• Ramila

Äntligen fått kallase till första IVF försöket!

Hej på erGlad!

Nu har jag & min sambo fått en remiss bekräftelse skickat inför första IVF försöket.
     I kallelsen står det att man ska få komma på ett första möte inom tre månader.
    Min fråga är efter första besöket hur länge får man vänta innan det blir första IVF försöket?
    Är det någon som vet ungefär hur lång väntetid det är?
    Jag och min sambo funderar på att gå den privata vägen istället om det visar sig att man kommer få vänta mer än ett halv år.
    Är det värt alla de pengarna om man väljer privat?
    Det blir på Salhgrenska sjukhuset i Göteborg.

Processen är igång!
    Hoppas på att höra från någon där uteHjärta

• Svar på tråden Äntligen fått kallase till första IVF försöket!
  • Ramila

Hej!
    Tack för svaret & hoppas allt är bra.

Hur gick det för er på den privata kliniken?
    Jag det hade jag gärna gjort på annan ort men Falun ligger i Dalarna & tycker det hade varit lite bättre att försöka lite närmare GöteborgGlad. Trots att min sambo är från Leksand.
    Igår lämnade min sambo spermie prov & det frös in dem på en privat klinik. Nu hänger det på min mens det är så stressande, man vill så gärna så att bara det kan göra att den uteblir. Är jätte nervös för denna process.

Några tips???

{#emotions_dlg.flower}

• Ramila

hej igen..
    Vad gött grattis till erSkrattande..

Ja tacksam för svar skriv när du har tid....

{#emotions_dlg.flower}Hjärta

• Penny å längtan
    Ramila skrev 2012-11-18 14:33:26 följande:
    Hej på erGlad!

Nu har jag & min sambo fått en remiss bekräftelse skickat inför första IVF försöket.
     I kallelsen står det att man ska få komma på ett första möte inom tre månader.
    Min fråga är efter första besöket hur länge får man vänta innan det blir första IVF försöket?
    Är det någon som vet ungefär hur lång väntetid det är?
    Jag och min sambo funderar på att gå den privata vägen istället om det visar sig att man kommer få vänta mer än ett halv år.
    Är det värt alla de pengarna om man väljer privat?
    Det blir på Salhgrenska sjukhuset i Göteborg.

Processen är igång!
    Hoppas på att höra från någon där uteHjärta
    hej Ramila,

Är också på Sahlgrenska, väntade ca tre månader på första samtalet efter remiss. Jag ska börja med ivf vid nästa mens. Det gick fort för mig, men det beror på att jag inte har så många äggblåsor :(.
    Det beror som sagt på vad utredningen visade, samt vad VUL visar när de undersöker dig på första samtalet, därefter gör läkaren en bedömning hur "akut" det är; vilken dos du får och hur snabbt du ska börja.... men du kan luta dig mot vårdgarantin (behandling bör startas inom tre månader efter besöket)
  • Ramila

hej Ramila,

Är också på Sahlgrenska, väntade ca tre månader på första samtalet efter remiss. Jag ska börja med ivf vid nästa mens. Det gick fort för mig, men det beror på att jag inte har så många äggblåsor :(.
    Det beror som sagt på vad utredningen visade, samt vad VUL visar när de undersöker dig på första samtalet, därefter gör läkaren en bedömning hur "akut" det är; vilken dos du får och hur snabbt du ska börja.... men du kan luta dig mot vårdgarantin (behandling bör startas inom tre månader efter besöket)

Hej Penny!

Tack för ditt svar. Gott att höra lite positivt tycker jagSkrattande. Då vet man vad vänta skall.Gjorde ägguttaget ont? Jag är nämligen gör nervös och har drömt om detta uttag, att det gjode skit ont. Jag har redan fått en bedöming om att jag ska ta sprutor och de har gjort en mer grundläggande utredning där de kommit fram till att det bara är  min  vänstra äggledare som funkar tyvärrGråter men de sa även att det inte behöver äggledarna när de gör en IVF. Som i vårt fall är den enda utvägen om det ens kommer vara möjligt att lyckas. Det känns öite hopplöst & allt känns som att det tynger ner en lite.
    Borde vi då ligga nästan lika i processen då?

Kram

• Penny å längtan
    Ramila skrev 2012-12-17 12:12:53 följande:

Hej Penny!

Tack för ditt svar. Gott att höra lite positivt tycker jagSkrattande. Då vet man vad vänta skall.Gjorde ägguttaget ont? Jag är nämligen gör nervös och har drömt om detta uttag, att det gjode skit ont. Jag har redan fått en bedöming om att jag ska ta sprutor och de har gjort en mer grundläggande utredning där de kommit fram till att det bara är  min  vänstra äggledare som funkar tyvärrGråter men de sa även att det inte behöver äggledarna när de gör en IVF. Som i vårt fall är den enda utvägen om det ens kommer vara möjligt att lyckas. Det känns öite hopplöst & allt känns som att det tynger ner en lite.
    Borde vi då ligga nästan lika i processen då?

Kram
    Jag har ännu inte varit med om ÄP, men är också nervös inför detta. Har dock hört av läkaren att det gör mindre ont än tex äggledarsköljningen.
    Jag har ÄP vecka 5, och du?
Svar på tråden Äntligen fått kallase till första IVF försöket!