Mina fiskar dör!!!
Roten till nästan alla problem med invånarna i akvarierna kan man hitta i vattenkvaliteten.
Dålig vattenkvalitet gör fiskarna försvagade vilket gör att parasiter och bakterier mm som redan finns i vattnet har stor chans att föröka sig och skada fisken.
När man som du gjort en nystart är det otroligt lätt att få nitrit i baljan på grund av att de goda bakterierna som tar hand om fiskbajset inte har hunnit återbildas i tillräckligt hög grad.
Jag vet inte om du redan idag mäter ditt vatten för nitrit, men det är annars en start. Visar det sig att du har höga nitrithalter blir det till att under några dagaras tid byta ca 30% av vattnet och mata ytterst sparsamt alternativt hålla upp helt med matningen tills nitriten är borta.
Det är lätt att övermata ett litet akvarium. Var noga med att anpassa mängden foder för att slippa nitrit i framtiden och att inte göra för stora vattenbyten. Nitriten måste bort, men samtidigt måste de goda bakterierna få en chans att etablera sig.
Använder du akvariesalt när du saltat? Annars kan det vara bra att veta att fiskar inte tål jod särskilt bra.
Åsikterna går isär huruvida corydoras/pansarmal tål salt eller inte. De flesta säger att de är känsliga mot salt och jag ska låta det vara osagt, då jag själv inte haft egen erfarenhet av den arten - men det kan vara bra att iaktta försiktighet.
Är det vita som ludd, prickar, mjöldamm eller annat?
Ludd= svamp, prickar= vita prick och mjöldamm= sötvattensoodinium. Googla på behandlingar för de olika tillstånden.
Lycka till!