en dreammover som fortsätter dra vagnen när ni kommer in.

• Theodora

Jag håller med Millan83. Vi körde också vagnen. Det var en kall vinter som vår skratta var bäbis. Jag bunkrade upp med filtar och åkpåse och där låg hon. Så gjorde vi på dagen. På natten var en annan femma.

• Genau

Samma här, måste alltid hjälpa honom att somna. Tyvärr blir han arg av att ligga i famnen. Och spjälsängen är hopplös. Hade det bara hjälpt att samsova hade den stått helt oanvänd, men tyvärr går ju inte det heller något vidare. Hoppas också på mild vinter, vagn funkar ju hyfsat ofta iaf.

• solidad

Amma.gå med bebisen i bärsjal.sjunga.
    Se till att gå ut och gå tidigt på morgen så ni är ute när dom första solstrålarna kommer det hjälper bebisen att bilda nåt hormon som gör honom sömnig sen.Sjung spela musik och gör ramsor när bebisen är vaken.
    Låt bebisen sova nära dig och pappan!

• Genau

Tackar för tipsen och kommer kolla om det blir fler, även om jag inte svarar.

• Noran

Gå med bärsjal upp och ner i trappan. Bra träning med. Börsjal utomhus kan vara bra med. Och känn dig inte stressad att han måste somna bums.

• ModestyBlaze

Ge lite övermogen mosad banan innan långsovningar. Innehåller tryptofan som är förstadie till melatonin.

• La Lola
    ModestyBlaze skrev 2012-11-17 16:08:54 följande:
    Ge lite övermogen mosad banan innan långsovningar. Innehåller tryptofan som är förstadie till melatonin.
    Till en bebis på 3½ mån?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Liverithe

Här hemma stryker vi övertrötta barn över ögonen, med handen eller en mjuk filt. När ögonen väl går igen verkar de inse hur skönt det är att sova!

Svar på tråden Alla tips du har för att söva en bebis