Inlägg från: molly80 |Visa alla inlägg
  • molly80

När jag ser en silverfisk brukar jag...

Purpurbräcka skrev 2012-11-19 21:57:00 följande:
    Jag är städare, så det känns som att det ingår lite i jobbet att ta död på kryp när jag ser dem.
    känns det inte lite jobbigt att döda dem om man är djurvän som du verkar vara?
  • molly80
    Purpurbräcka skrev 2012-11-19 22:03:59 följande:
    Dem brukar jag ibland låta leva. Det beror lite på vilken typ av lokal det är och hur stor och läskig spindeln ser ut. Man vill ju inte att kunderna, och framförallt inte kundernas kunder, ska få skrämselhicka. Men egentligen är de ju bra att ha för att hålla andra småkryp borta.
    Vad är det för lokaler du städar i egentligen, med så mycket kryp;)?
  • molly80
    Purpurbräcka skrev 2012-11-19 22:13:03 följande:
    Du och min pappa måste vara tvillingsjälar! Jag har blivit presenterad för ett otal små Bertilar under min uppväxt.
    Klarar du att slå ihjäl en fluga nu då, om de nu heter Bertil allihop:)?
  • molly80
    LaFontaine skrev 2012-11-19 22:14:18 följande:
    I gamla lägenheten tog jag dem med lite toapapper.

Lite jobbigare blev det när det vattenskadade badrummet skulle torkas ur. Plötsligt fanns där inget skoj för små silverfiskar som istället försökte smita in i köket som låg vägg i vägg. Det var en överraskning varje gång man tog ut ett fat eller en bakbunke. Ibland hade den redan hunnit dö. Ibland dog den i min vård.
    "dog i min vård" haha
  • molly80
    Purpurbräcka skrev 2012-11-19 22:28:13 följande:
    Jadå, inga problem. Men "måste döda" är inte det första jag tänker när jag ser en fluga (Det var det däremot när vi hade sommarhus intill en kohage när jag var barn ). Dessutom har inte alla kryp namn, bara de man kommit lite nära inpå och bekantat sig med...
    Är du lika snäll mot alla kryp:)?
  • molly80
    JessicaDeluxe79 skrev 2012-11-19 23:30:37 följande:
    Har faktiskt aldrig sett en i hela mitt liv, så jag antar att jag inte kvalar till att besvara frågan, haha. Men jag hade nog typ spolat ner den, jag vet inte?
    vet du hur de ser ut?
  • molly80
    Jolines mamma skrev 2012-11-20 08:15:46 följande:
    Hehe.. Det är något obehagligt med dom. Samma som med tvestjärtar.

Tex spindlar låter jag bara vara ifred.. eller släpper ut :)

Men tvestjärtar är svårare å döda. Tar du dem med papper oxå?
  • molly80
    tessum skrev 2012-11-20 08:22:55 följande:
    Sprayar den med klorin. Behöver jag säga att vi har en del blekta fläckar på mattan i tvättstugan... sambon försöker desperat lista ut vart de kommer ifrån

• molly80
    BinaBurner skrev 2012-11-20 09:12:30 följande:
    Jag brukar klämma ihjäl dem med ett toapapper om jag kommer åt dem, men så länge de inte är så många så är jag inte jättenrydd. I min förra lägenhet hade vi stora problem med silverfiskar. Man kunde hitta dem i glas och skålar i köksskåpen till och med. Där gick min gräns...

Usch!
  • molly80
    Fia 28 skrev 2012-11-20 10:36:41 följande:
    När jag bodde i höghus så fajtadest jag med silverfiskar en period. Jag tog livet av dem jag såg med papper, hällde kokande vatten i avloppen och gick loss med insektsspray. Värst var nog när de började dyka upp i köket och man kände sej tvungen att diska allt innan man använde det.

Sen försvann dom helt när en mer ordningssam dam flyttade in i lägenheten under.

Lyckligtvis är de ju rätt lätta å mosa med papper! Värre med stora spindlar! De krasar ju! Törs du?
Svar på tråden När jag ser en silverfisk brukar jag...