• Anonym (Kaffedraken)

    Ditt uttalande i GT om unga killar som skulle våldta flicka.

    Hi Margit. Vad jag är trött på att ni hela tiden pratar om trauman i barndomen som orsak när människor begår våldshandlingar. Silbersky i sommarpratarna tycker detta också. Är det inte bara dåliga föräldrar och dålig uppfostran hemma och i skolan?

  • Svar på tråden Ditt uttalande i GT om unga killar som skulle våldta flicka.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej!
    Eftersom det här är frågor som med rätta både upprör och engagerar så är det också många som "tycker" i dessa frågor. Självklart tycker vi olika utifrån olika bakgrund och kompetens.
    När jag säger att det ofta handlar om barn som själva på olika sätt har blivit utsatta för vuxnas gränslöshet i sexuellt avseende så grundar jag det på lång erfarenhet av arbete med såväl barn som vuxna i långa behandlingar. Detta innebär att jag har en grundinställning kring att ingen gör sådana här saker av någon form av inneboende elakhet eller ondska utan att förövarna själva är offer för brister i gränssättningen från föräldrarna på alla möjliga plan. Och det kan man ju kalla dåliga föräldrar eller dålig uppfostran. Däremot har jag mycket svårt att se något samband mellan brister i skolan och våldshandlingar av det här slaget.
    MVH
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Ditt uttalande i GT om unga killar som skulle våldta flicka.