• Sweetiepai

Förbättra oddsen vid IVF!

Sitter här med 3 misslyckade syskonförsök i ryggen där befruktningsgraden varit 0 alla gånger. Har dock en son på 2,5 år som det tog 3 IVF:er att "baka". I vårt fall är det äggkvaliteten som är problemet. Nu senast fick vi ut 9 ägg varav 6 var mogna, men inget befruktades. Äter en massa tillskott som DHEA, Inofolic, Larginine osv men tänkte ni titta mer även på kosten. Åt tidigare kost som var gluten-, mejeri- och sojafri men slarvade lite under hösten. Måste väl skärpa till mig igen. Men vad är egentligen optimalt att äta? Googlar man blir det i princip bara grönsaker och kött. Ni flinka tjejer, har ni hittat några bra riktlinjer för detta?

• Sweetiepai

Tack för svar Yrja M!

cff - Vilken klinik går du på? Min vägrar göra något utöver det vanliga.

• Sweetiepai

Skrev du ut några andra rapporter än de som du länkat till här? Är det något du vill dela med dig av annars? De verkar mycket mer öppna för nya studier i utlandet generellt tycker jag det verkar som.

• Sweetiepai

Hej
    Dyker in med en fråga. Gjorde 3 IVFer för att få sonen, två långa protokollet och en korta. Nu har vi gjort 4 syskonförsök, varav 1 korta och 3 långa. Befruktningsgraden har alltid varit låg. Endast 1 av syskonförsöken har resulterat i några befruktade ägg. Nu håller vi på med att planera, förmodligen, det sista syskonförsöket och de bollar nu upp att göra korta igen. De säger att sprayen inte ska påverka resultatet men jag tror ju att det gör det. Det som talar mot sprayen är att jag är rätt svårstimulerad då jag får många omogna ägg plus att mitt AHM-värde inte är så bra. Kan ni experterna här inne råda mig ang kort eller lång protokoll? Klistrar in resultatet från våra försök.

IVF 1 - Långa (ICSI)

Nedreglering: 68

Dag 6
    Blodprov: 1353

Dag 9
    Slemhinnan: 12 mm, 3 skikt
    H: 12, 13, 13, 15, 18, 11, 11
    V: 16, 15, 11, 11, 13, 10
    + ett par mindre än 10 mm

Resultat dag 13:
    11 ägg
    4 mogna
    1 befruktat (4-celligt)

IVF 2 - Korta

Dag 6:
    Blodprov: 501
    Slemhinnan: 6,8
    H: 14.6, 7.5, 5.1,11.9, 12.7, 8.6
    V: 13.7, 8.3, 8.7, 7.1, 7.2

Dag 9:
    Blodprov: 1973
    Slemhinnan: 11.8
    H: 16.6, 17.3, 12.1, 9.3, 12.2, 10.0
    V: 12.5, 11.0 ,5.6, 8.9, 9.9

Resultat dag 13:
    7 ägg
    3 mogna
    1 befruktat (2-celligt)

IVF 3 - Långa (ICSI)

Dag 5:
    Blodprov: 290
    Slemhinnan: 6,6
    H: 7.6, 9.5, 5.6, 10.5
    V: 7.5, 8.9, 6.6, 3x5.0

Dag 9:
    Blodprov: 3274
    Slemhinnan: 10,3
    H: 10.2, 11.4, 6.2, 8.2
    V: 14.9, 10.1, 18.9, 15.8, 6.7, 8.3, 7.6, 11.1, 14.0

Resultat dag 12:
    8 ägg
    6 mogna
    2 befruktade (4 och 7-celligt)

IVF 4 - Korta (ICSI)

Dag 5: Blodprov: 1520

Dag 6:
    Slemhinnan: 7,6
    H: 13, 14, 6
    V: 17, 8, 6, 3x9

Dag 9:
    Blodprov: 4500
    Slemhinnan: 12,9
    H: 19, 15, 3x8
    V: 14, 20, 13, 8

Resultat dag 12:
    5 ägg
    2 mogna
    0 befruktade

IVF 5 - Långa (ICSI)

Dag 6:
    Blodprov: 450
    Slemhinnan: 6,8
    H: 12, 3x8
    V: 10

Dag 9:
    Blodprov: 2400
    Slemhinnan: 12
    H: 12.8, 7, 8, "en mindre"
    V: 9.6

Dag 11:
    Blodprov: 4550
    Slemhinnan: 13
    H: 18, 11, 11, "en mindre"
    V: 10

Resultat dag 16:
    Slemhinnan: 14,7
    6 ägg
    2 mogna+2 till dag 1
    0 befruktade (1 föll ihop)

IVF 6 - Långa (ICSI)

Nedreglering, spraydag 21: 59

Dag 6:
    Blodprov: 770
    Slemhinnan: 8,1, 3-skiktig
    H: 2x10, 2x9, 4x6-7
    V: 10, 9, 8, 2x7

Dag 9:
    Blodprov: 3770
    Slemhinnan: 12,8
    H: 13, 11, 10, 2x9, 2 mindre
    V: 2x14, 13, 2x9

Resultat dag 14:
    9 ägg (Största follikeln 25 mm)
    6 mogna
    0 befruktade (2 föll ihop)

IVF 7 - Långa  (ICSI)

Nedreglering, spraydag 14: 52
    Slemhinna: 4,5 mm
    2 större blåsor, ca 11 mm styck. (H+V)

Dag 6: 120
    Blodprov:
    Slemhinnan: 5,5
    H: 10, 8
    V: 10, 7

Dag 10:
    Blodprov: 1110
    Slemhinnan: 8,9
    H: 13, 2x7
    V: 13, 8, 2x7

Dag 13:
    Blodprov: 3350
    Slemhinnan: 14,5
    H: 16, 11, 2x7
    V: 15, 11, 8, 7

Resultat dag 18:
    7 ägg (10 blåsor)
    2 mogna
    1 befruktade

• Sweetiepai

Denna gång blir det en kombination med Menopur och Gonal-F. De flesta gånger har vi bara använt Menopur, men förra gången gjorde vi också en kombo. Men då tog jag mer Gonal-F än Menopur i början, men lika mycket på slutet. Denna gång gör vi tvärtom.

• Sweetiepai

Denna gång när vi testade kombon hade jag den långsammaste tillväxten någonsin och plockades inte förrän på dag 18. MIn gissning är att det beror på att jag fick mer Gonal-F än Menopur. När vi blev gravida använde vi bara menopur men det är 3,5 år sedan och mitt AMH har blivit sämre sen dess. De senaste två gångerna har vi slutat med sprayen vid sprutstart och det har iaf resulterat i fler mogna ägg. Jag borde ju få fler mogna ägg utan spray, men läkaren säger som sagt att sprayen inte påverkar resultatet, det används bara för att kunna styra behandlingen lättare, men jag tycker ju att om man pressar ner äggstockarna så borde det påverka.

Jag har tagit Pregnyl de flesta gångerna, har hört att det ska vara bättre när det gäller äggmognaden. Andra syskonförsöket hade jag två mogna ägg men två till mognade under eftermiddagen eller dagen därpå så jag tror de sparar äggen för säkerhets skull.

• Sweetiepai

Då kanske jag ska be om Ovitrelle denna gång istället. Har ni några tankar om hur jag ska göra med sprayen?

Vilken dag är det lämpligast att rispa slemhinnan? Kanske ska försöka få göra det.

Det här med Gonapeptyl låter intressant. Ska försöka få det med. Tur att jag har så hjälpsam hemgyn, kliniken gör inget extra!

Visar studien något om hur långt i förväg man kan äta GH? De brukar ju generellt säga att om man ska påverka äggen måste man börja minst tre månader innan plock, men enligt en illustration jag hittat kan man påverka äggen upp till 20 dagar innan plock.

• Sweetiepai

cff - Tack! Får se vad läkaren säger då.

Soph - Jag misstänkte själv när jag var yngre att jag hade PCO men min gyn då trodde absolut inte det så det har väl egentligen aldrig utretts. Jag tror jag mätt LH vid tillfälle och det har sett bra ut. Men jag försöker hålla en lågkolhydratkost under behandlingarna.

Jag fyller 35 i maj. Mitt AMH var förra våren 0,5 men när jag tog om det på hösten var det 2,7! Vilket som är mer rättvisande vet jag inte, men med tanke på att det inte går något vidare antar jag att det är lägre snarare än högre... Har tagit både Inofolic och Inofolic Plus hela hösten och vintern, men det tog slut lagom till förra plocket (i mars) och jag har faktiskt inte beställt något nytt. Men det borde jag ju göra. Tar bara sån tid innan man får det.

Vilken sorts gnrh-agonist är det du har? Är det när man gjort långa eller korta som de rekommenderar det?

• Sweetiepai

cff - Missade ditt inlägg då jag skrev samtidigt. Ja, det har du nog en poäng i. Det är alltid några som växer snabbare än de andra och det brukar alltid resultera i många omogna ägg. Jag har alltid haft en egen teori om att det är pga allt p-pillerknaprande genom åren som gjort att jag har många omogna ägg, men det vill ingen läkare hålla med om. Men har man ätit två p-piller om dagen, tre kartor på rad och därmed haft mens 4 ggr/år i en herrans massa år så måste det ju göra nånting med kroppen. Fostimon - är det samma typ av preparat som Menppur? Var är skillnaden?

Studien om rispning, sa den något om när i cykeln innan man ska rispa?

Soph - Har det inte i huvudet, men det står väl på något papper någonstans. Men eftersom jag kom upp över gränsen för att få köpa 3-pack så är det väl den enheten där 2,7 anses helt ok. Problemet är ju att även om jag får en ok mängd ägg är många omogna och väldigt få blir befruktade. Fick härom dagen reda på att brorsan har en balanserad translokation så nästa steg blir väl att försöka utreda det. Problemet med det är väl att det aldrig blir så många ägg så det finns liksom inget att göra PGD på...

Är intresserad av att höra mer om studien ovan med lutealsupport om någon orkar sammanfatta.

• Sweetiepai

Halloj!
    Nu har jag varit hos min hemgyn och rispat slemhinnan! Skrattande Han kommer även (troligtvis, har ju inte receptet i minhand än ) skriva ut Agonist till dag 6 och hCG till dag 8. Glad idag!  

• Sweetiepai

Jag sa när jag pratade med honom om detta i telefon att Falun gjorde detta. När jag var där idag frågade han hur jag visste att Falun gjorde det, för han hade blivit ombedd av Falun att göra detta på någon av deras patienter som bodde långt från Falun och han hade förstått det som att det var alldeles nytt för dem. Kanske nån i den här tråden.

• Sweetiepai

Jag har fått Otrivelle och Suprefact för injicering på dag 6 resp dag 8 efter ET. Men jag har fått det för att jag bett om det (och hänvisat till studierna i denna tråd ) och min gyn har ingen erfarenhet av detta och är därför heller inte säker på doserna. Kan någon upplysa mig?

• Sweetiepai

Oj, finns det så många varianter. Då blev det ju plötsligt väldigt svårt att bestämma sig för vilken jag ska köra. Vet ni några för- eller nackdelar med de olika metoderna. Har plock i morgon så det vore ju bra att

cff - Jag inboxar dig min mail.

MRE - Jag tycker alltid jag har lite ont i äggstockarna cykeln efter IVF. Jag hoppas det inte är någon fara för dig.

• Sweetiepai

Oj, skrev visst inte klart, blev avbruten. Vore ju bra att bestämma metod skulle jag skriva...

• Sweetiepai

cff - Tack för studien. Det var mycket att ta in! Har inte hunnit läsa hela studien, men vet du om ICSI-dagen räknas som dag 1 eller som dag 0? Fick tillbaka ett 6-celligt embryo idag.

• Sweetiepai

Missne - Tack! Vad roligt, lycka till idag!

Cff - Tack! Det borde ju vara så eftersom man räknar ET på dag 2, men jag ville vara säker. Jag har fått Suprefact utskrivet. Jag hoppas det ska funka.

• Sweetiepai

Anna F - Vad tråkigt. Jag var den andra tjejen. Jag ruvar fortfarande så jag vet inte än.

• Sweetiepai

Hej
    Jag var "den andra tjejen" som rispades. Jag har också börjat blöda och testat minus. Så var det med det.

Nån som vet om man kan få tag på Myo-Inositol förutom Inofolic?

cff - Kan inte minnas att jag blödde mer efter rispningen. Vart rispades du, fick du tag på min läkare eller fick du leta vidare?

• Sweetiepai

cff - Tack! Känns tungt. Ser fram emot semestern nu och släppa det ett tag. Inte likt mig, men efter 5 hela behandlingar är man väl lite trött! Tack för tipset. Har försökt googla på det men det verkar som det i stora hela är samma sak. Oj, varför blev det akut? Bra att du fick hjälp iaf! Kram

Anna - Ja, j-la skit! Kram tillbaka

Svar på tråden Förbättra oddsen vid IVF!