• Antilopen

Sluta sova middag vid 1 år?!

Har en liten på snart 14 månader som plötsligt börjat hoppa över att sova vissa dagar. Häromdagen var han vaken från 9 på morgonen tills hans kraschade vid 19.30 och sov till 9 morgonen efter (med x antal amningar däremellan, han sover alltså inte hela nätter). Dagen efter orkade han inte vara uppe till 19.30 igen utan var tvungen att sova 20 minuter vid kl 17 och sen somnade han kl 22. Vad är det som händer? Tips på hur jag ska styra upp dagen och få honom att sova en stund mitt på dagen? 14 månader känns ju på tok för tidigt att sluta sova middag!

• Svar på tråden Sluta sova middag vid 1 år?!
  • tutubi

Hm, vet inte om det finns barn som slutar vid den åldern, men det gör det kanske...

Du kan ju ta en sväng med vagnen/sjalen vid 13 eller när han verkar trött så kanske han slumrar lite där?
    Min tjej kan ha svårt att komma till ro hemma men sover alltid när vi kommer ut, så vi brukar ta en liten promenad nästan varje dag.  

• FruBecks

Rent spontant låter det för tidigt att sluta sova middag som 1-åring. Någon form av återhämtning under dagen vore nog sunt.

Tipsar också att ta en tur med vagnen eller lägga dig tillsammans med honom i sängen så kanske han varvar ner och sover en stund. 

Sen har ju alla barn olika sovmönster och sovbehov och detta kanske bara är en fas när han inte har lika mycket sömnbehov helt enkelt.  

• Antilopen

Där sa ni nåt. Nu när jag tänker efter så har vi varit ute väldigt lite de senaste dagarna, har mest slappat hemma eftersom vi är jätteförkylda. Ska testa idag att gå en sväng med sjalen vid kl 13-14 och se om han somnar.

• Veritaslux

Det låter absolut för tidigt att sluta sova middag. Vid ett sov min dotter fortfarande två gånger om dagen. Vi gick över till en vila när hon var 14 månader och började dagis.

Men, min dotter kunde bara varva ner i bärsele eller vagn dagtid i den åldern. Om vi var hemma gick jag några varv i lägenheten med selen och var hon bara trött tog det bara ett par minuter innan hon somnade, och då gick det bra att lägga henne i sängen. Även kvällstid använde vi selen ibland. Ett tips är att gå ganska fort och bestämt, med lite extra "gung", det verkar mest sövande. Nu är dottern 17 månader och sedan några månader går det bra att lägga sig tillsammans i sängen så somnar hon om hon bara är trött nog.

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Vinterankan

Alla barn har olika behov. Vår dotter slutade sova ibland vid 1 års ålder och helt och hållet vid 1,5 och de finns de som fortfarande sover middag när de fyller 4. Lyssna på barnets signaler. Om det verkar trött och gnälligt så behöver han ju uppenbarligen sova mer och då får du kanske försöka få in någon rutin på att gå med vagnen mitt på dagen. Men om han däremot är pigg och glad så kanske han helt enkelt inte behöver så mycket sömn som de flesta andra barn behöver. Vår dotter var sådär att hon sov middag kanske 5 dagar i veckan och var vaken 2 dagar. Sedan blev det lite att hon sov middag varannan dag och den dagen somnade hon sällan innan 12 på natten. Vi har försökt att alltid lyssna på henne och aldrig väckt henne när hon sover på dagen och inte försökt forcera fram sömn när hon inte behöver bara för att det ska passa oss bra.

• Antilopen

Tack för tipsen! Det är egentligen inget problem för mig att han inte sover på dagen, jag blev bara så förvånad första gången han höll sig vaken en hel dag, för han känns ju så liten än. Om han är gnällig och trött så får han såklart sova, men de här dagarna när han knappt sovit så har han verkat pigg. När jag har försökt lägga mig med honom i sängen så har han bara studsat upp igen med ett skratt. Men jag ska börja gå en sväng varje dag för att i alla fall ge honom tillfälle att sova, det var ett bra tips! Jag undviker gärna hur det blev t.ex. igår, han höll sig vaken kl 9-17 och sen somnade han i min famn, vi väckte honom efter 30 minuter för att han skulle kunna somna på kvällen sen, och så blev det skrikfest med övertrött bebis fram till kl 22...han vägrade somna innan dess trots att han var dödstrött. Kanske är han inne i en fas där han behöver mindre sömn, eller så kanske beror det på att vi varit hemma mycket senaste veckan... Så fort vi är friska från förkylningen så ska vi börja gå på öf igen, där brukar han trötta ut sig ordentligt.

Svar på tråden Sluta sova middag vid 1 år?!