• SoStylish

Gå ner i vikt genom promenader

Se över hur många kalorier du äter per dag och hur många kalorier du gör av med per dag. Det är kalorier in vs. kalorier ut som gäller och hamnar du på underskott så kommer du att gå ner i vikt. Promenader är jättebra att gå, men det är inget måste för en viktnedgång även om det såklart är bra med extra förbränning och frisk luft :)

• SoStylish
    Anonym skrev 2012-11-19 16:22:20 följande:
    1 kg är 7000 kcal. 30 min promenad är inte mer än ca 200 kcal. Vilket betyder att under en vecka har du förlorat 1400 kcal.
    1400 kalorier genom träning ja. Sen bränner man ju en himla massa kalorier ändå som såklart också måste räknas in :)
  • SoStylish
    grejsimojsen skrev 2012-11-19 15:43:34 följande:
    Usch för att räkna kalorier, det känns verkligen jättekrävande. Då måste man ju väga och greja och jag vet inte om jag har tålamod för det. Och sen är jag ju såååå dålig på att äta vid regelbundna tidpunkter. Det är typ Lunch och middag som blir ungefär samma tid + - en timme. Frukost blir olika eftersom jag har föreläsningar olika tider varje dag.

Sen är jag en latmask och kommer inte upp så jag hinner ta 60 min promenad innan frulle och hinna duscha och så innan föreläsningar. Men tydligen ska ju det vara bäst. Men jag vet inte hur jag skulle klara av det :-/

Tror ni 30 min promenad är för lite om dagen för att gå ner i vikt (som sagt ibland blir det typ 50) ? 
    Att räkna kalorier är faktiskt inte så himla krångligt bara man ger det en chans. Köp en liten hushållsvåg och ha en miniräknare framme och skriv ner allt när du vägt det så kan du bara kolla dina anteckningar till nästa gång istället för att hålla på att väga om allt :) Man lär sig kalorimängden i de man brukar äta ofta väldigt snabbt så då går det på ren rutin!

Att äta regelbundet eller gå på promenad innan frukost är ingenting du behöver haka upp dig på för det är ingenting som väger tungt när det kommer till viktnedgång!
  • SoStylish

Bara för lite referens nu. Jag och TS är ungefär lika gamla, lika långa och väger ungefär lika mycket. Jag gick nyss en runda på 3,27 kilometer (enligt RunKeeper). Den rundan tog mig 31 minuter och jag förbrände 333 kalorier. Höll en snitthastighet på 9,38 minuter per kilometer. Skulle jag gå den rundan en gång om dagen så är det iallafall
    2331 kalorier i veckan, och det på bara 30 minuter om dagen. Så, alla dessa små trettiominutrarna av motion som man kan klämma in i vardagen gör mer än vad man kan tro :)

• SoStylish
    PinkSugar skrev 2012-11-21 18:41:36 följande:
    What?
    Jag går 6,6 km på 106 minuter och bränner 350 kcal enligt Runkeeper Obestämd Väger 65-66 kg 
    Vad mäter du kaloriförbränningen med?

6,6 km på 106 minuter ger ca 16 min/kilometer istället för 9 min/kilometer som jag höll på min runda. Du håller ett mycket lägre tempo vilket påverkar väldigt mycket.
  • SoStylish
    Flisan79 skrev 2012-11-21 18:47:17 följande:
    Ja du KAN gå ner ett kg/v men som sagt, du måste diffa 1000 kcal/dag. Och tänk på att ditt basala kcalbehov går ner ganska fort vilket gör att du för varje kg minus måste träna ytterligare lite mer eller äta ännu mindre för att fortsätta gå ner i samma takt.
    Sant. Klart att du kommer att gå ner i vikt, men att gå ner 1 kilo i veckan är nog lite för mycket att räkna med! Men har du inte bråttom så gör det ju ingenting. 0,5 kilo per vecka är ju knappast dåligt det heller!
  • SoStylish
    PinkSugar skrev 2012-11-21 20:25:17 följande:
    Blev fel, 1 timme och 6 min vilket ger 10 minuter/km
    Snabbaste rundan (samma runda) så gick jag på 9:27 minuter/km och brände 361 kcal
    Hur mäter du förbränningen?

Jag brukar förbränna runt 550 kalorier när jag går en annan runda som är ca 6 kilometer och jag går i ungefär samma tempo som idag. Men hur mycket man bränner är ju individuellt och många faktorer spelar in t.ex. vikt, ålder och kondition.
  • SoStylish
    PinkSugar skrev 2012-11-21 23:06:36 följande:
    Hur då mäter? Den är inställd på Walking och har ställt in kön, ålder och vikt
    Den? Mobilen eller?

Jag mäter med pulsklocka och får då en mer exakt siffra på puls, kaloriförbränning osv.
  • SoStylish
    PinkSugar skrev 2012-11-21 23:18:41 följande:
    Appen i mobilen ja
    Du får aldrig en exakt kaloriförbränning med en app dock, bara en uppskattning. Du kan bränna både mer eller mindre än vad den visar.
  • SoStylish
    Anonym (Jag) skrev 2012-11-22 17:03:57 följande:

Man får inte exakt med en pulsklocka heller. De är bara dyrare, och då får man en känsla av att de ger ett exakt resultat, men det är fortfarande endast en uppskattning.
    Så en mobil och en pulsklocka är likvärdiga?
  • SoStylish
    Anonym (Jag) skrev 2012-11-22 18:57:27 följande:

Jag har inte påstått att de är likvärdiga, men pulsklocka är absolut inte exakt.
    Nej, en pulsklocka är inte exakt. Men den ger ett mer korrekt resultat än en app i mobilen.
Svar på tråden Gå ner i vikt genom promenader