• oliven10

hur snabbt läser man 30 komvux poäng?

Hej hej

jag har så extremt glad att jag nu tagit tjänsteledigt ifrån jobbet  för att satsa på studier som jag inte gjort innan i mina yngre dagar :)

Nu ä det så att jag har fått avslag av csn pga att de fattas 30poäng...
    alla kuser jag har sökt är 100poängs kurser!

Betyder de att så fort jag läst 30 poäng utav en 100 poängs kurs så kan jag söka csn igen???
    fick beslutet igår utav csn, men det står bara att jag kan söka igen så fort jag gjort 30 poäng..men inte om de kan räknas på en 100 poängs kurs...SÅ SNÄLLA NÅGON SOM VET?

Sen undrar jag hur fort man löser 30 komvux poäng?

LITE LÄTT PANIK OM MAN SÄGER SÅ IOMED ATT JAG TAGIT TJÄNSTELEDIGT IFRÅN JOBB!!
    vill ju inte så där hux flux utan pengar liksom

• Svar på tråden hur snabbt läser man 30 komvux poäng?
  • Kjellgren

Det beror på vilket ämne det är och hur studievan du är. Det går att "tenta av" kurser på Komvux och det kan ta kanske någon vecka.

För något år sedan tentade jag av historia A och samhällskunskap A (lång historia) vilket tog totalt 3-4 veckor inklusive väntetid och kanske 50 h inläsning. Då är jag studievan med flera års universitetsstudier i ryggen vilket underlättade men det GÅR alltså att fixa kurser snabbt. 

• auapower

när jag pratade med mitt komvux, så läser du 20 poäng i veckan, 400 poäng/halvår på heltid, i alla fall när det gäller gymnasiala vux och yrkesvux.

• oliven10
    Kjellgren skrev 2012-11-18 11:36:31 följande:
    Det beror på vilket ämne det är och hur studievan du är. Det går att "tenta av" kurser på Komvux och det kan ta kanske någon vecka.

För något år sedan tentade jag av historia A och samhällskunskap A (lång historia) vilket tog totalt 3-4 veckor inklusive väntetid och kanske 50 h inläsning. Då är jag studievan med flera års universitetsstudier i ryggen vilket underlättade men det GÅR alltså att fixa kurser snabbt. 
    jag ska alltså läsa upp hela gymnasiet
    *svenska
    *matte
    *engelska
    *samhäll
    ska läsa100%....har inte studerat sedan 2005....så jag är ganska ovan!

men jag kommer ha lön under januari, så jag klarar mig om jag lyckas läsa 30 poäng på 4veckor iallafall...fast jag har ju verkligen noll koll hur fort jag lyckas göra de :/
  • Delia

Jag förstår inte riktigt, har du läst något innan och det är från den kursen det saknas 30 poäng?

• oliven10
    auapower skrev 2012-11-18 11:41:23 följande:
    när jag pratade med mitt komvux, så läser du 20 poäng i veckan, 400 poäng/halvår på heltid, i alla fall när det gäller gymnasiala vux och yrkesvux.
    Men då borde de ju inte vara några problem å läsa dessa ynka 30 poäng för att få csn....
    men vet du ifall csn drar av dom 30 poängen på dom 100 poängen som en hel kurs är? 
  • oliven10
    Delia skrev 2012-11-18 11:44:23 följande:
    Jag förstår inte riktigt, har du läst något innan och det är från den kursen det saknas 30 poäng?
    läste en annan gång för flera år sedan å då va man tvungen att ha tagit 75% utav sina studier för att få csn igen...och då fattas de ynka 30 poäng för att jag ska få csn igen!! fast allting är tillbaka betalt sedan innan
  • oliven10
    Delia skrev 2012-11-18 11:44:23 följande:
    Jag hoppade alltså av en 50 poängs data kurs för att flytta hem till Göteborg igen efter olika omständigheter...just därför har de blivit såhär
  • auapower
    oliven10 skrev 2012-11-18 11:42:49 följande:
    jag ska alltså läsa upp hela gymnasiet
    *svenska
    *matte
    *engelska
    *samhäll
    ska läsa100%....har inte studerat sedan 2005....så jag är ganska ovan!

men jag kommer ha lön under januari, så jag klarar mig om jag lyckas läsa 30 poäng på 4veckor iallafall...fast jag har ju verkligen noll koll hur fort jag lyckas göra de :/

Om du ska läsa upp hela gymnasiet så är det 20 poäng i veckan som är studieplanen på 100%

Sen kan du ju läsa 10 poäng svenska och 10 poäng matte i veckan tillexempel, då det blir 20 poäng i veckan, det är upp till dig och ditt komvux hur ni lägger upp det, men kolla om det finns någon kurs på 50 poäng (vilket är typ lägst tror jag) och lägg till det i din kursplan/studieplan, så kan inte csn bråka!

• Trazzel

Det tar 1,5 vecka att läsa 30 poäng. Man läser 20 poäng per vecka. Jag har precis haft samma tur med CSN. Tyvärr kan de inte godkänna studiebidrag innan du har betyg i de 30 poäng. Och eftersom det inte finns några kurser som är 30 poäng så måste du läsa en kurs och få godkänt i minst 50 poäng. För mig fattades det 80 poäng för jag avbröt en kurs, och jag var tvungen att läsa en hel kurs, dvs 100 poäng innan jag fick beviljat CSN. Så har du bara sökt 100 poängskurser så betyder det att du måste läsa en hel 100 poängskurs och få godkänt i den och sedan kan du få CSN. Ring och hör med de.

• oliven10
    auapower skrev 2012-11-18 11:48:12 följande:

Om du ska läsa upp hela gymnasiet så är det 20 poäng i veckan som är studieplanen på 100%

Sen kan du ju läsa 10 poäng svenska och 10 poäng matte i veckan tillexempel, då det blir 20 poäng i veckan, det är upp till dig och ditt komvux hur ni lägger upp det, men kolla om det finns någon kurs på 50 poäng (vilket är typ lägst tror jag) och lägg till det i din kursplan/studieplan, så kan inte csn bråka!

men min tanke är att om jag bara löser 30 poäng inom 1månad så är jag nöjd :)  ovh enligt er som skrivit så borde de ju gå utan konstigheter på ca 2v kanske :)
Svar på tråden hur snabbt läser man 30 komvux poäng?