Förbättra oddsen vid IVF!
Hej cff - Vad mycket du har hunnit skriva in, och det redan! 
Vet du vad? Nu baske mig ska vi fixa det här! År 2013 ska det bli åka av 
.
Kram så länge 
Hej cff - Vad mycket du har hunnit skriva in, och det redan! 
Vet du vad? Nu baske mig ska vi fixa det här! År 2013 ska det bli åka av 
.
Kram så länge 
Oh, ja. D-vitamin är viktigt att få i sig från oktober fram tills solen återigen börjar kunna ge oss tilräckligt med D-vitamin (egentligen först när man kan börja lätta på klädseln).
Men jag blir verkligen mörkrädd när jag talade med min gamla utredningsläkare häromdagen som dessutom är överläkare. Jag passade på att fråga om jag fick ta ett D-vitamin prov (utöver de andra prov jag bad om) så tyckte han att det inte behövdes.....Var man bara ute en stund varje dag så fick man i sig den D-vitamin man behövde! Jag blev faktiskt förvånad över hans svar, men brydde mig inte om att ifrågasätta. Jag vänder mig bara till min VD så vet jag att jag kommer att få ta provet där istället. 
Det finns ju massor med information överallt om att D-vitamin tillskott bör tas, men varför verkar inte många läkare veta vare sig det ena eller det andra?!
Verkligen obehagligt att inte veta om läkarna genom sitt ointresse till viss del sumpar våra chanser till ett barn.
Se bara detta med TSH, hur ofta tycker IVF klinikerna att detta prov behövs tas? Många verkar tycka det räcker när utredning görs och sedan får man vackert vänta tills man förhoppningsvis får ett plus på stickan.
Nä, tur att vi är många som söker oss information själva och att vi ser till att ha hyfsad koll på våra kroppar genom tex diverse provtagning och tillskott av som exempel här då, D-vitamin. 
Heja oss alla! 
Bambi - Ja, man vet inte om man ska "skratta" eller gråta....
Jag tror vi alla har litat blint på läkare från början, men att de flesta av oss till slut inser att de inte sitter på all kunskap som man ju som patient förväntar sig.
Min överläkare visste inte ens vad DHEA var för hormon. Konstigt när han är ferilitetsläkare och även om han inte tycker att DHEA är någon succegrej så tycker jag ändå att han borde känna till hormonet i allafall.
Vad festligt att du fick ta D-vitaminprovet men inget annat! Jag fick ta "mycket annat", men inte D-vitamin 
.
Förresten, ang. Melatonin så kan man få i sig det naturligt via valnötter som man tar en näve av innan läggdags.
Jag tror att det är bra om man ser till att få i sig många ämnen naturligt via kosten och inte bara använder kosttillskott i allt som vi behöver och jagar.
Bambi - Skriv gärna i DHEA tråden vilket dhea-s värde du har.
Amie - Jag tar 60 ug och har så gjort i snart 1 år. Jag har också läst någonstans att man kan "chockhöja" just vid ET. Jag tog 80 ug vid mittt senaste ET i några dagar.
Den D-vitamin jag köper på hälsokost heter D-pearls (små skimrande pärlor som ska vara lätta för barn att ta men passar lika bra till vuxna). De innehåller olivolja vilket gör att D-vitaminet tas upp lättare. 
Det är nog mer vanligt att ha D-vitaminbrist i vårat land och speciellt efter denna urusla sommar med få soldagar.
Ett tips är annars att du vänder dig till din VC och ber om att få ta ett D-vitaminprov så ser du om du har brist eller ej innan du börjar köpa preparat.
Jag har också undvikit plast och konserver i den mån jag kunnat pga BPA.
Nu undrar jag dock hur i hela friden jag ska göra med en bettskena i plast som jag nyligen har fått och som jag ska ha varje natt i 6 månader (den ska justeras 1 gång i månaden så min käke anpassar sig). Jag antar den är gjort i plast och jag måste alltså använda den., förr eller senare.
Jag har ännu inte börjat använda den då jag är så rädd om min sömn just nu. Denna bettskena & behandling kostar 6000 kr så behandlingen är något jag måste göra då bettskenenan nu dessutom blivit tillverkad och jag behöver rätta till käken som ibland trilskas.....Men, ska jag vänta tills BF.....Sen blir det jobbigt när barnet är fött och ska ammas....nästintill ingen sömn då heller. KÄnns som om jag aldrig törs börja använa den.....Och framförallt så vill jag ju inte utsätta fostret för något. 
Kom gärna med förslag hur jag ska göra och tänka i detta fall....
Tilläggas kan att jag fick själv avgöra när jag började använda den. Jag förklarade alltså att jag var gravid och att jag mådde så dåligt av graviditeten och sov dessutom redan dåligt och att då börja använda en obekväm bettskena kändes inte det bästa alternativet just då. Men frågan är hur länge jag ska vänta innan jag påbörjar den här 6-månaders behandlingen?!