Inlägg från: grejsimojsen |Visa alla inlägg
  • grejsimojsen

Gå ner i vikt genom promenader

Hej!

Jag behöver gå ner totalt ca 10 kg men har ett delmål på -5 till jul. Detta innebär ca 1 kg i veckan. Jag har börjat gå promenader varje dag (utöver vardagsmotionen) jag är inte överviktig men har lite fett på magen, men det mesta sitter på lår och rumpa.

Jag har inte ändrad kosten förutom att jag unviker socker, kakor, chips, snabbmat osv. Jag äter också minimalt med kolhydrater men det har jag alltid gjort. Gillar inte bröd, pasta eller potatis. Ibland kan jag ha lite ris till maten. Men mest äter jag protein + grönsaker (färska eller wook). Till frukost äter jag ägg, frukt och ibland fil och musli/flingor.

Träningen är promenader varje dag minst 30 min. Men det brukar bli ca 50 och jag har börjat jogga lite smått också. Målet är väll att orka jogga hela vägen. Men om vi säger att jag bara tar promenader. Är det möjligt att gå ner i vikt på detta vis? Hur mycket tror ni?

Längd 165 cm
    Vikt 67 kg
    Kön Kvinna
    Ålder 24
    Målvikt 55
    Delmål 62 till jul 

• Svar på tråden Gå ner i vikt genom promenader
  • grejsimojsen
    Ankankamon skrev 2012-11-19 14:51:06 följande:
    Förlåt, men är inte 12 kilo rätt mycket om du inte är överviktig utan bara har lite extra runt mage och stuss?
    10 kg sa jag.. Alltså jag har vägt 58 kg och såg fin ut då. Inte för smal, för min kroppsform skulle jag lätt kunna väga 55 utan att ens i närheten se för smal ut...

Är 1 kg i veckan för snabbt? Jag har ju inte brottom. Jag vill ju vara hälsosam. Jag vill bara komma ner på den vikten jag en gång låg. Det finns många tjejer i min längd som väger mycket mindre än mig utan att var för smala. En sak skulle ju vara om jag sa att jag ville väga 48 kg, då kanske det ska ringa en varningsklocka. Men jag menar.. 57-58 kg är ju ett BMI på 22 typ och inte som jag har nu.. 24,6..  
  • grejsimojsen

Okej. Nej det är kanske inte jätteviktigt att gå ner 5 kg till jul. Men det är väll vad jag önskar, men som sagt har jag inte så bråttom. Jo visst är målvikten 55, men -10 känns ok det också för då väger jag det jag en gång vägde för typ 4 år sen. 

Usch för att räkna kalorier, det känns verkligen jättekrävande. Då måste man ju väga och greja och jag vet inte om jag har tålamod för det. Och sen är jag ju såååå dålig på att äta vid regelbundna tidpunkter. Det är typ Lunch och middag som blir ungefär samma tid + - en timme. Frukost blir olika eftersom jag har föreläsningar olika tider varje dag.

Sen är jag en latmask och kommer inte upp så jag hinner ta 60 min promenad innan frulle och hinna duscha och så innan föreläsningar. Men tydligen ska ju det vara bäst. Men jag vet inte hur jag skulle klara av det :-/

Tror ni 30 min promenad är för lite om dagen för att gå ner i vikt (som sagt ibland blir det typ 50) ? 

• grejsimojsen

Okej - men om jag ökar det till ca 60 min per dag och försöker gå raskt. Plus att jag utesluter onyttig mat och socker. Finns det nått bra sätt att hålla koll på kalorier, hur gör ni?

Om jag ligger på 1500 kalorier
    +
    60 min promenad per dag

Kan jag räkna med viktnedgång då?
    hur mycket typ? 

• grejsimojsen

Jag hade en idé för några månader sen att göra en blogg om min viktminskning för att sporra mig själv. Glömde bort den men upptäckde den här om dagen.. Så nu har jag börjat igen.Kolla gärna in den eller ännu bättre följ den. Jag vill peppa andra att lyckas. Tillsammans är vi starka :)

minustiokilo.blogspot.se 

• grejsimojsen
    Flisan79 skrev 2012-11-21 18:35:50 följande:
    Du har fått många bra svar men jag säger rakt upp och ner NEJ. Du kommer inte gå ner ett kg i veckan av den info du gett.

Jag har kört matdagboken och den har stämt exakt. Dvs för varje diff på 7000 kcal har jag förlorat ett kg. Enligt den ger en promenad i någorlunda normalt tempo bara straxt över 100 kcal/30 min. Att jogga det dubbla.

Med tanke på längd och vikt ligger nog ditt basala kcalbehov på ca 1900 kcal. Om du då äter för 1500 och promenerar för endast 100-200 blir ju diffen enbart ca 500. Dvs 3500 kcal/v vilket ger 0,5 kg/v.
    Detta är dock en rekommenderad takt att gå ner i vikt för att få ett långsiktigt resultat.
    Jag har skaffat appen Shape me up. Run Keeper hade jag innan. Men hjälp av appen kan jag får hjälp med kaloriräkning och jag ligger på ett underskott på ca 500 kalorier (då ska jag enligt appen gå ner 0,75 i veckan) och så rör jag på mig i snitt för -300 till -500. Det är olika för olika dagar.

Meeeeen igen... Jag undrade bara hur mycket man kan gå ner per vecka (-1 kg?).. Som sagt det va en fråga. Och jag har inte båttom ^^ men jag vill ju gärna bli snygg till stranden nästa sommar! 
  • grejsimojsen
    SoStylish skrev 2012-11-21 19:23:06 följande:
    Sant. Klart att du kommer att gå ner i vikt, men att gå ner 1 kilo i veckan är nog lite för mycket att räkna med! Men har du inte bråttom så gör det ju ingenting. 0,5 kilo per vecka är ju knappast dåligt det heller!
    Nej men precis :) 
    0,5 duger gott och väl 
Svar på tråden Gå ner i vikt genom promenader