• Anonym (less)

Är man helt körd utan gymnasieutbildning?

Som rubriken.. Jag har försökt gång på gång att klara gymnasiekompetens men jag har en hel del personliga problem och mitt mående går bara utför. Jag skulle vilja bli helt frisk och sen starta något eget (jag vet att det är skitjobbigt och svårt..) jag missar bara en massa i skolan som det är nu och ångesten bara byggs på. Vet inte vad jag ska göra

• Svar på tråden Är man helt körd utan gymnasieutbildning?
  • lövet2

Det hoppas jag verkligen inte att man är, eftersom jag har en dotter som antagligen inte blir klar med gymnasiet pga sjukdom!
    Jag har 2 svägerskor som inte har gått i gymnasiet, och båda har numera välbetalda och trivsamma jobb. De har helt enkelt fått lov att prata för sig och söka jobb personligen, och så har de jobbat sig upp från de enkla lågavlönade jobb de fick från början ....

• Tealhawk

Har man inte otroligt starka kontaktnätverk eller affärsidé till eget företag som kan ta en igenom hela arbetslivet, är man tyvärr körd utan gymnasieutbildning. Så ser det ut i dagens Sverige i alla fall. Jag hoppas personligen att landet tar ett steg tillbaka och låter även de som inte klarar av skolan få en plats på arbetsmarknaden.

These are not the droids you're looking for
  • Kastrullresan

Jag tror att det är oerhört svårt att få arbete idag utan gymnasieutbildning. Du måste då antagligen ha både en enorm framåt personlighet, extremt goda kontakter hos någon som ger dig chansen eller en affärsidé att starta själv och då någon form av kapital eller stöttning för den.

Jag har arbetat inom Komvux i massor av år och mött så många som levt på hoppet om att klara sig utan gymnasieutbildning men det har inte lett till några jobb.

Någon har klarat att driva butik ett visst tag men behövde mer kunskaper även där för att få den att gå runt och klara redovisningen.
    Någon annan har arbetat på gård med djur men det blev aldrig någon kontinuitet.

Min erfarenhet är dessutom att många som har svårt att klara skolan på grund av personliga måenden inte heller klarar att gå till ett jobb som ofta är många fler timmar per dag och som dessutom inte har någon förståelse alls för att en person mår dåligt och inte kan prestera.

• SupersurasunkSara

Nej, man kan jobba sig upp också.

Min bästa vän gick inte gymnasiet för pga sjukdom som gjorde att hon missade hela 8;an så kom hon inte in på den linjen hon ville så hon började jobba istället. DOCK, hon hade kontakter, hon började jobba hos sina föräldrar och tog hand om administration, bokföring etc och hon jobbar idag hemifrån, dels har hon eget inom ekonomi, dels är hon anställd av flera olika företag som hon sköter ekonomin åt. Hon tjänar i runda slängar omkring 40 000 kr.

Hennes dotter (född 92) hoppade av, har jobbat hos sin mamma och via kontakter från mamman har hon nu ett jobb där de glatt skickar henne på olika kurser. dottern tjänar mer än jag gör i månaden.

MEN, det krävs hårt arbete om det ska gå så bra samt en smula tur och kontakter.

Annars finns det ju massor med jobb som man inte behöver någon utbildning inom, men också väldigt många som vill ha just de jobben.       

• Anonym (tyvärr)

Jag är 31 och saknar gymnasieutbildning. Om du inte startar eget kommer folk sky dig som pesten, eftersom de har många andra kandidater med gymnasieutbildning. Ju äldre du blir, desto svårare blir det.

Jag har ett funktionshinder som omöjliggör gymnasieexamen för mig, något som dessutom gör att tanken på att försöka skaffa alla andra poäng känns långt borta. Man får ingen "bonus" för att man har nästan alla poäng...

Dessutom, detta:
    Utan gymnasieexamen, ingen högskola. Utan gymnasieexamen, ingen KY-utbildning... och så vidare, coh så vidare.

• Tealhawk
    SupersurasunkSara skrev 2012-11-19 15:34:34 följande:
    Nej, man kan jobba sig upp också.

Min bästa vän gick inte gymnasiet för pga sjukdom som gjorde att hon missade hela 8;an så kom hon inte in på den linjen hon ville så hon började jobba istället. DOCK, hon hade kontakter, hon började jobba hos sina föräldrar och tog hand om administration, bokföring etc och hon jobbar idag hemifrån, dels har hon eget inom ekonomi, dels är hon anställd av flera olika företag som hon sköter ekonomin åt. Hon tjänar i runda slängar omkring 40 000 kr.

Hennes dotter (född 92) hoppade av, har jobbat hos sin mamma och via kontakter från mamman har hon nu ett jobb där de glatt skickar henne på olika kurser. dottern tjänar mer än jag gör i månaden.

MEN, det krävs hårt arbete om det ska gå så bra samt en smula tur och kontakter.

Annars finns det ju massor med jobb som man inte behöver någon utbildning inom, men också väldigt många som vill ha just de jobben.       
    Jag vill inte såga dig nu, men du pratar om en äldre person (arbetsmarknaden såg totalt annorlunda ut för 15-20 år sedan, kraven var mycket lägre) samt en yngre person som just nått ut till arbetsmarknaden MED kontakter. Det finns inga prognoser i nuläget som talar för att det kommer gå bra i arbetslivet för en person utan studentexamen.

Själv tog jag studenten för 2,5 år sedan och har alltså väldigt nya erfarenheter ang. rekrytering och kvalificeringskrav (både mina egna och mina klasskamraters erfarenheter). De allra flesta jobb, även enkla jobb som telefonförsäljning och städare har börjat höja sina kompetensnivåer allt eftersom arbetsmarknadens konkurrens tätnar. Detta har gjort att helt vanliga jobb som förr inte krävde någon som helst erfarenhet eller examen nu oftast kräver både gymnasieutbildning och erfarenhet av jobbet sedan innan. Och allt som oftast helt även högskoleutbildning eller spec.inriktad yrkesutbildning.

Har en bekant som sket i gymnasiet och trodde det skulle gå bra. Han jobbade för sin pappa ett tag, men han insåg att det inte skulle funka i längden att bara tillförlita sig på att pappans företag höll igång så nu sitter han och läser upp sina betyg på komvux.
    These are not the droids you're looking for
  • SupersurasunkSara
    Tealhawk skrev 2012-11-19 15:44:01 följande:
    Jag vill inte såga dig nu, men du pratar om en äldre person (arbetsmarknaden såg totalt annorlunda ut för 15-20 år sedan, kraven var mycket lägre) samt en yngre person som just nått ut till arbetsmarknaden MED kontakter. Det finns inga prognoser i nuläget som talar för att det kommer gå bra i arbetslivet för en person utan studentexamen.

Själv tog jag studenten för 2,5 år sedan och har alltså väldigt nya erfarenheter ang. rekrytering och kvalificeringskrav (både mina egna och mina klasskamraters erfarenheter). De allra flesta jobb, även enkla jobb som telefonförsäljning och städare har börjat höja sina kompetensnivåer allt eftersom arbetsmarknadens konkurrens tätnar. Detta har gjort att helt vanliga jobb som förr inte krävde någon som helst erfarenhet eller examen nu oftast kräver både gymnasieutbildning och erfarenhet av jobbet sedan innan. Och allt som oftast helt även högskoleutbildning eller spec.inriktad yrkesutbildning.

Har en bekant som sket i gymnasiet och trodde det skulle gå bra. Han jobbade för sin pappa ett tag, men han insåg att det inte skulle funka i längden att bara tillförlita sig på att pappans företag höll igång så nu sitter han och läser upp sina betyg på komvux.
    Just därför skriver jag DOCK och MEN
  • Anonym

Hej

Klarade gymansiumet hyffast, dock klarar jag inte matte A, har försökt massa gånger på komvux men det går bara inte. Läste samhällskunskap där, har haft jobb och så efter skolan är 31 år. Men kommer då inte in på högskolan.

Så jag har ju slösat bort tre år på inget ting.   

• Lilly Jk

Jag klarade inte av gymnasiet men lyckades få jobb ändå.
    I butik visserligen men det är inget man vill göra för alltid, inte jag iallafall.

Idag läser jag in gymnasiet på folkhögskola som kan vara ett jättebra alternativ.
    Vill gå på högskola sen, och då måste jag ha viss behörighet som
    man får även genom folkhögskola. Tycker absolut att du ska kolla upp det.

Blobben BF 4/3-2013
  • Anonym (Tjej85)

Jag sket i gymnasiet helt, skrev på mitt CV att jag gått medieprogrammet, hade inga betyg med och det har aldrig varit någon som frågat någonting om gymnasiet på någon intervju, förutom EN gång. En tjej som jag inte alls klickade med, kände det direkt när jag kom in på hennes kontor. Hon frågade plötsligt vad jag hade gjort för projektuppgift i slutet i 3:an. Den frågan var jag inte beredd på! Det var ett säljjobb, ville inte ha det jobbet ändå. Jag har jobbat länge på bl.a. Statoil och sedan i en klädbutik innan jag fick läslust och läste in hela gymnasiet på Komvux. Nu läser jag till civilingenjör i Lund. Allting är möjligt om man VILL, något annat får du aldrig tänka!

• Anonym (Wildrat)

Kolla upp möjligheten med folkhögskola om ni har problem med gymnasiet. Alla är inte bra men många är väldigt bra och har en lite annan filosofi än tex komvux. Det är ju samma ämnen men ofta mer lärartid och lite annat tänk. Folkhögskola är ju tänkt för vuxna men yngre som inte klarar gymnasiet kan få dispans och gå de också.

• Anonym (SYV:en)

Man är inte helt körd utan gymnasiekompetens, men det blir otroligt mycket svårare. I dag är gymnasiekompetensen i princip grundläggande för ALLT så har man ingen blir det mycket svårt. Kompetenskraven ökar hela tiden och det räcker tyvärr inte att med ord visa upp sin kompetens, arbetsmarknaden kräver kompetens på papper också.

Men det är inte kört, men de individer som inte har gymnasiebehörigheten får kämpa betydligt hårdare och möter stor konkurrens.

• Anonym (SYV:en)

Kan tillägga att det ju beror helt på vad man vill, vilka mål man har osv om gymnasiebehörigheten är avgörande eller inte. Sedan gäller det att ha lite tur, känna rätt folk osv. så man får chansen till att "jobba sig uppåt".

• Anonym (behövs)

Beror på vilken fraktion du väljer och jobba inom..

jag menar läkare klart du behöver gymnasium + högskola
    barn och ungdomar likadant nu
    oftast behöver du en universitets utbildning med inte bara gymnasiet och det kommer bli mer och mer krav på det just nu då vi är så många människor och så få arbeten så är det utbildningarna som är avgörande..
    sen att du lär dig mer på universitet och blir mer framåt osv är ju också plus

så tyvärr ja det känns som det är dött lopp att inte klarat gymnasiet just nu 

Svar på tråden Är man helt körd utan gymnasieutbildning?