• Äldre 19 Nov 08:52
    1278 visningar
    2 svar
    2
    1278

    Kan min ledsamhet skada, påverka mitt barn?

    Jag har alltid haft lätt att gråta vid konflikter, bråk och nu när jag är gravid har jag ännu lättare att gråta. Ibland uppstår det situationer då min man höjer rösten och klagar, som igår när vi hade kalas och när alla gått så upptäckte han nya repor i golvet och började skrika över det. Då vi var mitt uppe i läggningen av vår dotter tyckte jag inte det var lämpligt att fokusera på det och då blev han arg och sa att jag inte brydde mig och då kunde jag inte hålla tillbaka tårarna, höll i min dotter på två år då. Till saken hör att han alltid efter sammankomster klagar över repor på golvet och jag vet inte hur mycket vi har pratat och bråkat om det där.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-19 08:53
    Min fårga är om min gråt kan skada, påverka min dotter på något sätt? ( Meddelandet skickades iväg innan jag var färdig).

  • Svar på tråden Kan min ledsamhet skada, påverka mitt barn?
  • Äldre 22 Nov 19:44
    #1

    Hej!
    Barn skadas i allmänhet inte alls av att föräldrar uttrycker sina känslor så länge känslorna är någorlunda förståeliga.
    Allt, som t ex irritation mellan föräldrarna är inte alltid så lätt att förstå varken för barnet eller föräldrarna. Då är det absolut bästa om du vid ett senare tillfälle, försöker prata med din man både vad hans irritation handlar om och att du har svårt att förstå och blir jätteledsen. Om ni har rett ut det sinsemellan så blir det lättare för dig att i ett akut läge förklara för din dotter varför du gråter. Förklaringen kan vara mycket enkel, som att nu när du är gravid så blir du lätt trött och då kommer tårarna. Det går över när du har sovit. Du kan också säga att pappa är trött efter festen och då blir han lätt arg men det går också över.
    Ständiga spånningar och olösta konflikter mellan föräldrarna påverkar barn mer än känslouttryck som tårar som man förklarar för barnet på barnets nivå. 
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

  • Äldre 23 Nov 11:20
    #2

    Tack för svar,  gav mig lite styrka och förståelse på hur jag kan gå vidare. Visst pratar jag och min man igenom det efterråt, men förklarade inte mina tårar för min dotter, men det var ett bra tips att göra framöver kanske- att sätta ord på varför man visar sina känslor. Tycker själv bara att det är jobbigt att det ska vara så svårt att hålla inne  tårarna ibland. Men mycket goda råd som jag ska ta med mig.

Svar på tråden Kan min ledsamhet skada, påverka mitt barn?