• LoneRider

Gemensam vårdnad - rädd att förlora mitt barn <3

Hej alla detta är mitt första inlägg här men jag har läst en del här på sidan och beslöt mig för att rådfråga expertisen för det är vad jag är ute, konkreta svar från människor som kanske har varit i en liknande situation eller känner någon som varit det. Jag är utom mig av oro över detta.

Saken är den att jag och mitt ex har haft gemensam vårdnad sedan 2007 där barnet står skrivet på hos mig. För ca 1,5 månad sedan startades helt utan min vetskap en utredning mot mig och anklagelser kom från skolan att jag skulle ha "misshandlat" mitt barn. Åklagaren lade ner ärendet på tre röda men mamman har fortfarande kontrollen över barnet, för "dess bästa" som hon själv påstår att det är.
    Mitt barn har överdriven fantasi (en 8-åring) och hos mig är det bara pappa som gäller och hos mamma vice versa.
    Jag bor tillsammans med en ny tjej och vi har en liten tös också kan tilläggas.
    Exet däremot jobbar 10 mil bort och har både pojkvän och familj på samma ort och i förlängningen ser vi alla att hon tänker försöka ta mitt barn och rota detsamma på den här orten.

När anklagelser om misshandel inte funkade så efter 5 veckor hos mamma gjordes det helt plötsligt ett akutbesök hos  BUP där barnet fick tala ut om vilken hemsk situation det har hos sin pappa.
    Jag har funnits vid barnets sida sedan dag ett och vi har haft varannan vecka och samarbetat för barnets bästa (bytt dagar vid födelsedagar etc) och barnet har t.o.m lämnats extra flera dagar veckan hos mig då mamman varit tvungen att jobba kväll.

Träffade barnet idag för första gången sedan i början av oktober och blev både omfamnad och pussad på. Men sen på kvällen när jag ringde hade mamman påverkat igen och planer jag och barnet gjort upp för veckan är nu höljda i dunkel.

Jag vill nu veta, kan mamman erkännas ensam vårdnad på dessa grunder. Falska beskyllningar och att barnet pratat med BUP om att det "mår dåligt" hos pappa. Jag har fått för mig att det krävs oerhört starka skäl för ett sådant beslut men jag vill försäkra mig om att så är fallet så därför ställer jag frågan här. Jag var så otroligt glad och positiv i förmiddags men nu är jag helt säker på att mamman kommer ta mitt barn ifrån mig.

Hela processen kommer att avgöras i rätten där min advokat yrkat på 1. ensam vårdnad och 2. fortsatt gemensam vårdnad. Mamman har endast yrkat på ensam vårdnad med stadigvarande boende hos henne.
    Vet någon hur lång tid det tar innan en förhandling drar igång ifrån det att stämningsansökan är inlämnad? Påskyndas sådana här ärenden? Man tänker redan på en jul utan sitt ena barn :(

• Svar på tråden Gemensam vårdnad - rädd att förlora mitt barn <3
  • Anonym

Även om mamman får ensam vårdnad kan hon aldrig ta av dig umgängesrätten....

• LoneRider

Om så blir fallet vad innebär det då? Har fått för mig att det är några timmar i veckan, vartannat lov och 4 veckor på sommaren men det kanske är fel?

Tack för ditt snabba svar förresten

• Anonym (mm)

Har du bara yrkande angående vårdnaden? Inget angående boendet/umgänget?

• Anonym
    LoneRi Jag har fått för mig att det krävs oerhört starka skäl för ett sådant beslut men jag vill försäkra mig om att så är fallet så därför ställer jag frågan här. 
    Precis så är det. 
  • Morningglory

Bästa du kan göra är att anmäla för förtal. Förtalad att du misshandlade barnet och att hon ändrar strategier och att du inte orkar ha det såhär och så begär du också ensam vårdnad istället. Vänd på steken.

• LoneRider

Boende och umgänge med barnet är det yrkat på.

Är det bara jag som nojjar upp mig i onödan över det här? Är det mest troligt att vi kommer att fortsätta ha gemensam vårdnad (vilket som sagt har funderat bra). V har haft en bra relation vad gäller barnet och haft förståelse för varandras behov. Vi brukar skicka mms till varandra när vi är ute på olika aktiviteter osv.

Bekymrar mig över om det kommer fram en massa utredningar som innehåller en massa negativt. Min advokat ser dock inget bekymmer med vad barnet säger till BUP eller soc.

• Anonym

Om det blir en rättslig process så hänger det väldigt mycket på ditt ombud, hennes ombud och nämndemännen. Även om du kanske utmålas som värsta skitstöveln så kan du tilldömas vårdnaden eller att gemensam ska fortsätta gälla. Men rätten kan även gå helt på hennes sida och då förlorar du. Är väldigt svårt för någon att säga att det blir si eller så.

• Anonym

För mig låter det uppenbart att ditt ex påverkar barnet på ett väldigt negativt sätt och inte alls månar om barnets bästa.
    Jag har varit i två processer och det första tog drygt ett år och den andra något kortare och tyvärr blir båda förlorare även om en "vinner". Det är en väldig prövning att vara i en sådan situation och relationen mamma-pappa är ofta skadad för evigt. Mitt ex var den som stämde mig men det var jag som fick ensam vårdnad. 
    Jag tycker utifrån hur du beskriver din fadersroll att du verkar vara en alldeles vanlig bra pappa och det är jätteviktigt att du inte börjar vackla i det oavsett hennes ev påhopp och konstigheter. Jag tvivlade jättemycket på mig själv trots att det var helt uppenbart hur det skulle sluta om jag lade in att jag ville ha vårdnaden prövad.
    Min erfarenhet av vårdnadsprocess är ändå att man faktiskt enbart ser till barnets bästa, och framförallt att så lite som möjligt bör ändras utifrån hur barnet har det idag.  Hur kom det sig att varannan vecka boendet avbröts?

Svar på tråden Gemensam vårdnad - rädd att förlora mitt barn <3