SKÖLJNING AV LIMODERN MED NEUPOGEN KAN TJOCKA TILL SLEMHINNAN

En studie (flera pilotstudier har visat på samma sak), A pilot cohort study of granulocyte colony-stimulating factor in the treatment of unresponsive thin endometrium resistant to standard therapies visar att man kan rädda en tunn slemhinna genom att skölja livmodern med neupogen/filgrastim två gånger (samma dag som ÄL-sprutan samt direkt efter ÄP). I studien av 21 kvinnor som hade <7 mm i slemhinna (vilket är alldeles för tunt) i genomsnitt en förbättring på 3 mm med hjälp av denna behandling.  Inboxa mig om ni vill att jag mailar studien (länken går bara till en sammanfattning).
För närvarande pågår en större studie om huruvida denna behandling även kan förbättra oddsen för kvinnor med slemhinna som före behandlingen är >=7 mm (det finns ju en del studier som visar på ett linjärt samband med slemhinnetjockleken och chansen att bli gravid – ju tjockare, desto bättre).

Jag har själv genomgått denna procedur och även min slemhinna växte med 3 mm mellan ÄL-sprutan och dagen för återförande (dag 2 efter ÄP).

Proceduren är mycket enkel:
”In short, the content of the ampule was aspirated into a 1-ml insulin syringe, the Tomcat catheter was introduced into the endometrial cavity as performed during an intrauterine insemination and the content of the syringe was slowly injected into the cavity, while the catheter was gently moved back and forth. Upon completion of the injection, the syringe was disconnected, a small amount of air was aspirated, the syringe was reconnected to the catheter and the air bubble was injected, to pass whatever small amount of G-CSG was left in the Tomcat catheter into the endometrial cavity.”