• Serafine 84

Förbättra oddsen vid IVF!

Jätteintressant tråd!

Håller med om att det vore intressant om det fanns studier på om livsstil efter ET/FET påverkar. Här är vad jag har hittat (har tyvärr ingen länk till originalartiklarna).

Kaffe - mer än 5 koppar/dag halverar chansen att lyckas med IVF.
    articles.nydailynews.com/2012-07-04/news/32539975_1_coffee-consumption-heavy-coffee-drinking-ivf 

Och så en studie på träning och fertilitet, som inte gäller specifikt för IVF, utan mer generellt om man vill bli gravid. Men det skadar nog inte att följa de råden! Man fann att lättare motion ökar chansen, men hård träning 5+ timmar/vecka minskar chansen med 42%. 
    www.webmd.com/baby/news/20120315/trying-to-get-pregnant-moderate-exercise-may-help 

• Serafine 84
    Zinfandel skrev 2012-11-22 22:41:52 följande:
    Det räcker att läsa en innehållsförteckning! Det finns fyra olika metoder för att avlägsna koffein: vatten – etylacetat – superkritiskt/flytande koldioxid – metylenklorid. Inget av detta (förutom vatten...) är särskilt fertilitetsfrämjande! Koffeinfritt kaffe kan även höja halterna av kolesterol i blodet och därmed vara skadligt för hjärtat. Det finns studier som visar att koffeinfritt kaffe kan ge både höjt blodtryck och ökad aktivitet i nervsystemet (kolla Dagens Medicin eller Googla tex).
    Jo visst kan det låta otäckt med långa haranger av kemiska beteckningar, men man vill ju inte gå runt och vara rädd för mat/dryck (m.m.) i största allmänhet heller. Jag själv t.ex. som ligger på gränsen till undervikt känner att jag inte har "råd" att vara för petig med maten. Jag känner som cff att jag vill ha nåt konkret att luta mig mot när det finns så mycket tyckande och troende. Finns det några studier på att de här ämnena är dåliga för fertiliteten? 
  • Serafine 84

Snyggt gräv cff! Ja jisses vad mycket det är att tänka på om man ska vara noga... och det vill man ju vara.

• Serafine 84
    cff skrev 2012-11-24 21:35:48 följande:

Eftersom det finns så många parametrar tycker jag det är skönt när man kan sortera bort saker som inte påverkar (typ skippa hemjärn och det är ok, eller till och med bra att dricka helmjölk) och sedan fokusera på sånt som bevisat påverkar. Sen delar jag upp "idéerna" för mig själv i "livsstil" och "tekniska aspekter" - där jag får göra mitt bästa vad gäller livsstilen och sedan pusha kliniken att se till att vara så påläst som möjligt på de tekniska aspekterna (vilket jag har lärt mig att de inte alltid gör självmant :).

Låter klokt. Vilka tekniska aspekter har du pushat kliniken med?
  • Serafine 84

Den där harpstudien skulle jag nog inte färsta nån större vikt vid. De hittade ju ingen statistiskt signifikant effekt, så den lilla skillnaden mellan grupperna kan lätt förklaras med slumpen. Dessutom har ju andra studier funnit att stress har ingen, eller t.o.m. positiv, effekt.

• Serafine 84
    cff skrev 2013-02-18 09:07:59 följande:

Mycket bra forskningsrapporter finner ni på nedanstående länkar. De allra flesta av rapporterna som jag hänvisar till i inläggen ovan kommer från dessa två källor:

Cochrane (www.cochrane.org) (gratis)

Publicerar metaanalyser för att stödja forskningsbaserad hälsovård             

Fertility & Sterility (www.fertstert.org)

Rapporterna kostar 30 euro styck, men jag har nu upptäckt att man kan bli medlem i American Society for Reproductive Medicine (ASRM) (här) för 125$/år och då får man gratis tillgång till alla Fertility & Sterility-artiklar i pdf-format.

Säg gärna till mig om det är nån studie från nån annan tidskrift du vill ha tag på! Jag sitter på en universitetsdator så jag har tillgång till det mesta gratis.
  • Serafine 84

Intressant, cff! Lite märkligt att det bara var i ålderskategorin >35 år som tjockleken var signifikant. Ska man gå efter det resultatet så verkar tjockleken inte spela någon större roll när man är ung, men blir viktig efter 35.

• Serafine 84
    Bambi2 skrev 2013-04-01 10:55:37 följande:
    Cff - Men kan man inte bara ta Progynon eller annat Östradiolpreparat, som man tar inför FET? Som jag förstår ska den tjocka på slemhinnan, trots att man inte får ÄL. Sen ska man fortsätta ta dem efter FET för att fortsätta att stötta slemhinnan, tillsammans med Progesteron. Men du menar kanske andra metoder, utöver denna?

Jag blir inte riktigt klok på detta med chanserna vid ET kontra FET! På CFC säger de att ET alltid ger större chans till graviditet än FET. Men detta verkar inte stämma med den där andra studien där man fryser alla ägg för att enbart återföra i en ostimulerad cykel. Men kanske fungerar denna sistnämnade metod endast på lite yngre kvinnor, under 35 med konstatedad bra äggkvalitet? Hur som helst tycker jag att det mest logiska vore att ett embryo som har tålt att frysas och tinas och odlas vidare och delat sig vidare borde ha betydligt bättre chanser än ett ET på dag 2, då man inte vet lika mycket om embryot ännu.
    Enligt de studier jag har läst så beror de lägre chanserna vid FET på att embryona ofta tappar celler vid upptiningen. Men ett embryo som har klarat upptiningen intakt har samma chans som vid ET. Ska se om jag kan hitta studierna igen!
  • Serafine 84

Bambi: Det låter lite märkligt att din läkare sa så. Jag hittade studien och i den kunde man inte se någon skillnad i graviditetsfrekvens mellan färska embryon odlade 2 dagar och intakta frysta embryon. 

En annan studie visade att det är antalet celler efter upptining som avgör chanserna. Ett intakt 8-celligt embryo odlat i 3 dagar hade hela 44% chans att lyckas!

Ursäkta att det blev lite OT nu, men kanske kan det vara av intresse för vissa ändå!

• Serafine 84
    Bambi2 skrev 2013-04-02 11:06:33 följande:
    Intressant Serafine! - Men jag tycker statisktiken för färsk implantation ser väldigt låga ut i den 1:a tabellen. Tänk bara på embryodonation med färskt embryo, då chanserna att lyckas bedöms någonstans över 70% ibland. Förvisso har äggdonatorerna oftast ovanligt bra ägg men i tabellen finns inga högre siffror än ca 17% chans.Beror skillnaden endast på hur många dagar embryot odlats? D.v.s. att de med 70% chans är 8-celliga A-blastocyster? eller med ännu fler celler?

Jag tycker inte att det OT för det är ju avgörande för hur länge man vill odla äggen innan frysning, eller om man rent av vill testa att enbart använda sig av FET för att vissa studier antyder att det skulle ge högre chanser till implantation.
    Ja, jag reagerade också på att det såg lite lågt ut i första tabellen, men en förklaring är att man definierade implantation som hjärtslag vid ultraljud (alltså inte bara positivt gravtest).  Sen det är ju också så olika från klinik till klinik beroende på vilka metoder de använder. 70% chans har jag aldrig hört talas om, men det är klart att chansen är hög om man t.ex. gör embryoadoption med en väldigt ung kvinnas ägg och kanske odlar ända till blastocyststadiet och sätter in fler embryon än ett. Därför är det ju egentligen bara skillnader inom en och samma studie man kan jämföra, inte siffror från olika studier.

Det är större chans att ett embryo ska implantera om det har odlats fler dagar, men å andra sidan riskerar du att förlora embryon i odlingsprocessen som kanske hade klarat sig i livmodern. Så i slutändan är de inte säkert att man har nåt att vinna på att odla längre.
  • Serafine 84

Oj, det var värst! Underlaget var ju inte så stort trots att det var en metastudie, men ändå väldigt intressant. Hade de tagit någon hänsyn till huruvida de frysta embryona hade tappat celler, eller hade man bara räknat rakt av på alla återföringar totalt?

• Serafine 84
    Bambi2 skrev 2013-04-03 00:45:08 följande:
    Jag läste också om detta i Augusti 2012 redan, i DN av alla ställen, innan jag påbörjade IVF-resan. Jag var då övertygad om att de IVF-läkare jag kom i kontakt med i alla fall skulle vara lite mottagliga för argumentet att det kanske är större chans vid FET men icke! Kanske det behöver komma 50 studier till och gå några år till innan vedertagna sanningar kan omförhandlas?
    Men jag undrar fortfarande; hur varierar resultaten med ålder, AMH eller äggkvalitet? Gäller det kvinnor som har otillräcklig slemhinna i den IVF-stimulerade cykeln, eller alla kvinnor? Och bör FET vara helt hormonfri; d.v.s. även utan Progynon och Progesteron?
    Ja, tänk om man visste svaren på alla de frågorna...! Det man i allafall skulle kunna gissa sig till är ju att slemhinnans tjocklek mest har betydelse för kvinnor >35 år (enligt slemhinnestudien som cff lade upp) och att metastudien om FET vs ET framförallt gäller för yngre kvinnor eller kvinnor med bra äggreserv eftersom de flesta patienterna var "high responders", dvs svarar bra på låg dos hormoner. Men å andra sidan borde ju de resultaten betyda att slemhinnan även har betydelse för yngre. Hmmm...
  • Serafine 84
    Missne skrev 2013-05-23 06:45:38 följande:
    Jag har nu bestämt mig för att höja prednisolondosen ti ll 20 mg med upptrappning med 15 mg, höjer under två dagar igår och idag. Har. ET idag Vad tror ni om det upplägget? Hur viktigt är det med uppupptrappning resp nedtrappning? Vad kan hända annars?
    20 mg är inte nån jättedos jämfört med när man får prednisolon av andra orsaker. Jag har själv ätit prednisolon många gånger förut pga inflammation. Upptrappning är inte viktigt men däremot så är nedtrappning väldigt viktigt! Man kan slå ut kroppens egen produktion av kortisol genom att ta prednisolon och om man tar bort det för snabbt kan man bli väldigt dålig. Allmänn rekommendation är att trappa ner med 5 mg/vecka (jag har dock märkt av erfaranhet att det går att göra snabbare än så om man vill).

Jag tog prednisolon på eget bevåg vid min senaste FET (som lyckades, men om det var därför vet jag ju inte). Jag tog 20 mg från dagen före FET och 5 dagar framåt, därefter 15, 10, 5 i några dagar vardera.
  • Serafine 84
    Missne skrev 2013-05-30 21:24:06 följande:
    Varför tog du 20 mg bara under 5 dagar? JAg fick ju ordinationen 10 mg ända fram till testdag. Eftersom jag låg på 10 mg redan innan så höjde jag till 20 mg från ET-dagen (kanske för sent? och tänkte då att jag fortsätter med 20 mg till testdag. Tänkte att det blir som 10 mg höjning eftersom jag redan låg på 10. Vågar inte trappa ner förrän tidigast vid testdagen.Idag är det dag 7 och jag har ytterligare 10 dagar till testdag. Är det dumt tänkt?
    Jag gjorde så dels för att jag läste en studie där man bara medicinerade i 5 dagar totalt, från ET-dagen och framåt. Dels berodde det också på att jag tyvärr får ganska jobbiga biverkningar av prednisolon och ville minimera dem. Men om du mår bra ser jag inte att det skulle vara något negativt med att medicinera lite längre.
  • Serafine 84
    Missne skrev 2013-05-31 21:00:12 följande:
    ok, tack för ditt svar. Då fortsätter jag åtminstone till testdag med 20 mg. Jag känner inte av några som helst biverkningar. Vad fick du för biverkningar?
    Jag får svårt att sova och svullnar upp väldigt mycket i ansiktet. Eftersom vi har velat hålla våra IVF:er hemliga kändes det jobbigt med svullnaden som ju folk märker och undrar över.
  • Serafine 84
    Mikki skrev 2013-06-26 20:52:47 följande:
    Angående Prednisolon under ivf. Jag vet att det är fler som äter kortison under en längre tid. Det jag undrar är om prednisolon beter sig på samma sätt som kortisonsalvor? Man kan ju inte smörja sig allt för länge med salvorna pga att de slutar verka efter ett tag. Vet inte vad som händer men någon slags resistens. Nu undrar jag om det är på samma sätt med prednon? Isf borde bästa sättet vara att äta det under en kort och intensiv period efter ET och sen trappa ner och sluta och sen börja igen. Någon som har koll? Bara en teori jag har...
    Jag vet inte hur det funkar i ivf-sammanhang, men när jag har tagit prednisolon av andra orsaker (inflammerad tarm) har effekten blivit sämre med tiden. Verkar som att den immunhämmande effekten avtog för mig, och vad jag har hört är det ganska valigt åtminstone för såna som har samma sjukdom som jag. Som sagt så vet jag inte om samma gäller vid ivf, men det var en intressant tanke du hade.
Svar på tråden Förbättra oddsen vid IVF!