• Anonym

Vem betalar tärnornas klänningar?

Jag och min blivande man är lite oense om vårat bröllop med tärnorna, jag har fått för mig att vi ska betala dom
    Han tycker att det kan väl dom göra eller ha klänningar dom redan äger
    Jag tycker ju att tärnorna ska ha likadana
    Han tycker att det är nonsens

Så, hur är det egentligen ?;)

• Svar på tråden Vem betalar tärnornas klänningar?
  • Emmeliina

Jag tycker det beror lite grann på kraven man har på klänning. Ska det vara speciella klänningar som man kanske dessutom bara kan ha just då tycker jag nog att brudparet ska betala. Man kan ju höra vad tärnorna tycker också när ni kommit fram till vilken sorts klänning ni vill att dem ska ha.

• Anonym (X)

Om de får bestämma själva vad de ska ha på sig ska de betala.
    Om du ska bestämma ska du betala.

• Friedegard

Det  beror på...

vill du att de ska ha specifika klänningar som du bestämmer så får ni betala dem.

Kan de välja själv (inom ett visst tema, t.ex. de ska vara lila) så kan de få betala själva. Men då kan du inte ha speciellt många krav på hur de ska se ut.

Dessutom när du frågar om de vill vara tärna och om ni vill att de själva ska betala klänningen så får ni vara tydliga med det. 

• Anonym

Ursäkta anonymiteten i detta känsliga ämne. Jag lånar tråden lite.

Jag har en (snål) kompis som jag skall vara tärna för, är det tänkt. Det skall bli intressant att se hur det kommer att utveckla sig...  Hon har nyligen bestämt alla kläder och kommer att vilja bestämma vad jag skall ha på mig, brudklänningen gick på 11 000:- och hon klagar över vad dyrt allting är....
    (Mitt eget bröllop var med en klänning för 4000:-, valfria tärnekläder  och betalade husrum till gästerna istället.)

Personligen kommer jag inte lägga en spänn på en klänning jag inte valt själv och bara kan ha en gång.
    Kommer hon att kräva mig på pengar kommer jag att skippa tärnegrejen helt.

• Anonym

Om du ska bestämma deras kläder ska du betala, annars får de ha vad de vill och då får du acceptera att de har olika. 

• Ankankamon

Sällar mig till skaran som säger: specifika klänningar som antagligen inte kommer att användas så ofta = ni betalar.
    Får de välja själv = de betalar.

• Anonym (hm)

dels kan jag tycka att brudparet är de som ska betala då det är de som vill ha brudtärnorna med sig... ;))

när jag gifte mig så betalade jag hälften av tärnklänningarna och tärnorna betalade den andra hälften..
    lyckades hitta jättefina på VILA för 400:-/st så det blev inga stora summor precist ;) 

• Anonym

Traditionellt sätt är det brudparet som betalar.

• Vinterankan

Instämmer med andra. Om de ska ha lika som du bestämmer så får ni betala. Om de kan välja själva så får de betala.

Svar på tråden Vem betalar tärnornas klänningar?