• jiwebe

Tjej med konstigt problem..

Jag är en tjej på snart 17 år som kommit på en ganska konstig sak med mig nu.

Det är att jag mår jätte dåligt över att få höra komplimanger om mitt utseende, eller om någon säger att dom gillar mig. Jag gillar inte att någon gillar mig. Jag börjar att undvika den personen ,tycka illa om den och sedan börjar jag drömma läskiga drömmar om den personen. Jag vet att det låter jätte konstigt, men det är faktiskt sant. Och jag tycker det är jätte jobbigt verkligen.

Med läskiga drömmar menar jag att dom typ nästan våldtar mig osv i drömmarna. Eller att dom tar på mig eller gör saker jag inte vill..

Sedan när någon försöker komma nära mig eller något så mår jag jätte dåligt då också. Jag blir rädd för personen och känner mig äcklad, kan inte förklara på något annat sätt tyvärr.

Vet någon vad det är för fel på mig? Eller är det här kanske normalt i min ålder?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Tjej med konstigt problem..
  • Ankankamon

Tycker du om dig själv?
    Gör man inte det så kan det ju bli så att man tror att alla som säger något bra ljuger, och alltså kan man inte lita på dem.

• jiwebe

Nej, det gör jag inte. Det är som du säger också, jag tror aldrig på någon som ger mig komplimanger om mitt utseende osv och det kommer jag aldrig göra heller.

• Ankankamon

Din reaktion är fullt normal då, men du är säkert en sån person som förtjänar att tycka om sig själv :)

Så frågan är om du kanske kan börja lita lite grann på personer som säger snälla saker. Ingen rök utan eld vet du?
    Och samtidigt kanske du kan börja tänka på de saker du tycker om hos dig själv. Vad du är duktig på, vad du har klarat av att göra :)

• jiwebe

Okej, skönt att höra!

Nja, jag vill/kan verkligen inte ta emot komplimanger eftersom att Jag vet att de inte är sanna. Jag vill inte tycka om mig själv heller :) Haha. Det känns bara fel..  

• Ankankamon
    jiwebe skrev 2012-11-19 16:33:23 följande:
    Okej, skönt att höra!

Nja, jag vill/kan verkligen inte ta emot komplimanger eftersom att Jag vet att de inte är sanna. Jag vill inte tycka om mig själv heller :) Haha. Det känns bara fel..  
    Varför känns det fel?
  • jiwebe

Kan inte riktigt förklara. Men jag vill inte tycka om mig själv för det känns bara så egoistiskt eller något. Sedan så har jag ingen anledning att tycka om mig själv. Men jag trivs med det!

• Rådjur
    jiwebe skrev 2012-11-19 17:16:24 följande:

Kan inte riktigt förklara. Men jag vill inte tycka om mig själv för det känns bara så egoistiskt eller något. Sedan så har jag ingen anledning att tycka om mig själv. Men jag trivs med det!

Hmm, ingen anledning att tycka om dig själv ?
    Om vi bortser från utseende, så tror jag du har ett antal goda egenskaper som du borde vara nöjd med, eller hur ? 
    Varför skulle det ej vara bättre att uppskatta dessa än att ej tycka bra om sig själv ? 

Ang. utseendet så är du ju självklart ej tvungen att tycka att du själv är snygg - men det bör ju vara snäppet mer trivsamt att vara OKEJ med sitt utseende, jämfört med att tycka att man är ful. 

Jag tycker det är mycket som blir lättare om man accepterar sig själv ...
    Jag själv hade det iallafall 100 ggr svårare när jag motarbetade mig själv som person.           
  • Ankankamon
    jiwebe skrev 2012-11-19 17:16:24 följande:

Om det här kommer två ggr är det för att FL har hicka. Förra kommentaren slukades av intet.

Det är ju bra att du inte mår dåligt av det :) men det är inte heller egoistiskt att tycka om sig själv. Egoism blir det ju när man hela tiden sätter sig själv före andra, och det behöver man ju inte göra bara för att man gillar sig själv. Man kan ju gilla många människor samtidigt.
  • jiwebe
    Rådjur skrev 2012-11-19 17:21:39 följande:

Hmm, ingen anledning att tycka om dig själv ?
    Om vi bortser från utseende, så tror jag du har ett antal goda egenskaper som du borde vara nöjd med, eller hur ? 
    Varför skulle det ej vara bättre att uppskatta dessa än att ej tycka bra om sig själv ? 

Ang. utseendet så är du ju självklart ej tvungen att tycka att du själv är snygg - men det bör ju vara snäppet mer trivsamt att vara OKEJ med sitt utseende, jämfört med att tycka att man är ful. 

Jag tycker det är mycket som blir lättare om man accepterar sig själv ...
    Jag själv hade det iallafall 100 ggr svårare när jag motarbetade mig själv som person.           
    Nej jag har ingen anledning till det, men det gör inget för jag mår inte dåligt utav det! :) Folk försöker ge mig proffs hjälp men jag vill inte ha det. För inget kommer kunna ändra min syn på mig själv och det vill jag inte heller.

Ankankamon skrev 2012-11-19 17:26:34 följande:
    Om det här kommer två ggr är det för att FL har hicka. Förra kommentaren slukades av intet.

Det är ju bra att du inte mår dåligt av det :) men det är inte heller egoistiskt att tycka om sig själv. Egoism blir det ju när man hela tiden sätter sig själv före andra, och det behöver man ju inte göra bara för att man gillar sig själv. Man kan ju gilla många människor samtidigt.
    Okej, men då valde jag fel ord. Kan inte komma på vad det är för ord jag egentligen menar.. :P
  • Ankankamon
    jiwebe skrev 2012-11-19 17:49:06 följande:
    Nej jag har ingen anledning till det, men det gör inget för jag mår inte dåligt utav det! :) Folk försöker ge mig proffs hjälp men jag vill inte ha det. För inget kommer kunna ändra min syn på mig själv och det vill jag inte heller.

Okej, men då valde jag fel ord. Kan inte komma på vad det är för ord jag egentligen menar.. :P
    Grejen är att det är bara positivt att tycka om sig själv, så länge det som sagt inte övergår i egoism, narcissim eller själviskhet.
    Det är svårt att tycka om andra om man inte tycker om sig själv, och som du redan sagt så blir det ju svårt att lita på andra.
Svar på tråden Tjej med konstigt problem..