• Mikki

Förbättra oddsen vid IVF!

Har också läst att fet är bäst i naturlig cykel. Läste att flera kliniker i usa och japan bl a infört en såkallad "freeze all" som standard för att sedan vänta till en naturlig cykel. De klinikerna hade en otroligt hög procent av lyckade behandlingar... Har även läst om kvinnor som bara lyckas bli gravida vid fet...

• Mikki

Vad jag förstod det som så skulle FET vara bäst i helt ostimulerad cykel. Men det funkar bara om man har en rel regelbunden cykel. T ex kvinnor med PCO har ju oftast ingen ÄL så i de fallen måste man ju använda någon slags stimulans.

• Mikki

Ok, har läst att för mycket LH kan skada äggen (finns i menopur). Men LH behövs ofta för att äggen ska mogna. Jag svarade inte alls bra på menopur. Fick bättre resultat med gonalen. Hade dock en kombo då... Svår nöt att knäcka. Jag lever efter mottot att funkar inte det ena, testa det amdra. Men det är jag.

• Mikki

Har hittat en studie som jag har lite svårt att tolka men jag tror att det står att FET lyckas bättre om man får vaginalt östrogen istället för oralt i stimulerad cykel? Verkar som det är rätt stor skillnad också. Cff du är så bra på att tolka studier så du kanske kan komma med en förenklad version? Läs här: www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/16984757/

• Mikki

Menar du att man kan ta progynonen vaginalt? Elr att man kan få dem som vagitorier? Äter progynon inför fet nu nämligen så vill gärna praktisera detta

• Mikki

Cff: dessvärre har jag gett upp en diskussion med mina läkare på Huddinge. Har blivit avsnäst varje gång jag försökt ta upp en diskussion. Och det är inte bara ny forskning utan ang min säcktuba som de inte vill göra något åt. Som bara den i sig sänker chanserna ordentligt. Känns som att jag pratar med en vägg och har tom blivit tillsagd att de inte har tid att svara på frågor så jag bestämde att jag kommer göra allt själv tills jag går privat (Falun). Har lite svårt med engelskan i dessa rapporter men vad jag förstod så är placeringen av tabletten kritisk. Det står inget om varför det blev bättre resultat av vaginalt piller? Tänker att slemhinnan blir tjockare när den påverkas lokalt, men såg inte att de hade några mått på det i studien.

• Mikki

Cff: Ser fram emot resultatet av studien, eftersom jag alltid har en rätt tjock slemhinna (men inget plus). Efter att ha läst i olika trådar så får jag en känsla av att Falun är stället man ska gå till privat i Sverige. Det verkar vara samma "kedja" som st Göran i Sthlm. Har dock inte hört så mycket om st Göran. Borde inte de vara lika öppensinniga och hjälpande som Falun?

• Mikki

Hittade i en ÄD tråd några som pratade om östrogen som ges vaginalt. Estrofem hette tabletten, finns inte i Sverige men används i andra länder. Ska bygga upp slemhinnan bättre och minska cancerrisken.

cff skrev 2013-06-22 12:59:28 följande:
    Mikki -har inte glömt dig, men fastnade lite när jag försökte göra research. Återkommer så snart jag kommit fram till hur jag skulle göra - velar för närvarande mellan vaginalt och oralt

• Mikki

Läste i nya numret av Illustrerad vetenskap att de kommit fram till att skålarna som används vid ivf är "giftig" för embryona när de blir våta (vet inte hur pass). Därför har man man kommit på att lägga ett supertunt skal av diamant i skålarna. Vet inte hur pass nytt detta är men tror inte det praktiseras ännu.

• Mikki

Har tyvärr ingen tillgång till scanner... Men numret är ute nu! Med apor på framsidan. Om du vill plocka upp en tidning :)

• Mikki

Angående Prednisolon under ivf. Jag vet att det är fler som äter kortison under en längre tid. Det jag undrar är om prednisolon beter sig på samma sätt som kortisonsalvor? Man kan ju inte smörja sig allt för länge med salvorna pga att de slutar verka efter ett tag. Vet inte vad som händer men någon slags resistens. Nu undrar jag om det är på samma sätt med prednon? Isf borde bästa sättet vara att äta det under en kort och intensiv period efter ET och sen trappa ner och sluta och sen börja igen. Någon som har koll? Bara en teori jag har...

Svar på tråden Förbättra oddsen vid IVF!