• Zinfandel
    cff skrev 2012-11-22 21:21:37 följande:
    Stort tack Serafine! Spännande!

Jag håller mig ganska bara borta från vanligt kaffe, men har fallit hädan åt koffeinfritt - och har funderat en del på om det är så nyttigt. Är det någon som vet vad som gäller för koffeinfritt kaffe (och teinfritt te)?
    Koffeinfritt kaffe är ännu värre... Innehåller mest en massa skit som bara triggar immunförsvaret. Big nono!! Men gärna Rooïbos Tungan ute
  • Zinfandel

Det räcker att läsa en innehållsförteckning! Det finns fyra olika metoder för att avlägsna koffein: vatten – etylacetat – superkritiskt/flytande koldioxid – metylenklorid. Inget av detta (förutom vatten...) är särskilt fertilitetsfrämjande! Koffeinfritt kaffe kan även höja halterna av kolesterol i blodet och därmed vara skadligt för hjärtat. Det finns studier som visar att koffeinfritt kaffe kan ge både höjt blodtryck och ökad aktivitet i nervsystemet (kolla Dagens Medicin eller Googla tex).

• Zinfandel
    Serafine 84 skrev 2012-11-23 08:19:07 följande:
    Jo visst kan det låta otäckt med långa haranger av kemiska beteckningar, men man vill ju inte gå runt och vara rädd för mat/dryck (m.m.) i största allmänhet heller. Jag själv t.ex. som ligger på gränsen till undervikt känner att jag inte har "råd" att vara för petig med maten. Jag känner som cff att jag vill ha nåt konkret att luta mig mot när det finns så mycket tyckande och troende. Finns det några studier på att de här ämnena är dåliga för fertiliteten? 
    Det gläder mig att ni är öppna för all världens forskning och inte bara svensk Skrattande

Inom reproduktionsimmunologi är det välkänt att koffeinfritt kaffe kan vara värre är koffeinkaffe eftersom det kan öka NK/TNF. På tex Pubmed/Medscape finns flertal studier om koffeinfritt & RS/RA osv. 

Decaffeinated coffee could aggravate the immune system more than caffeinated variety 
    Tex
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11817612 (dock ett antal år på nacken)

A Beer s 259 "In fact, decaffeinated coffee could actually aggravate the immune system more than caffeinated variety. Indeed, research has linked it to be the onset of RA". 

Etylacetat används tex i nagel
    lack som lösningsmedel och kan skada nervsystemet. 
    www.flcv.com/fetaln.html

Diklormetan/metylenklorid är ett klorerat kolväte som förstör de röda blodkropparna, är mutagen och fosterskadande. Sedan den 1 januari 1996 är det förbjudet att i Sverige använda metylenklorid yrkesmässigt. Dichloromethane is a suspected reproductive toxicant and exposure to it has the potential to negatively affect the human reproductive system.

Alltså, säkert väldigt liten risk, men synd att chansa särskilt om man har immunologiska besvär! Nope, man kan aldrig skydda sig mot allt men om det finns alternativ så kanske en och annan ändå vill veta Drömmer Ät och njut av massor med riktig mat!!

Svar på tråden Förbättra oddsen vid IVF!