• Amie77

Förbättra oddsen vid IVF!

cff skrev 2012-11-27 17:56:23 följande:
    Tack TM! När jag läser din sammanfattning och rapporterna önskar jag verkligen att jag vetat detta för två år sedan när jag startade min resa. Nu fick jag reda på min D-vitaminbrist först för 6 veckor sedan och började då äta tillskott. Jag har varit naiv och trott att mina multivitaminer varit en försäkring mot allvarliga brister, men icke. Och att man gärna skall ha ganska höga nivåer, inte bara inte för låga, gör ju att det känns ännu viktigtare.

Jag tar med mig detta och ser med tillförsikt fram emot att min sannolikhet att bli gravid vid nästa IVF nu bör vara 4 ggr högre än vad den varit tidigare (eftersom jag nu kommer att bra förråd av d-vitamin att jämföra med min tidigare brist).
    Hur mycket D-vitamin tar du? Kan man bara köra på de som finns på Apoteket?

www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx

Vet inte om jag har D-vitaminbrist, men bor i norr så det skulle ju inte förvåna. Nästa ÄP v 3 så det kanske inte spelar nån roll om jag börjar ta D-vitamin nu. Kanske för sent...
  • Amie77
    cff skrev 2012-12-08 11:00:01 följande:
    Amie - konstigt nog står det inte på sidan som du länkar till hur mkt D-vitamin (D3) tabletterna innehåller. Apoteket har (det har dock olika utbud på olika apotekt) tabletter med allt från 10-25 mcg. Jag äter 50 mcg per dag så har sett till att köpa 25 mcg-tabletter. Eftersom min d-vitaminnivå fortfarande är låg (även om det nu ligger inom referensintervallet) trots två månader med 50 mcg funderar jag nu på att öka dosen ytterligare under ett tag. Referensintervallet är 75-250 och jag har de två senaste månaderna makat mig upp från 58 till 83 så det känns som att jag kan öka ganska rejält utan att riskera att få för hög nivå av D3.

I inlägget 2825 på sidan  www.familjeliv.se/Forum-7-134/m55472636-1.htm... länkar jag till en forskningsrapport - där gav man endast tillskott av 10 mcg/dag under vinterhalvåret.

Tack för svar! Ska köpa nu och i alla fall ta 25 mcg. Eller törs jag ta 50 som du månntro? Hinner väl inte äta upp mig till v 3 tyvärr (OM jag nu har brist, men skadar väl inte att prova), men kanske om det misslyckas detta försök så har jag ätit upp mig då det är dags för FET. Fast har D-vitaminen med äggkvalitén att göra eller andra saker? För om det handlar om äggkvalitén så är det ju kört även om jag har en FET kvar i mitt 3-pack.
  • Amie77

Tack för svar!!

Får se om jag ringer VC eller inte, jag drar mig alltid för att ringa dit och "ta upp tid i onödan". :)

• Amie77

Inte en aning, jag länkade bara till artikeln för att man ska vara så informerad som möjligt. Särskilt då det finns piller som ligger över RDI på marknaden. Jag har tagit 30µg per dag i ett tag, men är alltså det 30 mikrogram eller mer/mindre?

• Amie77

Har du några tips på några av de bra? Tyckte de fyra-fem jag gick in på var grundläggande,,,

Svar på tråden Förbättra oddsen vid IVF!