• Elinora

The Law of Attraction - kanon eller kalkon?

Har precis upptäckt "hemligheten" - attraktionslagen. 
    Har läst på en del och i praktiken låter det ju helt fantastiskt! Men jag undrar så om det finns någon vanlig dödlig här i forumet som har provat och som kan dela med sig med sina erfarenheter? Jag vill så gärna att det ska finnas sanning i det här. Det känns som mycket faktiskt har viss logik i sig, men samtidigt så känns det "för bra för att vara sant.". Så ja - har någon testat och kan dela med sig? Hur går ni till väga för att använda er av TLA? När började ni tro på det?
    Är så nyfiken =)

(Den som inte har testat men ändå känner ett behov av att kommentera negativa saker angående attraktionslagen kan göra det någon annanstans.) 

• Svar på tråden The Law of Attraction - kanon eller kalkon?
  • stjierna

För mig funkar det YPPERLIGT på just parkeringsplatser. Jag får alltid parkering precis där jag tänkt :) har även fått boende (trots 4 besked att den lägenheten var uthyrd först, men jag gav inte upp i tanken - jag "bodde in mig" ändå, och bor i lägenheten idag :)).
    Jag är försiktig med vad jag "önskar", men väldigt noga med att vara tacksam över det jag har ;)

• dawkins

Jag har sett filmen .. Det är alltid mycket lättare att få ett bra jobb, lägenhet, tjej/kille etc. om man verkligen vill och är positiv. Man fokuserar på det som är bra och inte på det som är dåligt. Då tar man motgångar bättre och man upplever inte problem och krämpor som lika besvärliga som när du är negativ. Allt detta är helt sant, det enda som inte är sant är att det är någon kraft "law of attraction" som agerar. Detta är rent nonsens, men lever man enligt "hemlighetens" principer, så kommer man att lyckas betydligt bättre i livet, men det är ren psykologi och det är inte fy skam det heller.  Jag har en polare som alltid har flax. Han hittar alltid en parkering, får drömjobbet med hög lön, snygg och trevlig fru etc. Han har alltid varit positiv, haft bra självförtroende och inte varit rädd för att misslyckas. Han bara är så, och för dessa människor blir livet oftast lite "bättre". Han tänker inte på någon "law of attraction", men med hans inställning till livet så kan man säga att han omedvetet agerar efter "hemligheten", men det är inga "krafter" som gör att lika dras till lika. Vill man förändra sin negativa inställning, så kan denna bok/ film säkert vara till nytta, men det är absolut ingen "hemlighet" ..

• Jonssons

Jag har av nyfikenhet läst boken och den verkar bra för självkänslan och positivismen men jag tror inte på denna kraft "lika drar sig till lika". Är man positiv, tacksam och verkligen vill saker i livet, så underlättar detta enormt, men det är förstås ingen "hemlighet".

Det vore intressant med flera kommentarer i ämnet ..

• easemymind

Den har funkat för mig på riktigt när jag följde boken på hur man skulle göra. Att man såg framför sig hur det skulle bli och satte sig in i den situationen sen tänkte jag inte så mycket på det och sen helt plötsligt så är önskan uppfyllt (dröjde inte mer än några månader). Och det var en ganska stor grej dessutom och väldigt specifik. Egentligen bara ren "tur" så helt otroligt det blev som det blev. Tänker inte gå in i detaljer vad det var som gick i uppfyllelse men det är ganska otroligt det ändå gjorde det. Kan knappt tro det själv.. Har annars tyckt boken vart rätt jobbig men efter detta har jag börjat fundera på om att det verkligen funkar eftersom det ändå gjorde det för mig. 

• Orchidea

Jag har också nyligen "upptäckt" detta. En stor del av vad det går ut på har jag även tidigare använt mig av, men har ju nu förstått att man ännu mer ska tänka in sig på det som man eftersträvar. Intressant är det iallafall.

• trillian

Hej hej! Ser att detta är en gammal tråd, men känner att jag så gärna vill lägga in ett litet inlägg här!! 
    Det är nu ca 1,5 år sedan jag "upptäckte" LOA (law of attraction) och oavsett vad man väljer att kalla fenomenet eller på vilket plan det verkar (psykologiskt eller kosmiskt) så funkar det! I alla fall för mig! 

Under detta 1.5 år har jag bland annat lyckas fixa jobbet som jag började drömma om för x antal år sedan. Trots många sökande till samma tjänst där flera hade samma kvalifikationer eller mer erfarenhet än jag. Innan jag ens blev kallad till intervju visualiserade jag scenariot 100 gånger! Jag köpte på mig nya kläder som jag tyckte skulle passa min nya nya tjänst, som jag bar på mitt gamla jobb (haha!). När jag åkte förbi en byggnad som var en del av det som skulle bli min "blivande" arbetsplats "lekte jag"  att det var i just den byggnaden som jag skulle gå in, till MITT kontor (japp, fantasin fick helt enkelt löpa amok...Flört ). Så blev jag också kallad till intervju och fick tjänsten och ett kontor i just den byggnaden som jag tänkt mig!

Utöver just detta har andra saker bara fallit på plats och ordnat sig både materiellt men allra minst icke materiellt.Så till den grad att jag kännt mig helt förstummad och överväldigad. Helt galet! Fast framför allt blir tillvaron så mycket roligare när man väljer att fokusera på det man mår bra av och på det man vill istället för det man inte vill och det man får negativa känslor av. Säga vad man vill, men genom våra tankar kan vi i allra högsta grad påverka vår uppfattning och därmed även vår verklighet! Kram på er! Solig

"We are what we think. All that we are arises with our thoughts. With our thoughts we make the world" - Buddha

• Free Spirit Free Love

Bara läst TS, och ja jag har väl lite delad åsikt.. Visst fungerar det, men jag tror också att man inte ska vara för positiv, speciellt inte när världen ser ut som den gör.

Men när de kommer till typ parkeringsplatser, att kompisar ska höra av sig och liknande så absolut!

Här är en video som kan förklara det bättre än mig :)

• Carl R
    trillian skrev 2013-01-13 21:17:39 följande:

Hej hej! Ser att detta är en gammal tråd, men känner att jag så gärna vill lägga in ett litet inlägg här!! 
    Det är nu ca 1,5 år sedan jag "upptäckte" LOA (law of attraction) och oavsett vad man väljer att kalla fenomenet eller på vilket plan det verkar (psykologiskt eller kosmiskt) så funkar det! I alla fall för mig! 

Under detta 1.5 år har jag bland annat lyckas fixa jobbet som jag började drömma om för x antal år sedan. Trots många sökande till samma tjänst där flera hade samma kvalifikationer eller mer erfarenhet än jag. Innan jag ens blev kallad till intervju visualiserade jag scenariot 100 gånger! Jag köpte på mig nya kläder som jag tyckte skulle passa min nya nya tjänst, som jag bar på mitt gamla jobb (haha!). När jag åkte förbi en byggnad som var en del av det som skulle bli min "blivande" arbetsplats "lekte jag"  att det var i just den byggnaden som jag skulle gå in, till MITT kontor (japp, fantasin fick helt enkelt löpa amok...Flört ). Så blev jag också kallad till intervju och fick tjänsten och ett kontor i just den byggnaden som jag tänkt mig!

Utöver just detta har andra saker bara fallit på plats och ordnat sig både materiellt men allra minst icke materiellt.Så till den grad att jag kännt mig helt förstummad och överväldigad. Helt galet! Fast framför allt blir tillvaron så mycket roligare när man väljer att fokusera på det man mår bra av och på det man vill istället för det man inte vill och det man får negativa känslor av. Säga vad man vill, men genom våra tankar kan vi i allra högsta grad påverka vår uppfattning och därmed även vår verklighet! Kram på er! Solig

"We are what we think. All that we are arises with our thoughts. With our thoughts we make the world" - Buddha

Jag tycker oftast att man förutsätter det värsta, fast det blir sällan så. Borde inte denna "kraft" göra så det gick åt helvete varje gång man målar upp en scenario där det inte alls går som man vill, fast det blir ofta bra istället? T.ex. blev jag kallad till chefen och jag blev riktigt orolig för att jag skulle få sparken. Jag målade upp hela detta hemska scenario (då jag är negativt lagd) men jag blev befordrad istället, hur förklarar ni det? Jag hade inte visualiserat att jag skulle bli befordrad, då jag alltid tänker negativ om allt, dessvärre ..
Svar på tråden The Law of Attraction - kanon eller kalkon?