• Kattflickan

Förbättra oddsen vid IVF!

Såg att ni diskuterade d- vitamin här i tråden. Den sommar och höst vi hade i år var ju urusel, så jag kan tänka mig att man inte lagrat upp så mycket d- vitamin i år. Jag har hudsjukdomen Rosacea och är rätt rödlätt i ansiktet och därför pudrar jag mitt ansikte varje dag. Det borde innebära att även om jag går en promenad i solen på vintern så tillgodogör jag mig troligen mindre d- vitamin. Jag har inte testat mig utan efter min första Ivf har jag på eget bevåg tagit tillskott på 20 ug per dag. Under min andra Ivf som dessutom var på våren/ sommaren så lyckades jag bli gravid. Jag fortsätter med tillskott på 20 ug nu då d- vitamin är viktigt under graviditet också. Tror inte jag kan överdosera nu under vintern.

Jag tog även omega 3, akupunktur och var vältränad under min andra Ivf. Dessutom var jag inte sjuk då. Jättesvårt att veta om något av det jag gjorde hjälpte eller om jag bara hade tur. Men jag fick dessutom ut dubbelt så många ägg med samma dos hormon.

• Kattflickan

Fast det är doser över 100 ug/ dag som de säger är skadliga. Jag tar totalt 20 ug per dag. Svårt att komma upp i skadliga doser med piller. Men solen ska ju ge mycket mer än piller kan göra. Är det farligt att vara ute i solen då?

• Kattflickan

Det är 30 mikrogram, dvs du är långt under 100 ug så det är ok.

I studien på Karolinska tog de väl 25 ug/ dag?

Jo, lite otäckt att det finns piller med riktigt höga halter på marknaden.

• Kattflickan

Jag håller tummarna CFF! Låter som om du maxar dina chanser!

Min man har varit jättetrött under hösten, mycket mer än mig som är gravid. Han gick på hälsokontroll och de kollade inte d-vitamin men sa att en brist skulle ha synts på hans kalciumvärde, vet du om det stämmer?

De kollade inte heller järndepåerna och han löptränar en del. Då kan depåerna gå åt.

Lite irriterad över att de inte kollade detta ordentligt.

Millan

• Kattflickan

Bra inlägg om BPA CFF!

Även när man är gravid är det bra att undvika BPA. Jag har en temporär tandlagning som jag inte vill göra permanent då man då kan få en chockdos BPA som de inte vet hur fostret reagerar på.

Jag har gjort mycket av det som du skriver, vi lagar det mesta av vår mat själva bl a. Men det är svårt att komma undan BPA helt och hållet då det är så spritt i vårt samhälle. Jag jobbar med miljöfrågor och det finns så många ämnen spridda i samhället som vi vet så lite om, otäckt!

• Kattflickan

Är det någon som vet hur snabbt bisfenol A går ut i modersmjölk? Jag har en preliminär lagning av en tand som skulle behöva lagas permanent. Ville inte göra det när jag var gravid pga risken för att fostret pga att lagningen avger stora mängder BPA när den görs. Nu när barnet är här är då frågan hur snabbt BPA går över i bröstmjölken och hur lång tid det tar för halterna att minska i mjölken. Om jag minns rätt metaboliseras BPA rätt fort, inom ett antal timmar? Men nu när jag googlar hittar jag inte den infon. Har någon av er läst någon artikel eller annan info om amning och BPA? Jag har försökt googla och hittar ingen vettig info om hur snabbt BPA kommer till mjölken och hur snabbt det passerar.

• Kattflickan

Tack CFF för infon. Jag hittade inte socialstyrelsens rapport när jag googlade. Du är jättebra på att hitta information! Jag ska prata med tandläkaren om att jag vill att de härdar materialet ordentligt och sen ska jag pumpa ur mjölk innan lagningen som Klara kan dricka åtminstone samma dygn. Jag ska läsa rapporten innan.

Min preliminära lagning består av ett material med zink, inga hormonstörande ämnen. Jag kollade upp det innan jag gjorde den. Den har delvis gått sönder, men inte på ett sådant sätt att den behövde lagas igen. Men det är därför jag vill få till den slutgiltiga lagningen snart.

Jag gick en kurs i miljötoxikologi förra året och minns då bara att BPA går relativt snabbt ur kroppen men eftersom vi hela tiden exponeras så har de de flesta ändå en viss nivå av BPA i kroppen. Den nivån borde dock vara lägre om man aktivt försöker undvika exponering av BPA.

• Kattflickan

Har E- vitamin nämnts i tråden tidigare? Såg inget i trådstarten. E- vitamin ska fungera positivt för livmoderslemhinnans uppbyggnad.

Svar på tråden Förbättra oddsen vid IVF!