• gklassy

Förbättra oddsen vid IVF!

Kan man får den här neupogeninjektioner ordinerat i Sverige?

• gklassy
    cff skrev 2013-06-24 22:47:13 följande:

Det är nog att betrakta som en experimentell behandling vad gäller poor responders, så jag vet inte om någon svensk läkare skulle våga, men det är värt att fråga. Fråga din gyn/ivf-läkare.

Jag har fått neupogen utskrivet av min danska ivf-läkare (för livmodersköljning) och från min engelske reproduktionsimmunolog (för att ta efter ET - skall dämpa immunförsvaret). Eftersom det går åt så lite för att göra behandlingen för poor responders (1/4-dels dos ggr fyra ganger) så använde jag helt enkelt en av dessa doser och "självmedicinerade"...
    Det som du har fått utskrivit av din danska läkare, gäller högkostnadskortet när du hämtar ut på apoteket i Sverige?
  • gklassy
    cff skrev 2013-06-25 09:47:45 följande:

Nej, det gör det tyvärr inte. Jag tror att en del dock lyckas övertala sin svenske gyn eller husläkare att skriva ut svenska recept på sånt de får recept på från utlandet. Vet dock inte om någon lyckats med det för neupogen...
    Ok. Förlåt i förväg för mina dumma frågar men så att jag förstår rätt, om jag bytter till en daska klinik och de ordinerar preparaten till IVF (t.ex. menopur och gonal f), jag får INTE ta de ut under högkostnadskort i Sverige hellre?
  • gklassy
    MRE skrev 2013-06-25 11:53:47 följande:

Du får be en svensk läkare att skriva om dem. min VC hjälpte till. Medicinerna är dyra så det lönar sig.
    Tack för förklarningen! Glad
Svar på tråden Förbättra oddsen vid IVF!