• Anonym

besviken på min mamma som rökte när hon väntade mig

Jag är själv gravid idag och frågade lite lätt om min mamma drack eller rökte under graviditeten..
    Ja, svarar hon kyligt.. Som att det var en självklarhet.. Jag har bott med henne i 15 år.. Och varit en så kallad passiv rökare.. Och fy vad jag avskyr henne för det.. Jag är så arg och ledsen på henne.. Är det fel av mig?? 
    Hon har alltid rökt inne.. minst två paket om dagen..

Vilka skador kan jag utsatts för????       
    något som kan komma i efterhand??  

• Svar på tråden besviken på min mamma som rökte när hon väntade mig
  • Lufsan

Förstår dina känslor och tycker du har rätt att vara arg på henne i efterhand. Mycket ens mamma gjort fel reflekterar man inte över förrens man själv väntar barn. 
    Så är det för mig i alla fall. 

En dag i sänder.
  • Anonym
    Lufsan skrev 2012-11-18 19:36:05 följande:
    Förstår dina känslor och tycker du har rätt att vara arg på henne i efterhand. Mycket ens mamma gjort fel reflekterar man inte över förrens man själv väntar barn. 
    Så är det för mig i alla fall. 

tack för svar. känns så otroligt dåligt att man inte har betytt mer... har bott i en rökbunker i 15 år och läste att jag nu har förhöjd risk för hjärt-och kärlsjukdommar.. jag avskyr min mamma.. så äckligt självisk människa.. FYYYY
  • Lufsan
    Anonym skrev 2012-11-18 19:38:09 följande:

tack för svar. känns så otroligt dåligt att man inte har betytt mer... har bott i en rökbunker i 15 år och läste att jag nu har förhöjd risk för hjärt-och kärlsjukdommar.. jag avskyr min mamma.. så äckligt självisk människa.. FYYYY
    Förstår dig. Själv har min mamma inte rökt men orsakat mig väldigt mycket på ett annat sätt som jag fick helt nytt perspektiv på när jag blev gravid. Ställde då krav på henne hur jag ville att vår relation ska se ut från och med nu men det ville hon inte gå med på så vi har ingen kontakt och det är klart det gör jätteont. 

Nu vet jag inte om du kan göra så mycket åt hur det varit men att du blir arg nu förstår jag till 100% 
    En dag i sänder.
  • Anonym
    Lufsan skrev 2012-11-18 19:41:42 följande:
    Förstår dig. Själv har min mamma inte rökt men orsakat mig väldigt mycket på ett annat sätt som jag fick helt nytt perspektiv på när jag blev gravid. Ställde då krav på henne hur jag ville att vår relation ska se ut från och med nu men det ville hon inte gå med på så vi har ingen kontakt och det är klart det gör jätteont. 

Nu vet jag inte om du kan göra så mycket åt hur det varit men att du blir arg nu förstår jag till 100% 
    förstår att man inte kan göra något åt den.. jag undrar mest om de kan leda till komplikationer framöver och så??
  • Lufsan
    Anonym skrev 2012-11-18 19:45:18 följande:
    förstår att man inte kan göra något åt den.. jag undrar mest om de kan leda till komplikationer framöver och så??
    Det tror jag inte. =) 
    Om du inte har astma eller liknande redan nu så kommer nog inget dyka upp under tiden. Så det tycker jag inte du behöver oroa dig för. 
    En dag i sänder.
  • Anonym (rökavvänjaren)

Du har blivit gravid i alla fall och det är en sak att vara glad för, eftersom rökning under graviditet skadar fostrets framtida fertilitet, alldeles bortsett från alla andra skador man kan få.

En dotter får dubbel risk för igenväxta äggledare och en son får upp till 25% färre levande spermier.
    I en befolkning där 25% röker står rökningen för 10-15% av alla fertilitetsproblem.

• Anonym

du hade märkt det nu.

min mamma rökte när hon väntade mig och säger att det inte var så uppmärksammat att det var farligt, men det var ju på 70-talet.

• Anonym

tack för alla svar känns bättre nu...

• Anonym (rökavvänjaren)

Barn till mödrar som röker under graviditeten föds oftare med missbildade fingrar och tår än andra barn. Det rapporterar forskare från Pennsylvaniauniversitetet i tidskriften Plastic and Reconstructive Surgery. Forskarna har med hjälp av det amerikanska födelseregistret granskat närmare sju miljoner födslar åren 2001 och 2002.

5 171 barn som saknade, hade hopvuxna eller för många fingrar eller tår ingick i analysen av sambandet mellan missbildningarna och moderns rökning. De jämfördes med en kontrollgrupp på drygt 10 000 barn utan skador.

- Vår studie visar att även obetydlig rökning under graviditeten kan orsaka defekter på fingrar eller tår, säger projektledaren doktor Benjamin Chang till Medpage today.

Risken ökar med antalet rökta cigaretter. Vid en konsumtion av mellan en och tio cigaretter om dan ökar risken för missbildningar med i genomsnitt 29 procent. Risken ökar till 38 procent om mamman rökt mellan 11 och 20 cigaretter och till 78 procent vid en daglig förbrukning av mer än 20 cigaretter.

Ett fall av simhud mellan fingrar eller tår förekom hos mellan 2 000 och 2 500 levande födda medan extra fingrar förekom en gång på 600. Hopväxta fingrar var dubbelt så vanligt hos pojkar och vanligast hos vita amerikaner. Extra fingrar och tår var tio gånger vanligare hos afroamerikaner än hos vita.
    Källa: Plastic and Reconstructive Surgery; Januari 2006; 301-308
    Publicerad 10 januari 2006

• Anonym (rökavvänjaren)

Passiv rökning i barndomen kan öka risken för flera cancersjukdomar. Dit hör cancer i näsan, i övre luftvägarna, lungcancer, njurcancer, urinblåscancer och cancer i bukspottkörteln. Det visar en studie som genomförts med hjälp av den svenska databasen för familje-cancer och SCBs flergenerationsregister. Det är forskare från Karolinska institutet i Huddinge och tyska Centrum för cancerforskning i Heidelberg som står bakom studien.

Forskarna letade fram 17 693 mödrar och 41 838 fäder som insjuknat i lungcancer och fann 171 715 cancerfall hos deras barn, som var i alla åldrar upp till 70 år. Att forskarna utgick från lungcancerfallen beror på att omkring 90 procent av dessa fall orsakas av rökning.

- På det sättet fick vi sannolikt fram en större grupp rökare än om vi gjort en enkät om rökvanorna, säger professor Kari Hemminki, vid Centrum för cancerforskning i Heidelberg, projektledare för studien.

Syftet var att undersöka om barnen till lungcancersjuka, rökande föräldrar löper risk för cancersjukdomar som inte kan förklaras av deras egen rökning, ärftliga faktorer eller inlärda beteenden från barndomshemmet.

Det visade sig att cancer i näsan med dess håligheter förekom nära tre gånger så ofta som normalt hos barn till rökande mödrar (2.93 gånger). Förekomsten, eller risken, för lungcancer var i genomsnitt 1,71 (71 procent) större, men fördubblad i åldersgruppen 40-49 år

För barn till rökande män var lungcancerrisken 1,92, högst i åldersgruppen 50-70 med 1,97.

Överraskande för forskarna var att cancer i bukspottkörteln var den cancerform som hade näst högsta förekomsten bland barnen till rökande pappor, med i genomsnitt 1,64. Det har man ännu inte någon förklaring till.

Njurcancer förekom huvudsakligen i åldersgruppen 20-29 år bland barnen till rökande kvinnor med en förekomst på 6,41 gånger det normala, för att sjunka till närmast normal nivå i övriga åldrar.

Urinblåscancer var vanligast bland barnen till de rökande mammorna i åldersgruppen 30-39 år, med nära en tredubbling mot det normala, 2,82. Riskhöjningen i genomsnitt för alla åldersgrupper var 1,52 (52 procent).

- Eftersom det bara är barn till rökande kvinnor som insjuknat mer än normalt i njurcancer och blåscancer är det troligt att de sjukdomarna har ett samband med att mamman rökt under graviditeten och under amningsperioden, säger Kari Hemminki.

- Bröstmjölken hos rökande kvinnor innehåller stora mängder nikotin och mängderna av nikotinets nedbrytningsprodukt kotinin i spädbarns urin är därför sannolikt lika stora som hos vuxna aktiva rökare.

- Till den mycket höga förekomsten av njurcancer i unga år tror vi fler faktorer än rökning bidrar. Det kan vara fallet även när det gäller blåscancer.

- Orsaken till cancer i näsan är sannolikt passiv rökning som individer utsätts för som spädbarn.

Forskarna har koncentrerat studien till de organ i kroppen som skadas mest av aktiv rökning. Effekterna av passiv rökning på dessa är mindre väl undersökta och dokumenterade.
    Källa: International Journal of Cancer Online. Artikelnamn: Parental Lung Cancer as Predictor of Cancer Risks in Offspring: Clues about Multiple Routes of Harmful Influence.
    Publicerad 9 september 2005

• Anonym (rökavvänjaren)

Gravidas rökning kan ge barnbarnen astma

Rökning under graviditet ökar risken för tidig astma hos både barn och barnbarn. Och kanske till och med i tredje och fjärde led. Det rapporterar ett forskarlag från Kalifornien i tidskriften Chest.

Förklaringen till de långsiktiga effekterna kan vara att substanser i tobaksröken permanent skadar arvsmassan. Resultatet blir nedsatta immunologiska funktioner och försämrad förmåga att oskadliggöra kroppsfrämmande kemikalier.

Studien var en s k fall-kontrollstudie där 338 barn som fått astma före fem års ålder jämfördes med 570 barn utan astmasymtom.

Forskarna har i en tidigare studie där samma barngrupp ingick konstaterat att risken för astma ökar av rökning under graviditeten, särskilt risken för tidig astma innan barnet fyllt tre år.

Det överraskande i den nya studien är att astmarisken överförs mellan generationerna. Risken för tidig astma hos ett barn är större än normalt även om barnets mamma inte rökt under graviditeten, men utsattes för tobaksrök under sin egen fostertid.

Risken för astma fördubblas med en rökande mormor, och en rökfri mamma. Om både mamma och mormor rökt under graviditeterna är risken 2,6 gånger större än normalt och om endast mamman rökt är risken 1,5, enligt forskargruppen, som hör hemma på the Keck School of Medicine vid University of Southern California.
    - Våra resultat pekar på att rökning under graviditet kan ha en långsiktig effekt som ingen av oss varit medveten om tidigare, skriver forskarna. Men eftersom det är ett helt nytt fynd krävs fler studier som kan bekräfta våra resultat.

- Vad vi säkert vet är att rökning under graviditet är en klar riskfaktor för astma hos barnet. Rökstopp före graviditeten kan kraftigt minska riskerna. Däremot kan vi inte säga vilken betydelse ett tidigt eller senare rökstopp under graviditeten har, men så fort en kvinna fått besked om att hon är gravid bör hon sluta röka.
    Källa: Chest, 2005;127:1232-1241.
    Publicerat 11 april 2005.

• Anonym

nu känns det genast inte bättre. trots allt.. aja...

• Anonym (rökavvänjaren)
    Anonym skrev 2012-11-18 20:00:11 följande:

nu känns det genast inte bättre. trots allt.. aja...

Men det är fortfarande riskfaktorer det handlar om, och en del av dem är ganska små från början.

Känn istället att du gör en bra sak för ditt barn och är duktig som själv inte röker. För tyvärr har barn till rökande mammor lättare att trilla dit eftersom deras hjärnor redan är ombyggda till att vilja ha nikotin.
  • Anonym

absolut.. skulle aldrig röka med barn i närheten ens.. det är lätt för mig att säga som inte röker :-P min jag känner fortfarande avsky mot min mor.. hon känns blötsligt så korkad som inte ens inser att det var fel av henne

• Primmeling

Vet inte när du är född men på 70talet rökte och drack de flesta lite grann under sin graviditet. Den passiva rökningen under så lång tid verkar inte bra...

• Anonym

Min mamma rökte då hon var gravid med mig. Jag föddes 3.5 vecka för sent (de såg fel på UL för jag var så liten) och jag vägde bara 2900 gram.

Jag hade sedan svårt att bli gravid med eget barn, vilket är en känd skada barn kan få av rökning under graviditeten. Det lyckades till slut och jag är nu mamma till en dotter. Mormor (min mamma) röker fortfarande, men går ut. Hon är barnvakt till mitt barn och hon är en jättebra mormor. Hon rökte inte med något av mina småsyskon.

Mitt krav är att hon inte röker inne och när dottern var spädis fick hon byta kläder innan hon höll henne, vilket mamma respekterade. Vi kan inte göra om det förflutna men jag själv skulle aldrig röka som gravid (eller annars heller för den delen).

Svar på tråden besviken på min mamma som rökte när hon väntade mig