• Äldre 18 Nov 08:54
    1219 visningar
    2 svar
    2
    1219

    När är det dags för ett syskon

    Hejsan, jag har för mig att jag har läst någon artikel här på FL att det finns många fördelar med att vänta några år innan man skaffar ett syskon till ettan. 

    Vad finns det för fördelar med att skaffa barn tätt, så att det blir cirka 1-2års åldersskillnad jämfört med om man har cirka 3-5 års åldersskillnad? 
     


    Gör som havet våga!
  • Svar på tråden När är det dags för ett syskon
  • Äldre 22 Nov 19:24
    #1

    Hej!
    Fördelarna med att få barn tätt kan vara att barnens behov ligger nära varandra och att det underlättar för föräldrarna. Det kan också försvåra med två barn som inte sover hela nätterna t ex. Det kan också vara så att de kan få stor glädje av att leka med varandra. Den tredje fördelen är att småbarnsperioden för föräldrarna blir mer koncentrerad.
    Fördelarna med att vänta 3-5 år är att det äldre syskonet tex klarar av hel del saker redan, som gör det enklare för föräldern. Det äldre barnet har då också fått en egen ensam period med föräldrarna som är en bra grund för att sedan dela med ett yngre syskon. Det äldre syskonet kan också bli en modell för det yngre och på så sätt underlätta utvecklingen. Det blir mindre intensivt om man väntar längre mellan barnen men det blir också en längre period som man är bunden av små barn.
    Som du hör så är det mycket frågan om att det blir olika. Det ena är inte givet bättre än det andra. Och det handlar mycket om hur föräldrarna tycker.
    Sedan är det ju inte alltid så att man kan "skaffa" barn precis när man önskar, där finns också andra krafter med och avgör.
    Lycka till med ert val!
    Margit Ekenbark
     

  • Äldre 24 Nov 09:57
    #2
    barnpsykologen margit skrev 2012-11-22 19:24:07 följande:
    Hej!
    Fördelarna med att få barn tätt kan vara att barnens behov ligger nära varandra och att det underlättar för föräldrarna. Det kan också försvåra med två barn som inte sover hela nätterna t ex. Det kan också vara så att de kan få stor glädje av att leka med varandra. Den tredje fördelen är att småbarnsperioden för föräldrarna blir mer koncentrerad.
    Fördelarna med att vänta 3-5 år är att det äldre syskonet tex klarar av hel del saker redan, som gör det enklare för föräldern. Det äldre barnet har då också fått en egen ensam period med föräldrarna som är en bra grund för att sedan dela med ett yngre syskon. Det äldre syskonet kan också bli en modell för det yngre och på så sätt underlätta utvecklingen. Det blir mindre intensivt om man väntar längre mellan barnen men det blir också en längre period som man är bunden av små barn.
    Som du hör så är det mycket frågan om att det blir olika. Det ena är inte givet bättre än det andra. Och det handlar mycket om hur föräldrarna tycker.
    Sedan är det ju inte alltid så att man kan "skaffa" barn precis när man önskar, där finns också andra krafter med och avgör.
    Lycka till med ert val!
    Margit Ekenbark
     
    Tack för ditt svar, det här med att barnet fått en egen ensam period, det är det som jag har läst ska vara bättre för de som får ett syskon vid kanske 4-5års ålderna, har det med anknytningen att göra? 

    Jag har läst att det inte är bra att barnet måste bli "stor" vid 1-2års åldern, stämmer det?

    Ja att man inte kan skaffa barn precis när man önskar förstår jag, men jag väljer nog att inte skaffa ett syskon förrän barnet är 3-5år. 

     
    Gör som havet våga!
Svar på tråden När är det dags för ett syskon