• Genau

Alla tips du har för att söva en bebis

Vill höra alla sätt som funkat för att få din bebis att sova. Både på dagen och på natten. Är inte intresserad av debatt huruvida bebisar får sova på mage, om Anna W är god eller ond, om man ska samsova o.s.v. Vill bara få en lång rad med tips att prova på sonen, 3,5 månad. Vet att det egentligen inte är något att hoppas på, har helt enkelt ett barn som sover illa, men det går ju inte att sluta jaga bra tips och (vaken)drömma om att få sova lite mer. Du som vill skriva "så ÄR det att ha småbarn" eller trycka till mig på annat sätt är välkommen att inte skriva här. Så, vad funkar för er?

• Svar på tråden Alla tips du har för att söva en bebis
  • Minion

Min son på 4 månader har alltid vägrat vagn så jag bär i bärsjal mycket och ammar i den också. Den hänger han med i under dagens alla bestyr så han sover när han somnar helt enkelt. Han blir ju vaggad i den när jag rör mig, så är han mätt somnar han bara ifrån utan att jag ens alltid märker det Tungan ute

Musik funkar också. Han gillar när man spelar Dropkick Murphys, då "sovsjunger" han med och somnar efter en stund, haha!

Sjalbärande vandrande snutt? Yes box!
  • Höghus

Rulla in dig och bebisen i ett mjukt täcke. Liggamma samtidigt som du buffar mjukt på rumpan. Ligg kvar till bebisen sover. Helst hela natten.

• Minion
    ModestyBlaze skrev 2012-11-17 16:08:54 följande:
    Ge lite övermogen mosad banan innan långsovningar. Innehåller tryptofan som är förstadie till melatonin.
    Det kan göra magen stenhård också och jag personligen skulle rekommendera att man är lite försiktig just därför med banan till äldre bebisar också.
    Sjalbärande vandrande snutt? Yes box!
  • The Fugly

Kanske Vyssan Lull-tassar så sängen kan röra sig lite som vagnen?

Ever stop to think, and forget to start again?
  • MalinEddie

Barn är ju olika och trivs med olika saker men här är saker fungerade på något av våra barn.

Sonen:
    Rulla vagnen fram och tillbaka.
    Låta honom sova i vagn också nattetid då han sov bäst där.
    Buffa lite lätt i rumpan, ej enligt Anna Wahlgren.
    Amma till sömns.
    Samsova i känsliga perioder. När han visade att han behövde det.
    Vagga spjälsängen (när han inte längre sov i vagn).
    Mata i sömnen innan vi la oss. Brukar kallas vid dreamfeed.

Dottern:
    Samsova! Då behövde vi inte springa upp och jag kunde sova samtidigt som jag ammade. Önskar att vår pojk också hade föredragit att sova i vår säng med tanke på hur mycket det underlättar enligt min mening.
    Guppa/Vagga sittandes på pilatesboll, inte alls så jobbigt som det kan vara att vagga på andra sätt. Brukade se på tv eller lyssna på musik samtidigt.
    Amma till sömns.
    Flaska till sömns.
    Somna henne i famnen.
    Somna i bärsele. Hade vi henne i bärselen och pysslade med annat sov hon snart.
    Mata i sömnen innan vi la oss. Brukar kallas vid dreamfeed.

Det som har fungerat bäst i det stora hela var att följa barnen (olika som du kan se) och hitta sätt som underlättade för oss i det. Vi delade också på det vilket gör mycket för den egna sömnen.

Avskyr CIO-metoder.
  • ModestyBlaze
    Minion skrev 2012-11-17 17:46:22 följande:
    Det kan göra magen stenhård också och jag personligen skulle rekommendera att man är lite försiktig just därför med banan till äldre bebisar också.

Mmm... så kan det vara, grön banan är stoppande. vanlig mogen banan är lite mittemellan. Medans "övermogen" brunprickig banan är lite lösande och borde därför inte förstoppa. Men man vet ju inte om man inte provar tänker jag. Det handlar ju inte om några stora mängder i början.Flört
  • MalinEddie

Vänta till barnet kommer i djupsömn innan man lägger ner det.

Avskyr CIO-metoder.
  • FannyBanny

Våran pojk är snart 4 månader. Har haft kolik sedan födseln. Vi plockade bort sitsen i en hoppgunga (använde oss av själva fjädern) o på själva stången som selen sitter i satte vi fast babyskyddet. (Handtaget) Där i gunga vi och vagga våran pojke. Fungera hur bra som helst. Vet inte hur man hade orkat utan den. Vi sätter fast kedjan i två krokar i taket ifall en skulle lossna. Resten av grejerna är ju gjort för att klara tyngd.

• tilj75

Min mamma körde mig i vagnen fram och tillbaka över en tröskel för att jag skulle somna (eller om det var syrran), tydligen det enda som hjälpte.
    En av mina killar var jag tvungen att bumpa i rumpan för att han skulle somna.

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130314 ♥
  • Poison82

Bärsjal absolut på dagarna så du kan göra annat. Sätta i bilstolen och ut och köra.
    Sjunga och vagga/vyssa

Svar på tråden Alla tips du har för att söva en bebis