• Zwillinge86

IVF - februari 2013

Hoppfull2013 skrev 2012-12-04 14:10:23 följande:
    Vi går i Malmö och för oss har det varit ca två månader mellan varje moment, remiss, kallelse, första besöket och första behandlingen... och antagligen blir det det även nu innan vi kan sätta igång igen. Denna eviga väntan! Är det nån mer som känner så? Min man säger att vi måste leva i nuet också och inte bara vänta och självklart har han rätt men det är svårt att acceptera det i de deppiga stunderna när det känns som att tiden bara går...

Vi har också haft ca 2 månader mellan varje moment, och det gör mig tokig. Har liksom du en sambo som tänker pisitivt och fokuserar på nuet, men det är svårt att bara vara i nuet när nuet betyder väntan. Väntan på ägglossning, väntan på mens, väntan på kallelser, väntan på behandling och framför allt den ständiga väntan på graviditet!
  • Zwillinge86

Väntar också mens kring julafton, så vi kör antagligen igång på mensen i mitten/slutet av januari. Har dock en resa inplanerad i februari, varför det finns risk för att vi måste skjuta på behandlingsstart. Allt hänger på när mensen kommer, har ju varit i obalans senaste året, men galnare än vanligt de två sista månaderna. Så för en gångs skull hoppas jag på en kort cykel. Helst hade jag viljat börja behandling på denna mens, men de ville inte låta mig börja spraya som första gångs patient under julledigheten ifall jag får biverkningar. Har ni andra haft mycket biverkningar?

• Zwillinge86

KLINIK: Eliezer4: Sahlgrenska Hoppfull2013: RMC Malmö Mycurse: Karlstad/Örebro Nelleb: Sahlgrenska Zwillinge86: RMC Linköping ANTAL IVF-FÖRSÖK: Eliezer4: 5:e försöket Hoppfull2013: 2:a försöket Mycurse: 1:a försöket Nelleb: 3:e försöket Zwillinge86: 1:a försöket SPRAYSTART: Eliezer4: Början av januari någon gång Nelleb: ca vecka 9 Zwillinge86: slutet av januari SPRUTSTART: Eliezer4: Hoppfull2013: v 5 Mycurse: ca v4 Nelleb: ca vecka 12 VUL: Eliezer4: Mycurse: ca v5 ÄP: Eliezer4: Vecka 9 Mycurse: borde bli v6 Hoppfull2013: v 7 ET/FET: Eliezer4: ET vecka 9

• Zwillinge86

Jag blir galen av denna väntan! RMC öppnar den 7/1 och innan jag diskuterat behandlingsstart med dem så har jag inget att hänga upp mina tankar kring. Har en resa bokad 2-16/2, vilket i november inte verkade vara några problem, men nu när min cykel är knasigare än någonsin misstänker jag att resan kommer förstöra tidigare planer :( Vi ska köra det långa protokollet och börja på CD 21 på mensen som skulle komma strax efter nyår. Men nu har jag haft två cykler på knappt 20 dagar, och för första gången på 2 år har jag inte haft några tecken på ägglossning. Om jag förstått det rätt så brukar man börja spraya på CD 3 vid kort cykel, stämmer det? Och sen sprayar man i två veckor innan man regelbundet börjar undersöka äggen? I så fall kommer jag inte kunna påbörja behandling i januari för då har jag sprayat klart när vi är bortresta... Vilket jag antar betyder att vi riskerar att få vänta ytterligare en månad, eller vad tror ni som gjort det här förut? Hur orkar ni med den ständiga väntan? Varje dag känns ju oändlig.

• Zwillinge86
    M I M M I skrev 2012-12-31 11:47:08 följande:
    Du sprayar alltid i minst 2 veckor, börjar du på eller runt cd 21 ska du sen få din mens. På SU där jag går ringer man och meddelar det, och får en startdag för sprutorna, när man sprutat runt 5 dagar lämnar man blodprov för att kolla hormonhalterna. Det kan hända att du behöver justera din dos.

Har de visat dig hur du ska ta sprutorna ?

För mig tog de antalet dagar på en vanlig cykel, så det gjorde ingen skillnad om jag hade haft någon som var konstig..

Det låter lite som att er resa kanske krockar med behandlingen det borde inte vara några problem att vara borta under sprayperioden men funkar inte när du tar sprutorna tyvärr

Hoppas att det löser sig!

Nej det var det jag misstänkte :( om de fortfarande anser att jag ska börja spraya runt CD 21 så borde inte resan störa, så jag håller tummarna för det. Hade bara önskat att jag kunde få svar nu, så att jag vet om jag kan ställa in mig på behandlingsstart i januari som planerat! Har inte fått instruktioner med sprutorna än. Skulle ta allt när vi brstämt datum. Tänkte dock hänta ut alla mediciner i veckan.
  • Zwillinge86

NoA22: vad kul att du också får behandling i Linköping :) Jag försökte få påbörja behandling på decembermensen, men de ville inte låta första behandlingen starta under julstägningen. Så nu sitter jag och väntar på mensen för att kunna ringa och planera spraystart. Ska ringa imorrn när de öppnar igen och diskutera om det fortfarande är spraystart på CD 21 även när min cykel varit kortare november och december, men jag misstänker att jag inte kommer vara ensam om att ringa imorrn så jag hoppas jag kommer fram. Är så frustrerande att bara vänta! Håller tummarna för dig :)

• Zwillinge86
    NoA22 skrev 2013-01-09 17:36:56 följande:
    Nu har startskottet gått för mig. Började spruta igår, så än så länge har jag inte hunnit fått några bivärkningar. Men jag är väldigt nervös för vad som kan komma. Hoppas man slipper bli en klimakteriekossa ;) 

Hur går det gör er andra, är det någon mer som är igång?

Zwillinge86: Hur gick det för dig sedan, fick du tag i kliniken? Vad sa dom?

Jag fick tag i dem och fick beskedet att jag ska börja spraya på cykeldag 20. Kommer nu mensen som beräknat (enligt vad som verkar vara min nya cykel) så innebär det att jag sprayar under vår resa och kommer hem lagom till sprutstart :) Var på gott humör efter beskedet, men det tog bara nån dag innan läkaren "starkt rekkomenderar att vi skjuter på behandlingen till efter resan". Hon hänvisade till eventuella biverkningar som kunde förstöra vår resa samt ifall medicinen skulle komma bort. Blev så himla besviken; att inget kan få gå smidigt nån gång! Vi bokade resan långt innan ivf kom på tal för att unna oss efter det jobbiga året vi haft, och det känns hemsk om den nu ska förstöra för oss. Skjuter vi på behandlingen är chansen liten att vi endast hinner ett försök innan sommaren och det känns som ett alternativ. Jag menar hur mycket tror hon att vi kommer njuta av resan om det innebär ytterligare väntan!? Biverkningarna (om jag får några) kan jag levs med, och vad är risken att man tappar bort sin medicin egentligen. Nej jag och sambon har bestämt att vi kör ändå, om nu mensen kommer nästa vecka och vi får ta det beslutet själva... Vet ni andra hur stor påverkan man tillåts ha på behandlingen?

Oj vad långt det blev, ber om ursäkt, men som ni märker tog rekommendationen hårt på mig.

Att du inte har några biverkningar än NoA22 stärker ytterligare mitt beslut att påbörja behandling under resan :) Hoppas att du får en fortsatt smidig sprayning! Fortsatt lycka till
  • Zwillinge86

Gick lite fort där ;P menade förstås att risken är stor att vi endast hinner med en behandling innan sommaren, vilket inte känns som ett alternativ. Ifall nån undrade över mitt schizofrena inlägg ;)

• Zwillinge86

Nej väntan är allas vår ständiga följeslagare. Förstår att du inte vågar hoppas (fallet gör så ont då) men jag kan hoppas åt dig :) Håller alla tummar för att din kropp inte alls är i obalans, utan i harmoni.

• Zwillinge86

Var på akupunktur igår och akupuntören tyckte absolut att vi skulle resa. Hon menade att det kan vara skönt att vara iväg. Tänker, som både ni och hon säger, stå på mig. Uppdaterar er om vad som händer :)

Håller tummarna för att du slipper biverkningar även längre fran NoA22

Svar på tråden IVF - februari 2013