• mp90

39 graders feber

Igår eftermiddag fick jag feber! O idag va den uppe i 39 grader! Orkar knappt amma! Har lite ont i ena brösten men inte skit ont! Vad kan det vara och vad kan jag göra? Tagit alvedon som får ner den lite men kommer tillbaka sen igen :(

• Svar på tråden 39 graders feber
  • HeartsOnFire
    mp90 skrev 2012-11-18 14:58:27 följande:
    Igår eftermiddag fick jag feber! O idag va den uppe i 39 grader! Orkar knappt amma! Har lite ont i ena brösten men inte skit ont! Vad kan det vara och vad kan jag göra? Tagit alvedon som får ner den lite men kommer tillbaka sen igen :(

Mjölkstockning?
  • Chridhe

Ont imagen eller konstiga flytningar? Tycker att du ska inga bb eller sjukvårdsrådgivningen/vårdcentralen

• HeartsOnFire

Vad kan man göra själv?

När man har mjölkstockning ska man försöka tömma bröstet så effektivt som möjligt, det bästa sättet är att låta barnet suga.

Amma oftare än vanligt. Börja alltid med det ömma bröstet eftersom barnet suger mest intensivt i början. Om det känns bra kan man försöka få mjölken att rinna lättare genom att värma bröstet med till exempel en varm handduk eller genom att duscha varmt innan amningen. Man kan också pröva att stryka lätt med handen över det knöliga området ut mot bröstvårtan för att göra det lättare för mjölken att komma ut. Pröva att lägga barnet i ett annat läge, eller byt själv ställning genom att till exempel sitta i stället för att ligga. Försök att vila så mycket som möjligt. Dels för att det är bra att vila när man inte mår bra, dels för att det oftast är lättare att få ut mjölken om man är lugn och avslappnad. Mjölka ur bröstet för hand eller med en pump om mjölken inte kommer ut, om smärtan i bröstet inte lättar trots att barnet suger eller om det gör för ont att amma.
  • Stumpan84

Låter helt klart som mjölkstockning! Exakt så hade jag det med. Har du någon rodnad på något av brösten? Ring 1177 och massera dina bröst. Pumpa efter du precis har ammat så dom verkligen töms. 

• mp90

Tack för svar! Är även förstoppadkan man få feber av det?

• mp90

10 dagar efter förlossning idag o har varit hård sen dess o bara fått ut små harkluttar även fast ja dricker i mängder! Kanske borde testa ett microlax

• arkeologitjejen

TS Du är nyförlöst. Det är mycket möjligt att det är mjölkstockning, men det är långt ifrån säkert. Kan även vara en infektion efter förlossningen. Ingen här kan ställa diagnos på dig. Du bör ringa sjukvårdsrådgivningen eller BB och fråga. Ofta får man uppmaningen att åka in till gynakuten när man är så pass nyförlöst och får hög feber.

Gällande förstoppningen så låter det som ett sammanträffande. Kan bero på hormonerna, men ta upp det också.

Linnea 080310 & Elisabeth 100922
  • mp90

Ringde bb o de tyckte ja skulle avvakta till imorgon!

Svar på tråden 39 graders feber