SupersurasunkSara skrev 2012-11-19 15:34:34 följande:
Nej, man kan jobba sig upp också.
Min bästa vän gick inte gymnasiet för pga sjukdom som gjorde att hon missade hela 8;an så kom hon inte in på den linjen hon ville så hon började jobba istället. DOCK, hon hade kontakter, hon började jobba hos sina föräldrar och tog hand om administration, bokföring etc och hon jobbar idag hemifrån, dels har hon eget inom ekonomi, dels är hon anställd av flera olika företag som hon sköter ekonomin åt. Hon tjänar i runda slängar omkring 40 000 kr.
Hennes dotter (född 92) hoppade av, har jobbat hos sin mamma och via kontakter från mamman har hon nu ett jobb där de glatt skickar henne på olika kurser. dottern tjänar mer än jag gör i månaden.
MEN, det krävs hårt arbete om det ska gå så bra samt en smula tur och kontakter.
Annars finns det ju massor med jobb som man inte behöver någon utbildning inom, men också väldigt många som vill ha just de jobben.
Jag vill inte såga dig nu, men du pratar om en äldre person (arbetsmarknaden såg totalt annorlunda ut för 15-20 år sedan, kraven var mycket lägre) samt en yngre person som just nått ut till arbetsmarknaden MED kontakter. Det finns inga prognoser i nuläget som talar för att det kommer gå bra i arbetslivet för en person utan studentexamen.
Själv tog jag studenten för 2,5 år sedan och har alltså väldigt nya erfarenheter ang. rekrytering och kvalificeringskrav (både mina egna och mina klasskamraters erfarenheter). De allra flesta jobb, även enkla jobb som telefonförsäljning och städare har börjat höja sina kompetensnivåer allt eftersom arbetsmarknadens konkurrens tätnar. Detta har gjort att helt vanliga jobb som förr inte krävde någon som helst erfarenhet eller examen nu oftast kräver både gymnasieutbildning och erfarenhet av jobbet sedan innan. Och allt som oftast helt även högskoleutbildning eller spec.inriktad yrkesutbildning.
Har en bekant som sket i gymnasiet och trodde det skulle gå bra. Han jobbade för sin pappa ett tag, men han insåg att det inte skulle funka i längden att bara tillförlita sig på att pappans företag höll igång så nu sitter han och läser upp sina betyg på komvux.