• Zwillinge86

Förbättra oddsen vid IVF!

Är nepugensköljning samma som hcg-sköljning?

• Zwillinge86

Har fått hem diverse kosttillskott från Swansson, men är lite osäker på hur mycket Selen jag ska ta. Någon som tar Selen och i så fall hur mycket?

• Zwillinge86
    Strumpan81 skrev 2013-07-09 09:42:27 följande:
    En liten fråga bara bisfenol, ftalater som finns i plastprodukter och konserver hur noga är ni med att undvika dessa?

Känns som en ren omöjlighet att helt undvika plast. Jag jobbar inom sjukvården, och mycket av de material man använder dagligen är av plast.

Dricker ni aldrig ur plastflaskor? Tar ni inte matlådor av plast till jobbet?

Nyfiken på hur ni andra gör?

Jag försöker undvika att tänka så mycket på det här med plast och metall. Känner att skulle göra mig galen om jag på riktigt gick in för att undika dem till varje pris. För mig skulle det kräva en så stor omställning att det skulle påverka min livskvalitet negativt. När jag köper dryck mm så försöker jag dock i möjligaste mån välja glasförpackningar, men det är också det enda. Har dock för ett par veckor sedan lagt om kosten för att undvika mjöl och socker, och bara det är ett heltidsjobb.
  • Zwillinge86

Vad äter ni som tillbehör när ni uteslutit mjöl ur er kost? Jag har de första veckorna kört lchf för att jag har erfarenhet av det, men visst borde man kunna äta båda potatis och ris?

Jag saknar framförallt bröd, men ni andra kanske kör på glutenfritt bröd?

Undrar också hur ni ser på laktos samt om ni detoxat något i samband med omläggning av kosten?

• Zwillinge86
    Stockholmsinnerstad skrev 2013-07-13 03:35:20 följande:
    När jag bestämde mig för att lyssna på min IVF.läkare bara och inte alla råd här på FL, slängde alla kosttillskott förutom folsyra och såg till att äta en varierad och nyttig kost samt pausade mitt arbete för att släppa all stress och istället komma ut och gå en mil per dag inför min IVFbehandlng så plussade jag trots att jag av läkarna gavs 5% att lyckas överhuvud taget pga min ålder (fyller 45 i år). *tips* 

Det var ett intressant och nyttigt tips :)

Lätt att bli hysterisk i sina försök att bli gravid. Enda problemet är att jag upplever läkarna (som jag träffat hittills) som ganska nonchalanta, varför jag inte alls känner tillit till att vi kommer lyckas om jag enbart förlitar mig på dem och deras kompetens.
  • Zwillinge86
    polly1979 skrev 2014-01-14 13:37:49 följande:
    Mar: Kollat upp detta och enligt Stockholms läns landsting så är det behandlande läkare som får fatta beslutet om hur många försök utav de 3 de vill ge.. De har också rätt att endast erbjuda "beprövade" metoder och således neka annat (ex. kort protokoll med lägre dos under längre tid). Jag har utnyttjat vårdvalet därav att jag hamnade där jag är nu. Enligt reglerna så kan jag inte byta till kliniken i huddinge utan att behöva ställa om mig igen i kön från början igen. Det finns 2 läkare där jag är nu och jag bad om en second opinion av den andra läkaren som kollade i mina journaler och sa att hon höll med min första läkare.

Fick underlaget nedan av henne jag pratade med när jag ringde:

Krav på behandling och antal behandlingar (IVF o ICSI)

? Behandling skall vara medicinskt motiverad genom att förutsättningar finns för att behandlingen resulterar i en rimlig graviditetsfrekvens (> 10 %). Om detta inte finns, bör möjlighet till alternativ behandling erbjudas.

? Maximalt upp till 3 st återföranden med färska befruktade ägg ges. Utebliven transfer som kan hänvisas till att fel befruktningsmetod använts eller till medicinsk/tekniska problem kan misstänkas, skall inte räknas som fullföljd behandling. Likaså om transfer har gjort med befruktade ägg, som bedömts ge en mycket låg graviditetschans, skall inte behandlingen räknas som ett försök. Vid ny behandling skall alternativ behandling övervägas.

I mitt fall innebär att de erbjöd mig den långa metoden också samt bytte till fostimon och ändrade dosen att de erbjudit mig ett alternativt behandling utifrån rådande vetenskap som finns i Sverige idag (så jag kan inte ens åberopa att fel befruktningsmetod använts eller medicinska problem). Med andra ord så har de ryggen fri...

Cathy: Har mailat läkaren på CFC och efterfrågat en annan typ av protokoll samt om det har några vetenskapliga studier som jag kan hänvisa till (ex. det du skrev om lägre dos med längre tid). Alltid lättare att argumentera för sin sak om man har något vetenskapligt bakom. Har förhalat framt nästa försök till min nästa mens (dvs om ca 1 månad) så jag hinner få lite mer kött på benen och hitta belägg för att prova något annat än maxdos Gonal-F återigen.

På CFC erbjuder de ivf-metoden crash som om jag har fattat rätt bland annat innefattar låg stimulans.
Svar på tråden Förbättra oddsen vid IVF!