• MRE

Förbättra oddsen vid IVF!

cff skrev 2013-04-23 23:53:38 följande:

Jag har inte diskuterat rispning med min danske läkare och jag är ganska övertygad om att de inte att gör det (de ligger inte så långt framme med "nyheter" - även om de gjort vissa undantag för mig).

Om jag skall få hjälp med det i nästa Ivf så hänger det på C :).

Förhoppningsvis kanske någon annan här känner till någon läkare som kan rispa under stimuleringsmånaden.

Har förstått att du har gått på Vitanova i Köpenhamn. Jag funderar nu på att byta från öresundskliniken till Köpenhamn och tittar nu på både CFC, Trinageln och Vitnaova.

Hur är din erfarenhet av dem?

Jag ser i tråden att de har hjälpt till med både sköljning, luft i kateterna, akupunktur etc. Jag har förstått att de även gör hatching och rispning (ska kolla om de kan göra det cykeln innan IVF). Hur är det med kortisontillskott och tillväxthormon?

På Öresund så har jag fått ta ½ spruta Ovitrelle efter ET, varannan dag under några gånger. Jag ser i journalen att de betecknar det som lågdos hcg.

• MRE

Jag har tagit en halv ovitrelle samma dag som ÄP samt sedan en halv varannan dag efter, totalt fyra tillfällen Har dock inte provat suprefact, är det samma typ av preparat

• MRE

Funderar på varför man inte ska äta melantonin och dhea vid endometrios?

Är det för att endometrios kan bli värre eller är det för att man tryggar immunförsvaret så att det blir ännu mindre chans att det fäster? Borde man då inte kunna kompensera det med ökad kortisondos? Jag tänker som så att om jag får lite fler ägg med lite bättre kvalitet så har jag löst problem nr 1 och då är det bara problem nr 2 kvar, dvs att få ägget att fästa....

Är det för att endometriosen kan bli värre tycker jag nog att det är värt att chansa lite för mig, har relativt lindrig variant efter många års behandling…

Är det någon som vet?

• MRE

Jag har en annan fundering också och tänkte att det kunde passa in här när det finns massor av erfarenhet kring detta…

jag fick negativt test för en vecka sedan på TD och blödning (vanlig styrka) den dagen och efterföljande dagar.

i onsdags började det kännas i magen som det gör med sprutorna, dvs när äggblåsorna växer till och nu känner jag också av stickningar från mina endometriosärr. funderar på om det kan vara så att det blir en kraftig ägglossning som är på gång, det ska ju iofs inte ske förrän om en vecka men ändå.

jag har gjort fyra ivf och har aldrig haft motsvarande innan. hoppas att det inte är endometriosen som bråkar. den har ju inte rört på sig på 10 år...

någon annan som har haft motsvarande? vet ju att hormonerna är lite crazy så gissar att det kan bero på det också

• MRE

har blivit lite öm i brösten också så det är nog bara hormonerna som strular

• MRE
    AnnaF skrev 2013-06-03 14:39:36 följande:
    Swetiepai
    Okej lycka till

Tjejer, jag/vi har gjort en riktig fuling.
    Vi har ätit pergotime denna månad.
    Ett försök ger jag det sen ska kroppen vila.
    Man blir knäpp på detta, det är som en drog att vara i någon typ av behandling.

Jag känner såväl igen mig. Funderar på "ska jag ta en ovitrellespruta.,. det kan väl inte skada"...
    Allt i väntan på nästa behandlingsplan...
    Men det är nära nu, drar igång nästa vecka. Skönt!
  • MRE

Japp, jag kör igång ny IVF.
    Jag får några stycken sprutor utskrivna då jag även får en halv spruta ett par gånger efter ÄP. jag tror iofs att jag också har egen ägglossning men man vet ju aldrig...
    jag orkar inte med stickorna och de har aldrig gjort något utslag på mig så vi kör varannan dags försök under några dagar. min bröstömhet och flytningarna ger viss indikation.

• MRE

Det är ett låg hormon medel som man har sett (utan att det finns belägg för det …) hjälper low responders. Man tillsätter samma hormon som utvecklas i kroppen skälv efter ägglossning (tror jag)

• MRE
    Mikki skrev 2013-06-19 19:28:33 följande:
    Cff: Ser fram emot resultatet av studien, eftersom jag alltid har en rätt tjock slemhinna (men inget plus). Efter att ha läst i olika trådar så får jag en känsla av att Falun är stället man ska gå till privat i Sverige. Det verkar vara samma "kedja" som st Göran i Sthlm. Har dock inte hört så mycket om st Göran. Borde inte de vara lika öppensinniga och hjälpande som Falun?

Mikki, det finns flera klinker som ingår i samma kedja bla curaöresund i Malmö men de är inte alls på samma sätt. Jag tror det handlar mycket om den enskilda kliniken.
  • MRE

Hur gör ni efter ET? Fortsätter ni äta lika mycket tillskott eller gör ni uppehåll? Jag tänker fr a på de 500 g ubinocol, omega3 och inosistol. Det är ju ganska höga doser. Kanske värt att göra två veckors uppehåll?

• MRE
    LängtaBaby2013 skrev 2013-06-22 13:12:38 följande:
    Hej Jag hänger på i tråden. Har gjort två ET och ett FET. Plussat två gånger, första gången Ma i vecka 8 och andra Mf i vecka 5. Det har gått en vecka sen missfallet. Nu kommer vi ta lite paus med försöken på kliniken och köra naturellt i sommar. Inte för att vi har någon större chans att lyckas. Men just nu tror jag inte på ivf heller så... Är inne i en jobbig period just nu.

Usch, vad tråkigt. Styrkekramar från mig. Hoppas du hittar styrka i vad som funkar för er!
  • MRE
    gklassy skrev 2013-06-25 11:16:59 följande:
    Ok. Förlåt i förväg för mina dumma frågar men så att jag förstår rätt, om jag bytter till en daska klinik och de ordinerar preparaten till IVF (t.ex. menopur och gonal f), jag får INTE ta de ut under högkostnadskort i Sverige hellre?

Du får be en svensk läkare att skriva om dem. min VC hjälpte till. Medicinerna är dyra så det lönar sig.
  • MRE

När jag tar prednisol så tar jag 10 mg från sprutstart, trappar sedan upp inför ÄP till 25 mg och tar det till RD 7 för att sedan trappa ner successivt (-5 mg var tredje dag).

• MRE

Mikki, tja… Innan jag bestämde mig för vilken klinik jag skulle köra på den här omgången så pratade jag med en annan läkare och hon föreslog 10 mg prednisol från sprutstart för att ev öka upp inför ÄP. Mängden 25 g är mitt eget initiativ.
    Nedtrappningen är också på läkares inrådan. Tror att det farligaste är om man slutar tvärt då kroppens egen produktion av kortison har avstannat lite vid tillskottet

• MRE

Liv2014, hittar du det i vanliga mataffärer eller specialaffärer?

Svar på tråden Förbättra oddsen vid IVF!