Bambi2 skrev 2013-04-02 11:06:33 följande:
Intressant Serafine! - Men jag tycker statisktiken för färsk implantation ser väldigt låga ut i den 1:a tabellen. Tänk bara på embryodonation med färskt embryo, då chanserna att lyckas bedöms någonstans över 70% ibland. Förvisso har äggdonatorerna oftast ovanligt bra ägg men i tabellen finns inga högre siffror än ca 17% chans.Beror skillnaden endast på hur många dagar embryot odlats? D.v.s. att de med 70% chans är 8-celliga A-blastocyster? eller med ännu fler celler?
Jag tycker inte att det OT för det är ju avgörande för hur länge man vill odla äggen innan frysning, eller om man rent av vill testa att enbart använda sig av FET för att vissa studier antyder att det skulle ge högre chanser till implantation.
Ja, jag reagerade också på att det såg lite lågt ut i första tabellen, men en förklaring är att man definierade implantation som hjärtslag vid ultraljud (alltså inte bara positivt gravtest). Sen det är ju också så olika från klinik till klinik beroende på vilka metoder de använder. 70% chans har jag aldrig hört talas om, men det är klart att chansen är hög om man t.ex. gör embryoadoption med en väldigt ung kvinnas ägg och kanske odlar ända till blastocyststadiet och sätter in fler embryon än ett. Därför är det ju egentligen bara skillnader inom en och samma studie man kan jämföra, inte siffror från olika studier.
Det är större chans att ett embryo ska implantera om det har odlats fler dagar, men å andra sidan riskerar du att förlora embryon i odlingsprocessen som kanske hade klarat sig i livmodern. Så i slutändan är de inte säkert att man har nåt att vinna på att odla längre.