• Anonym

Spädbarn och kiropraktor i/runt Göteborg

Hej! 
    Jag har ett barn som är ledset och gnälligt. Har testat en rad olika saker och tycker inget hjälper.
     Har googlat runt lite och läst en del om att gå till en kiropraktor med den lille.(tycker att mycket som står stämmer överrens, därför kan det passa oss)  
    Är det någon som har gjort detta och kan rekomendera någon? Funkade det för er? Vad kostade det?

Är jätte tacksam för svar!  

• Svar på tråden Spädbarn och kiropraktor i/runt Göteborg
  • Anonym

Tack för svar! Jag vet att det inte finns garantier men är en alternativ metod som jag vill testa! Det jag efterfrågar är föräldrar som testat att gå till kiropraktor :)

• Marren38

TS, du springer på fel boll. Läs min första länk om hur man lugnar spädbarn istället.

• Anonym (femman)

Jag provade med min son som nu är vuxen. Han var 5:e barnet och jag tyckte redan på BB att det verkade som om han hade ont någonstans, speciellt när man la honom på rygg.

Gnällig och olycklig var han hela tiden, stillsam och försiktig. Sov oroligt på nätterna, gnällde och vaknade till var och varannan kvart. Ont i magen, tålde inte mjöl, mjölk ägg frukt mm.

Gick till kiropraktor när han var två år, på den tiden fick kiropraktorer inte ta betalt för behandlingar men fick tag på en som behandlade gratis. Trodde inte riktigt på det men var desperat då jag såg att han inte mådde bra.

Första behandlingen var hemsk! Ljudet när han blev "tillrättalagd" var vidrigt att höra. Efter tre behandlingar var han bra, kunde äta allt, kunde springa och hoppa, något han aldrig gjort tidigare. Från att ligga på den undre kurvan växte han så det knakade, både längd och vikt, efter ett år låg han på den övre kurvan precis som sina syskon. Idag är han över 190 och har varit väldigt frisk, pigg och glad hela tiden.

Han hade en låsning i höften enligt kiropraktorn, förmodligen hade det suttit sedan födseln. Det märkliga var att trots att han var så liten så man hade svårt att förklara vad som skulle ske så var han inte rädd inför de kommande behandlingarna.

Skulle jag höra denna berättelse av någon annan så skulle jag ha svårt att tro på det men så här var det för oss. Under åren har jag funderat mycket, först hade jag dåligt samvete som inte kommit iväg tidigare, senare har jag ofta tänkt på hur hans liv hade blivit om vi inte kommit iväg.

Ibland så tror jag att det var som de inom den traditionella vården sa, en tillfällighet. Att jag manipulerade honom till att bli friskare hur jag nu gjorde, är bara så tacksam att han blev fri från alla besvär. Kommer ihåg min lycka när jag gav honom den första glassen, och naturligtvis hans lycka, han som aldrig fått smaka sånt. Resultatet blev att jag fick ett barn som åt allt, allt ville han smaka och sa "det tycker jag om" så fort det var något nytt. En enda sak har han under åren ratat och det är brysselkål!

Ett par gånger har han fått behandlingar av kiropraktor, nu vet han att han måste gå iväg för behandling då och då, med ett par års mellanrum.

• Anonym

Det kan hända att du tycker jag springer på fel boll - jag uppskattar länken men det är inte det jag efterfrågar :)

• Anonym

Tack för svar femman! Vilken solskenshistoria! Min lille är inte så gammal ännu, fyra månader snart. Han tål inte mjölk så det utesluter jag i min kost för jag ammar honom, men ändå är han gnällig, ledsen. Vill inte ligga, sitta bäras, åka bil, vagn mm.. Jag tror på alternativa metoder därför vill jag testa. Bor ni runt gbg, om du vet någon kiropraktor du kan rekomendera?

• Anonym (femman)

Den kiropraktorn vi gick till är tyvärr inte verksam längre.

Ja, det är en solskenshistoria för oss men som sagt, förstår att man kan ha svårt att tro på det. Brukar inte tala om det så mycket mer än när jag tror det kan hjälpa någon.

När man tittar på bilder från när han var liten så ser man tydligt före/efter behandling, blir alltid tårögd när jag tittar på dem.

När han hade blivit frisk så sov han så lugnt på nätterna att jag var och varannan natt i början fick för mig att han inte andades. Mer än en gång så flög jag upp utr min säng och slet av honom täcket där han låg och sov i godan ro. Naturligtvis blev han rädd när jag kom farande, min man sa "du kommer att skrämma ihjäl barnet".

Men när man i två års tid hela tiden hört honom böka och smågnälla hela nätterna så är det klart man tyckte att det blev för tyst...

• DrB

Hej! Titta in på www.lkr.se, där hittar du de kiropraktorer i Göteborg som är utbildade via den 5 åriga universitetsutbildningen!

• DrB

Oj tryckte iväg lite fort, du kan då kika in på deras hemsidor och se om nån känns bra!

• Anonym

Tack för länken! Där ska jagabsolut kolla in :)

• DrB

Jag har en man som har denna utbildning och våra två tjejer får ofta behandling! Handlar inte om samma typ av manipulation som man gör på vuxna, utan betydligt mer varsamt. Jag tycker absolut det är värt att testa men jag är nog lite partisk :)

• Kika

Hej! Vet att det har gått ett tag sedan tråden startades, hoppas att det har löst sig för dig med din guldklimp. Om inte så kan jag rekommendera att prova en kiropraktor som behandlar barn. Jag har hittat en här i Göteborg och ät jättenöjd med resultaten hittills. Jag har gått med min nu 7 månaders ( han var 4 mån när vi påbörjade behandling ) och hans storebror går nu som är nyss fyllda 3 år. Skillnad jag har upptäkt på den lille är: Huvudet är lite mjukare nu.... I brist på bättre uttryck så känns det mer som en ballong, hårt och fast men med lite motstånd ( var mer hårt innan nästan som ett vuxet huvud, blev förlöst med kejsarsnitt). Han visar inte längre tendenser till någon favoritsida när vi lägger honom ner. Han sover både på mage så som på rygg ( fast helst på mage och på sidan när han är i sin säng) innan så var det endast mage som gällde jag försökte i över en veckas tid att lägga honom på rygg med han vaknade så fort jag la ner honom, vilket resulterade i att han sov på mig.... Han känns mer nöjd och tillfreds, kan lämna honom på golvet och han börjar då pilla med lite leksaker. Min 3åring ser vi mer skillnader på.. Efter fem besök fördelat på tre veckor så har han börjat sätta ihop längre meningar, talet har blivit klarare, äter bättre, sover bättre men den absolut största skillnaden har varit den känslosamma. Han kunde ha raseriutbrott för minsta lilla grej, sa jag nej inte nu, snart eller när vi kommer hem så kunde han låsa sig och brista i gråt som höll sig i över 30 min. Jag var tvungen att trycka i honom mat var 3 timma för raseriutbrotten blev värre när blodsockret var lågt. Nu kan jag säga gå och tvätta händerna efter maten och han bara reser sig upp och gör det!!! Jag behöver inte släpa honom till tvättstället gråtandes efter jag sagt till honom femtielva gånger utan han gör det självmant. Jag är fortfarande rätt så förvånad men jätteglad över utvecklingen. Jag betalade för första besöket 560 kr och 350 för återbesök, värt varenda en krona!

• Anonym (ts)

Vad härligt att du hittat hit och kan rekommendera kiropraktor till barn! Jag märkte klar skillnad efter vår tid hos kiropraktor! Kanske vi var hos samma kiropraktor? Betalade samma som dig i gbg ;) jättenöjd och som du sa värt varje krona!

Svar på tråden Spädbarn och kiropraktor i/runt Göteborg